Page 518 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 518

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9


                                                CEV
                                                   AP ANAHT
                                                CEVAP ANAHTARLARI
                                                             ARLARI
                beklenir. Öğrenci, dekoru oluştururken metinde tespit ettiği   sahibi olmamız, yazarın anlam dünyasına da şahitlik etmemiz
                ögeleri kullanmalı, tarihî gerçekliği ve kültürel ögeleri dikkate   olarak değerlendirilebilir.
                almalı, seçimlerini metne dayanarak gerekçelendirebilmelidir.
                                                           3.  Sanatçının okur ve toplum üzerinde etki bırakması, onun söz-
             Etkinlik No.: 132                                cük seçimine ve dili kullanım şekline bağlıdır. Bir yazarın dil
                                                              ve üslubu; onun dili, eğitimi, kültürü, psikolojik yapısı, estetik
             1.  Kum çuvalları, bayrak, silahlar,  siyah bir örtü, telsiz gibi araç-  anlayışı, dış dünyaya bakışı, ideolojisi vb. unsurlarla ilişkilidir.
                larla sahneye dekor oluşturulabilir. Cevap öğrencinin görüşüne   Sanatçının dünya görüşünü değiştirmesi aynı zamanda eşyaya
                bırakılmıştır.                                olan bakışını da değiştirecektir. Bu yüzden üslubunda da deği-
                                                              şiklik olacaktır. Cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır.
             2.  Metinde yaşananlar, Mustafa Kemal’in katıldığı savaşlar göz
                önünde bulundurulduğunda ve diyaloglara bakıldığında Kur-  Etkinlik No.: 136
                tuluş Savaşı yıllarında geçmektedir.
             3.  Muhtemel cevaplar: Macit Ayral’ın sanatçı bir kişiliğe sahip ol-  1.  Yazarın  amacı,  Ahmet  Yesevi’nin  hayatını  anlatmaktır.  Fakat
                ması onun yapıp ettik lerini mekânlar üstü bir duruma getirir.   bunu yaparken onun düşünce dünyasına yön veren kavramla-
                Hangi şartlarda olursa olsun sanatçı, ruhunun yansımasını dışa   rı, maddi ve manevi değerleri, yaşadığı çevreyi, sosyal hayatını,
                vurmaktan kaçınmaz.                           çevresindeki şahsiyetleri de anlatmıştır. Öğrencinin, Ahmet
                Macit Ayral cephededir ve bir savaşın içinde bulunmak tadır.   Yese vi’de var olan bütün değerlerin eserlerinde yansıtılmasının
                İnsan, sanatçı bir kişiliğe sahip olsa da savaşın şartlarına ve   yaza rın amacı ile doğrudan ilişkili olduğu düşüncesine varması
                cephenin kurallarına uygun davranmalıdır. Cevabı öğrencinin   beklenir.
                yorumuna bırakılmıştır.                    2.  Bir sanat yapıtının en temel amacı, her ne kadar öğreticilik ol-
                                                              masa da o, okurda belli duyguların, belli soruların ortaya çık-
             Etkinlik No.: 133                                masını sağlar. Sanat yapıtı, anlattığı şeyi kapalı ya da açık ileti
                                                              şeklinde okura sunar. Okur, eserde karşılaştığı maddi, manevi
             1.  Karagöz’ün  halk  tipini,  Hacivat’ın ise  aydın  tipini  karşıladı-  ya da evrensel değerler üzerine düşünür, analiz yapar ve kendi
                ğı söylenebilir. Hacivat’ın Arapça ve Farsça kelimeleri sıklıkla   yaşamı ile bu değerleri ilişkilendirir. Bu anlamda öğrenciden
                kullanması, Karagöz’ün ise genellikle Türkçe kelimeleri tercih   sanat yapıtının okurun kimlik gelişimine katkı yapacağı düşün-
                etmesi bu düşüncemizde etkili olmaktadır. Yine Hacivat’ın bil-  cesine ulaşması beklenir.
                giçlik taslamasına karşılık Karagöz’ün hazırcevaplarla onu alt
                etmesi bu görüşümüzde etkili olmaktadır.   3.  Öğrencinin, kişinin toplumsal konumu, şartları, insani özellik-
                                                              leri ve davranışları, verdiği tepkiler ve değerler üzerine düşün-
             2.  Hacivat, aydın ve bilgili insanlara özenen bir kişi olduğu için   mesi beklenir. Cevap öğrencinin bakış açısına ve değerlendir-
                yabancı kelimeleri sıklıkla kullanmaktadır. Ancak Karagöz,   mesine bırakılmıştır.
