Page 516 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 516

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                bu eseri ile Türk insanına vatan sevgisini aşılamak istemiştir.”   şekilde gerçekleşebilir. İnsan, her ne kadar kendi kültürel değer lerini
                anlamına gelebilecek bir cümleyle metnin yazılış amacını açık-  yaşamak ve yaşatmak istese de gelişen teknoloji, ekonomik sistem-
                lamaları beklenir.                            ler vb. çevreyi, insan ilişkilerini etkiler ve değiştirir. Öğrenciler den
                                                              değişim olgusu üzerine düşünmeleri, kendi deneyimlerin den ya da
             3.  Bu soruyu öğrenciler kendi duygu ve düşüncelerine göre cevap-  gözlemlerinden hareketle bu olguyu değerlendirmele ri beklenir.
                layacaklardır.                                Cevap öğrencinin yorumuna bırakılmıştır.
             Etkinlik No.: 120                              2.  Zamanın doğal akışıyla birlikte toplumsal yaşama doğrudan etki
                                                              eden gelişmeler olur. Bu durum insanın değişim karşısındaki
             1.  Olası cümleler                               tutumunu ve davranışlarını da belirler. Öğrencilerden eski olan
                 Ağlayabilseydiniz anlayabilirdiniz.          ile yeni olan arasındaki temel farklılığın neler olduğu, değişimin
                 Yanlış verilen karar ve yaşanan vicdan azabı.  kaçınılmaz olup olmadığı hakkındaki fikirlerini yazmaları bek-
                 Adalet için merhamet gerek.                  lenir. Cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır.
             2.  Reis Bey, yanlış kararından dolayı derinden sarsılmıştır. Belki   3.  Toplumda meydana gelen değişim, olumlu olduğu kadar olum-
                verdiği idam kararı onun hâkimlik serüvenindeki ilk hatalı ka-  suz etkilere de yol açar. Örneğin günümüzde kentleşme ile bir-
                rar da değildir. O, suçluyu yargılarken merhameti ve psikolojiyi   likte yeni ve büyük sitelerin yapılması her ne kadar insanı mutlu
                göz ardı ettiği için kendini merhameti öğrenmeye adamıştır.  etse de mahalle kültürünü ortadan kaldırmıştır. Sorunun cevabı
             3.  İnsan yedisinde neyse yetmişinde de odur.    öğrencinin yorumuna bırakılmıştır.
                                                           Etkinlik No.: 124
             Etkinlik No.: 121
             1.  Dumrul “hayal” kavramını, köylüler ise “gerçeklik” kavramını   1.  Eserin kahramanı olan Argan, sürekli olarak hasta olduğunu
                 temsil etmektedir. Dumrul, altında ırmak olmayan köprüsün-  düşünmekte ve yersiz korkular yaşamaktadır. Ayrıca içinde
                 den köylülerin geçmesini isteyerek hayali; köylüler köprüye ge-  bulunduğu durumu çok abartılı bir şekilde anlatmaktadır. Bu
                 rek olmadığını söyleyerek gerçekliği ifade etmektedir.  bakımdan “Hastalık Hastası” başlığının metinle uyumlu olduğu
                                                               söylenebilir.
              2.  Birinci öneri  Dumrul’un köprüye gerek olmadığı konusunda ikna   2.
                           edilmesi.                           Metindeki çatışma kimler  Argon  ile  Beralde  arasında  yaşanmak-
                                                               arasında yaşanmaktadır?  tadır.
                 İkinci öneri  Köylülerin parayı  verip  köprüden  geçmek  zorunda
                           kalması.                            Beralde, Argan’ın davranış-  Doğru  bulmuyor.  Çünkü  onun  yersiz
                                                               larını doğru buluyor mu?  korkular yaşadığını görüyor ve onu
                 Üçüncü öneri  Güvenlik güçlerinin köprünün olduğu yere gelerek   Gerekçelerinizi yazınız.  uyandırmak istiyor. Ancak Argan ikna
                           Dumrul’a engel olması.                              olmuyor  ve  böylece  çatışma  sürmeye
                                                                               devam ediyor.
