Page 26 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | 1.Ünite
P. 26
1. Ünite
12. Bugün sosyoloji, ulus kavramını, “aynı topraklar üzerinde yaşayan, dil, kültür ve ülkü bakımından
birlik oluşturan topluluk” diye tanımlıyor. Görüldüğü gibi dil, hem ulus olmanın temel öğesidir
hem de kültür birliğinin en önemli aracı. Edebiyat ise kültürü oluşturan başlıca etmenler arasında
yer alır. Bu bilimsel gerçekleri, o şaşmaz sezgi gücüyle daha o zamanlar görüp kavrayan Atatürk,
yaşamı boyunca dil ve edebiyata özel bir önem vermiştir.
Doç. Dr. Cahit Kavcar, Atatürk’ün Dil ve Edebiyat Konusundaki Görüşleri
Bu parçanın anlatımıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Benzetme yapılmıştır. B) Örneklemeden yararlanılmıştır. C) Tanımlama yapılmıştır.
D) Betimlemeye yer verilmiştir. E) Öykülemeye başvurulmuştur.
13. Aşağıda verilen tanılayıcı dallanmış ağaçtaki bilgilerden bazısı doğru, bazısı yanlıştır. İlk ifa-
deden başlayıp, cevap oklarını takip ederek doğru çıkışa ulaşınız.
1. Çıkış
“Artık eskisi kadar
iyi işitmiyorum. Ne D ( )
diyorsun?” cümle-
sinde jargon kulla- Y ( )
Sanat metinleri D ( ) nılmıştır.
edebî bir heyecan 2. Çıkış
uyandırmak, estetik
zevk ve anlayış ka-
zandırmak amacıyla 3. Çıkış
yazılır. Y ( ) Güzel sanatlar,
işitsel (fonetik) ve D ( )
görsel (plastik) sa-
D ( ) natlar olmak üzere Y ( )
iki gruba ayrılır.
4. Çıkış
Sanat metinleri
okuyucuyu bilgi-
lendirmek amacıyla
oluşturulur.
5. Çıkış
İletinin özel bir
Y ( ) D ( )
tarzda düzenlenmiş
hâline kanal denir. Y ( )
Metinler, sanat
metinleri (edebî D ( ) 6. Çıkış
metinler) ve öğretici
(bilgilendirici) me-
tinler olmak üzere
ikiye ayrılır. Y ( ) 7. Çıkış
Bilimde öznellik, D ( )
sanatta ise nesnellik
söz konusudur. Y ( )
8. Çıkış
38