Page 515 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 515

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
          3.  Olası cevaplar:                            4.  “git-, ilerle-, yol al-“ kelimeleri cümlede geçen “yürümeye” keli-
             Genel ağa bağlı akıllı cihazlar ile dilimiz de köklü bir şekilde de-  mesi ile aynı anlama karşılık geldiğinden bu kelimelerden birini
             ğişmektedir. Özellikle sosyal medyada kullanılan dil, formel yazı   kullanarak cümleyi yazabiliriz.
             dilinden bir hayli uzaktır. Dijital ortamlarda kullanılan emojiler   Etkinlik No.: 116
             yazılı ya da sözlü dilin kurallarına âdeta bir başkaldırı niteliğin-
             dedir. Günümüzde günlük iletişimde kullanılan emojiler, imlâ   1.  Hamdi “Anzavur Ahmet Paşa’sınız. İngilizlere toprak satarsınız.”
             ve noktalama kurallarının öğrenilmesini zorlaştırmakta ve öğ-  derken Kurtuluş Savaşı yıllarında İngilizlerle iş birliği yapan An-
             rencileri kuralsızlığa sevk etmektedir.       zavur Ahmet’ten bahsetmektedir. Anzavur Ahmet ve adamları,
                                                           İngilizlerin desteğiyle Millî Mücadele yanlısı Hamdi ve adamları
          Etkinlik No.: 114
                                                           üzerinde baskı oluşturmaktadır. Hamdi de “Korkmuyorum.” di-
          1.  Dil, canlı bir varlık olması nedeniyle sürekli değişim ve gelişim   yerek onların karşısında cesaretle durmaktadır.
             hâlindedir. Bu nedenle zamana bağlı olarak kelimelerin kulla-  2.  Bu metinde tarihsel dönem olduğu gibi anlatılmamıştır. Yazar
             nımında değişiklikler meydana gelebilmektedir. Yazım kuralları   bu dönemi yeniden kurgulamış, kişilerin özellikleri ve yaşanılan
             da aynı şekilde zamana göre değişiklik gösterebilmektedir. Geç-  dönemle ilgili ekleme ve çıkarmalarda bulunmuştur. Yazar, kur-
             mişten günümüze aktarılan yazılı metinlerde geçmişteki yazım   gusunu anlatırken etkileyici bir dil kullanarak okuyucu ve izleyi-
             özelliklerinin  korunması  metinlerin  orijinalliğinin  korunması   cide estetik bir zevk oluşturmaya çalışır. Ayrıca tarihsel olayları
             açısından faydalı olur. Okuyucuların metnin yazıldığı döneme   olduğu gibi anlatmak sanatçının değil, tarihçinin görevidir.
             ait konuşma dili hakkında fikir sahibi olmalarını ve o dönemi   3.  Örneğin Osmanlı Devleti’nin kurucusu Osman Gazi’nin yaşadı-
             zihinlerinde canlandırmalarını sağlayabilir. Cevabı yoruma   ğı dönem tiyatro konusu olarak seçilebilir. Bu dönemde Osman
             açıktır.                                      Gazi,  çok  zor  şartlarda  devleti kurmuş, Bizans  gibi  büyük  bir
           2.  “Hayattaki ilk hatıranızı yazmağa çalışın. Bakalım neler bula-  imparatorlukla mücadele etmiştir. Osman Gazi’nin çalışkanlığı,
              caksınız. Sizin için güzel bir hayat temrini olur.” cümlesi aktar-  cesareti, azim ve kararlılığı gençlere örnek olarak gösterilebilir.
              ma cümlesi olması nedeniyle tırnak içine alınmıştır. Başka bir
              kimseden veya yazıdan olduğu gibi aktarılan sözler tırnak içine   Etkinlik No.: 117
              alınır.                                       Öğrencilerden insanı ilgilendiren her konunun tarihin içinde
              Bunların dışında cümle içerisinde eserlerin ve yazıların adları   1.  yer aldığına, edebî eserlerin konusunun da insan olduğuna, ede-
              ile bölüm başlıkları, bilimsel çalışmalarda künye verilirken ma-  bî eserlerin milletin ruhunu ve hayatını göstermek için günü-
              kale adları tırnak içine alınır.              müze olduğu gibi geçmişe de ayna tutabileceğine değinmeleri ve
          3.  “Sör Aleksi bir gün bize yazı vazifesi vermişti.” Kişi (şahıs) zamiri  düşüncelerini özgün bir biçimde ifade etmeleri beklenir.