             3.  Bir çatışmanın eyleme dönüşmesi için kişilere gerek vardır. Ki-  Argan nasıl bir iç çatışma  Argan sürekli olarak hastalık korkusu
                şiler de çatışma sayesinde eylemde bulunur. Tiyatroda çatışma   yaşamaktadır?  yaşadığı için Beralde’ın sözlerine kulak
                kişilerde harekete geçme isteği oluşturur. Hareket sayesinde   vermesine  rağmen  onu  dinlemiyor.
                gerilim ortaya çıkar ve seyircinin oyun sonuna kadar heyecanı   Hasta olmaktan çok korkması iç çatış-
                canlı tutulur. “Deli Dumrul” adlı eserde Dumrul’la köylülerin   ma yaşamasına neden oluyor.
                yaşadığı çatışma, oyundaki eylemleri ortaya çıkarmıştır.  Mösyö Fleurant’ın Beral-  Beralde’ın haksız olduğunu düşünüyor
                                                               de’e yaklaşımı nasıldır?  ve Midas ile Beralde’ın çatışmasına des-
             Etkinlik No.: 122                                                 tek oluyor.
                                                               Metindeki çatışmanın sürme-  Beralde’ın ikazlarına rağmen Argan’ın
             1.  İstekleri ve fikirleri anne babası tarafından görmezden gelinen   sindeki temel etken nedir?  davranışlarına devam etmesi çatışmanın
                çocuk, kendini önemsiz hisseder. Bu durum da çocuğun kendi-    sürmesine neden oluyor.
                ne olan güven duygusunu zedeler.
                                                               Sizce Argan’ın hastalık  Argan’ın davranışları doğru değil-
             2.  Öğrenciden metindeki anne babanın tutumunu doğru bulmadı-  karşısında gösterdiği tep-  dir.
                ğını belirtmesi ve bunun gerekçelerini yaşanan sorunlar üzerin-  kiler doğru mudur?
                den özgün ifadelerle anlatması beklenir.
             3.  Bu soru, öğrencinin yaratıcılığını ortaya çıkarmak amacıyla so-  3.  Muhtemel cevaplar şöyle olabilir: Hasta olduğumuz zamanlarda
                                                              hastalığımızı büyütebilir ve sürekli olarak hastalık korkusu ya-
                rulmuştur. Öğrenciden kuşaklar arasındaki iletişim çatışmaları-  şayabiliriz. Ancak hastalık karşısında sakin davranmak gerekir.
                na farkındalık uyandıracak nitelikte özgün ve yaratıcı mesajlar   Ciddi bir rahatsızlık varsa doktora gidilmeli, en ufak bir rahat-
                vermesi beklenir.
                                                              sızlıkta doktora gitmekten kaçınılmalıdır.
             4.  Öğrencilerden, empati  kavramını  kendilerine ait  cümlelerle
                tanımlamaları, belirlenen konuda görüşlerini ifade etmeleri,   Etkinlik No.: 125
                iletişim sorunlarını önlemede empati becerisinin işlevini belir-
                lemeleri ve etkinliğin sonuçlarını maddeler hâlinde yazmaları   1.  Öğrenciden metinde anlatılan olayın öncesine ait tahminlerini
                beklenir.                                     olayların akışına, oluş sırasına, mantığına uygun olarak kurgu-
             5.  Öğrenciden, dördüncü soruya verdikleri yanıtı da dikkate alarak   laması ve olağanüstülükler içermeyen bir anlatımla özgün bir
                metindeki  sorunu  çözmeye  yönelik  özgün,  yaratıcı  ve  işlevsel   biçimde ifade etmesi beklenir. Öğrenci, tahminlerinde metni
                çözüm önerileri sunması beklenir.             dikkate almalı, tahminlerinin gerekçelerini metinden hareketle
                                                              açıklayabilmelidir.
             Etkinlik No.: 123
                                                           2.  Öğrenciden  metnin olay örgüsünü yönergelere  uygun olarak
             1.  Değişim, insanoğlu var olduğundan itibaren gerçekleşen bir ol-  yapılandırması beklenir. Bu soruda amaç öğrencinin yaratıcı-
                gudur. Bu değişim teknolojik, sosyal, bireysel, kültürel vb. birçok   lığını ortaya çıkarmaktır.



                                                                                                   515
   511   512   513   514   515   516   517   518   519   520   521