Page 25 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | 1.Ünite
P. 25

Giriş




                9. I. Bir dilin, yazılı kaynaklarla izlenebilen tarihî gelişimi içinde ayrılmış kollarıdır. (Yazı Dili)

                   II. Bir dilin, tarihî gelişimi içinde yazılı kaynaklarla izlenemeyen dönemlerinde ayrılmış kollarıdır.
                     (Lehçe)

                   III. Ortak dilden ayrı olarak belirli toplulukların, ses, yapı, söz dizimi ve anlam bakımından farklılık
                     gösteren dili veya kelime dağarcığıdır. (Argo)
                   IV. Aynı meslek veya topluluktaki insanların ortak dilden ayrı olarak kullandıkları özel dil veya söz
                     dağarcığıdır. (Jargon)
                   V. Bir dilin bir ülke sınırları içindeki farklı yerleşim bölgelerinde ses, şekil, söz dizimi ve anlamca
                     farklılaşan konuşma biçimidir. (Ağız)

                  Yukarıdaki açıklamalardan hangisi ayraç içinde verilen kavramla uyuşmamaktadır?
                  A) I.     B) II.   C) III.   D) IV.   E) V.


                10. Kültür, üzerinde uzlaşılmış tanımı olmayan kavramlardan biridir; zira her bilgi alanı mensubu onu
                  kendi bulunduğu noktadan tarif etmiştir. (...) Ancak bu tariflerin büyük bir kısmı mutlaka iletişime,
                  kültürün nesiller arasındaki aktarımla oluşmasına dikkat çekmişlerdir. Böylece birçok kültür ku-
                  ramcısı dil ile kültür arasındaki ilişkiyi de açıklamaya çalışmıştır.

                  Çok kabaca, insan başarılarının tümü, diye tarif edebiliriz kültürü. İnsan toplulukları için kültürden
                  söz edilmesini mümkün kılan ise önceki nesillerin başarılarını tevarüs edebilmesini, kendi nesil-
                  daşları (zamandaşları) arasında başarıların iletilip öğrenilmesini ve nihayet bunların hepsinin son-
                  raki nesillere miras bırakılabilmesini sağlayan bir mekanizmaya sahip olmalarıdır ki, bu da “dil”dir.
                  Burada “dil”e dayanan bildirişimin iki boyutu ortaya çıkıyor: Bunlardan birincisi, toplumun zaman-
                  daş fertleri arasındaki yatay bildirişim boyutudur. İkincisi ise önceki nesillerin başarı birikimlerini
                  tevarüs edebilmeyi mümkün kılan dikey bildirişim boyutudur. Diğer canlı türlerinin oluşturdukları
                  yaşayış biçimleriyle karşılaştırıldığı zaman, bizim “kültür” dediğimiz ortamın oluşabilmesi için vaz-
                  geçilmez unsurun dilin nesiller arasındaki aktarımı mümkün kılan dikey bildirişim boyutu olduğu
                  gözlenecektir.
                                                                                                                                Hayati Develi, Kültür ve Dil
                  Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri yukarıdaki parçadan hareketle uygun ifadelerle
                  doldurunuz.

                  a. Parçada ................. ve ............................ üzerinde durulmuştur.
                  b. Parçada kültürün .................................................. aktarımla oluşmasına dikkat çekilmiştir.

                  c. Parçada ................., nesillerin başarılarının sonraki nesillere miras bırakılabilmesini sağlayan bir
                    mekanizma olarak görülmektedir.

                  ç. Parçaya göre dil, kültürün nesiller arasındaki aktarımını mümkün kılan .............................................
                    boyutudur.


                11. Coğrafya, fizik, gökbilgisi, sosyoloji, psikoloji, tarih, arkeoloji, felsefe erişebildiği her kaynağa uza-
                  nır edebiyat yazarı. Belli sonuçları, bu sonuçlara götüren yöntemi halk için yorumlamak, halka
                  açmakla görevlidir bu çeşit edebiyat. Halk diye nitelenenlerse, uzman olmayanların okuyucu çev-
                  residir. Edebiyatta yapılan, bir dolaylamadır öyleyse. Bilgin önermelerini, bilimsel bir dildeki var-
                  sayımları, bilimce pekiştirmeleri, bilim yasalarını, tüm sorun-bağlamıyla, elden geldiğince anlayıp
                  anlatmak, halkça anlaşılmalarını sağlamak için kolaylaştırmaktır edebiyatçının başarısı.
                                                                        Nermi Uygur, İnsan Açısından Edebiyat

                  Bu parçada edebiyat-bilim ilişkisiyle ilgili nelere değinilmiştir?



                                                                                                               37
   20   21   22   23   24   25   26