Page 97 - Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı
P. 97

niteliği taşımaktadır. Çalışmanın ilerleyişinde fotoğraflara yapılacak müdahalelerin, birer dışa vurum olarak
           ele alınmaları önemlidir. Yapılacak müdahaleler ya da eklemelerin nesnel niteliklerinden daha çok, özel ve nes-
           nel arasındaki mesafenin belirmesiyle ortaya çıkan buhranla özdeş bir duygu yoğunluğu taşıyıp taşımadığına
           dikkat edilmeli, öğrencinin böylesi bir yol seçmesi cesaretlendirilmelidir. (Kafiyeli ve estetik olarak hoşa giden
           bir şiir oluşturmak yerine, akla gelen ilk sözlerin dökülüşünden oluşan bir metin bu konuda daha yardımcı
           olacaktır.)

                                             ÇALIŞMA YÖNERGESİ (İŞLENİŞ)


               Roland Barthes’ın Camera Lucida’sı bu etkinlikte başvurulacak temel kaynak olacaktır. Kitaptan parçalar
           etkinliğe katılımdan önce okutulacak, okunan parçalar üzerinde birlikte tartışılarak öğrencilerin kendi yorum-
           larını aktarmaları beklenecektir.

               Öğrenciler, kendileri için özel bir anlam taşıyan bir ya da daha fazla fotoğrafı etkinliğe getirecekler, her
           hangi bir açıklama olmaksızın herkesin atölye boyunca görebilecekleri bir yere yerleştirecekler. Tüm öğrenciler
           bu fotoğraflara bir süre baktıktan sonra, onlar üzerinde bir etki yaratan bir fotoğraf seçecek ve onları etkileyen
           yanlarını diğer öğrencilerle paylaşacaklar. Paylaşımda bulunan öğrenci fotoğrafta yer alan kişi ya da çekildiği
           mekânla ilgili tahminler yürütebilir,  onda çağrışan duyguyu tasvir etmek için, kendi hikâyesini kurabileceği
           gibi, sadece duygusal olarak onda bıraktığı etkiden bahsetmekle yetinebilir. Fotoğrafların sahipleri bu esnada
           herhangi bir müdahalede bulunmazlar. Tüm bu süreçte herkesin tekil olarak kurduğu yakınlıkların her fotoğ-
           raf özelinde dile gelmesi, fotoğrafların kişiden kişiye farklı okumalar doğuran yanının kolektif olarak tecrübe
           edilmesine imkân sağlayacaktır.

               Fotoğrafların kişi için taşıdığı anlam, günün sonunda diğerlerine bir fotoğraf yoluyla tam olarak aktarıla-
           mamış kalacaktır. Yaratıcı süreç buradan sonra başlayacaktır. Öğrenciler, gruba getirdiği fotoğrafta onu etkile-
           yen hissi ortaya çıkartmak için birçok farklı yola başvurabilir:

               -  Fotoğrafta yer alan kişinin başka fotoğraflarını çekmek.

               -  Fotoğrafa dijital ya da fiziksel müdahalelerde bulunarak onu dönüştürmek.

               -  Fotoğrafın çekildiği yere giderek bir video kaydı almak, fotoğrafla ilgili kurduğu bağa dair düşünce ve
           duygularını bu video kaydı sırasında sözlü dile getirmek
               -  Etkilendiği ve kurduğu bağı çağrıştırdığı düşünülen bir kitaptan parçalar okumak ve bu okumayı kay-
           detmek, fotoğrafı sesle beraber sergilemek ya da bu bölümü yüksek sesle grup içerisinde okumak.

               -  Fotoğrafa eşlik edecek bir şarkı bulmak.






                                                                                                                     89
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102