              Müdirenin söylediğine göre “ders esnasında komşularımı la-  2.  Öğrencilerden Osmanlı yönetim anlayışı ile Kösem Sultan’ın ik-
              kırdıya tutmamayı, uslu uslu muallimi dinlemeyi öğreninceye   tidar hırsı ve saraydaki entrikalar arasında ilişki kurmaları, bunu
              kadar” orada bir sürgün hayatı geçirmeğe mahkûmdum. İşaret   kendi cümleleri ile ifade etmeleri beklenir.
              zamiri                                     3.  Öğrencilerden sanat eserlerinin toplumun siyasal, kültürel, eko-
              “Ders esnasında ellerim çenemin altında kilitli, Sör hocalarıma   nomik vb. yapısıyla ilgili önemli bilgiler verdiğini, bu eserlerin
              çok ruhanî görünmesi gereken bir vaziyetle gözlerimi göğe-pan-  yazıldığı ya da anlattığı dönemi çeşitli yönlerden betimlediğini
              cur aralıklarından görünen hakikî gökyüzü-uydurduğum za-  kendi cümleleriyle anlatmaları beklenir.
              man, onlar bunu bir uslanma başlangıcı sanarak sevinirlerdi.”
              onlar: kişi zamiri/ bunu: işaret zamiri   Etkinlik No.: 118
              “Hayattaki ilk hatıranızı yazmağa çalışınız. Bakalım neler bula-  1.  Afişe bakıldığında ilk olarak bir kral göze çarpıyor. Bu kral yap-
              caksınız?” Soru zamiri                        tığı bir işten dolayı pişman olmuş gibi oturuyor. Kadınlar, flüt
                                                            Afişe bakıldığında ilk olarak bir kral göze çarpıyor. Bu kral yap-
          Etkinlik No.: 115                                 tığı bir işten dolayı pişman olmuş gibi oturuyor. Kadınlar, flüt
                                                            ve def eşliğinde dans ediyor. Bir kız uçurtma uçuruyor ve bu
          1.            Kelimenin Zihinde                   durumdan çok mutlu görünüyor. Bu bakımdan eserde düşünen
                          Çağrıştırdığı   Kelimenin Kullanıldığı   bir kral, mutlu bir kız çocuğu ve eğlenen kadınların varlığından
                Kelime                                      söz edebiliriz.
                       Kelimeler veya Kelime   Yeni Cümle
                           Grupları
                                                         2.  Muhtemel cevaplar şöyle olabilir: Afişteki görsellere baktığımız-
                      ulak, belirti, gazete, TV,   Öğrencinin kendisine   da tiyatroya gitme konusunda bir istek oluşabilir. Resimlerin
               Haberci  ajans, kamera, muhabir,   bırakılacak.  canlı renkler taşıması, mutlu bir kız figürü, eğlenen insanların
                      medya…                                gerçekçi bir çizimle yansıtılması bu tiyatroya gitme konusunda
                                                            istek oluşturabilir.
          2.  Kelimenin  tek  başına kullanıldığında  zihnimizde birden çok
              anlam çağrıştırmasını kelimenin çok anlamlılığı ile açıklaya-  3.  Öğrencilerin tasarımını yaparken dikkat çekici resimler kullan-
              biliriz. Bu durum, dilimizdeki birçok kelime için de geçerlidir.   ması beklenir. Ayrıca tasarlanan afişlerde tiyatronun ismi, türü,
              Kelimeler sahip oldukları ilk anlamın dışında zamanla yeni an-  yazanı, yönetmeni, ışık ve kostüm tasarımcıları, müzik ve kore-
              lamlar  kazanabilir.  Kelime  farklı  bağlamlarda  kullanıldığında   ografi sorumlularının adları, afişin hangi kurum tarafından ha-
              anlamlarından birini o bağlam içinde kazanacaktır.   zırlandığı yer almalıdır.
           3.  Metinde kullanıldığı anlam: Karşısındakinin gücünü kabul edip   Etkinlik No.: 119
             ona karşı durmayı bırakmak, uymak.          1.  Öğrencilerden metnin konusuna ya da temasına uygun bir baş-
             Annesinin mutluluğu için sokaktaki çocukların her türlü aşırı-  lık yazmaları ve bunu gerekçelendirmeleri beklenir.
             lıklarına boyun eğiyordu.
             (katlanmak)                                 2.  Öğrencilerden vatan sevgisi, vatanperverlik, fedakârlık gibi
                                                            metnin içeriğini yansıtan anahtar kelimeleri kullanarak “Yazar,


          514
   510   511   512   513   514   515   516   517   518   519   520