                onun kullandığı yabancı kelimeleri yanlış anlamakta ve gülünç
                durumlar ortaya çıkmaktadır.               Etkinlik No.: 137
             3.  Bu deyim metinde “güzel günlerde kullanmak” anlamında kul-
                lanılmıştır. Bazı kişilerde bu deyim, gerçek anlamını çağrıştı-  1.  Cevap öğrencinin değerlendirmesine bırakılmıştır.
                rabilir. Çünkü özellikle düğünlerde gelinle damadın başından
                para atmak bir gelenek hâlini almıştır. Ayrıca bu deyimin “ya-  2.  Yaşadığımız toplum, inandığımız değerler, ideolojilerimiz, ait
                pılan bir iyilik söylendiğinde o iyiliğin artık istenmediğini be-  olduğumuz sosyal çevre hayata ve insana bakışımızı, geçmişi
                lirtmek” üzere kullanıldığını da söylemek gerekir.  ve yaşadığımız çağı, okuduğumuz bir eseri değerlendirişimizi
                                                              etkiler. Bundan dolayı eserde dikkat ettiğimiz, daha özel bul-
             Etkinlik No.: 134                                duğumuz kısımlar veya anlatılar farklılaşabilir. Bazılarımız,
                                                              esere mesaj kaygısı ile yaklaşır, bazılarımız ise eseri yorum-
             1.  Öğrenciden anlamını bilmediği kelimelerin sayıca fazlalığını   larken estetik kaygıları da önemser. Kendi gerçeğimizden yola
                gerekçe göstererek metnin dilinin  açık ve anlaşılır olmadığı yar-  çıkarak anlamaya çalıştığımız bir eserin başkası tarafından da
                gısında bulunması beklenir.                   kendi gerçeği üzerinden yorumlanması kaçınılmazdır. Bu du-
                                                              rum, yorum farkının oluşumunu da gösterir. Cevap öğrencinin
             2.  a) “Tasavvur etmek, tecessüs, seciye, mukabele, makta, vehim,   değerlendirme sine bırakılmıştır.
                nebat” gibi günümüzde sık kullanılmayan kelimelerin yerine
                yenilerinin kullanımı metnin dilini ve yazarın üslubunu değiş-  3.  İnsan hayatı boyunca öğrenen, gelişen, anlam dünyası zengin-
                tirecektir.                                    leşen bir varlıktır. 10 yaşındayken sahip olunan birikimler ile
                b) Sorunun cevabı öğrencinin yorumuna bırakılmıştır.  15 yaşında sahip olunan birikimler farklıdır. Bu birikim, gerek
                                                               kelime dağarcığı gerek dünyayı algılayış gerekse karşılaşılan
                                                               olayları değerlendirişte farklılığını gösterir. Doğal olarak 10
             Etkinlik No.: 135
                                                               yaşındaki bir çocuğun aynı oyunu 15 yaşında iken de izlemesi
             1.  Yazınsal metinleri anlamanın, yorumlamanın yolu önce o me-  durumunda eserin anlamında, eserde dikkat edilen noktalarda
                tinlerde kullanılan dili anlamaktır. Metinde yazar, kişileri yaşa-  da farklılıklar olacaktır. Cevap öğrencinin değerlen dirmesine
                dıkları gecekondu mahallesine uygun olarak konuşturmuştur.   bırakılmıştır.
                Kişilerin mekâna uygun konuşturulmasını bir üslup özelliği ile   4.  Olası cevaplar:
                açıklayabiliriz. Öğrenciden metinde kullanılan dil özelliklerinin   Metnin anlamını belirleyen okurdur çünkü işin içine kendi de-
                yazarın üslubu ile ilgili olduğu düşüncesine ulaşması beklenir.  ğer yargılarını katar ve metni ona göre yorumlar.
             2.  Eserin  yazıldığı  devrin  düşünce  yapısı,  bu  yapı  içinde  hâkim   Metnin anlamını belirleyen yazardır çünkü yazar eserini belli
                unsur, yazarın aile çevresi, yetişme tarzı, öğrenimi, insana ve   bir niyet doğrultusunda yazmıştır. Okurun o niyeti bulmasını
                dünyaya bakış şekli, arzuları, irsî özellikleri, olaylar karşısında-  amaçlar.
                ki tutumu yazarın üslûbuna etki eder. Okur olarak yazarla ilgili   Metnin anlamını belirleyen metnin kendisidir. Yazar, her ne
                bilgilere sahip olmamız onun yazdığı eserleri anlamamıza bü-  kadar belli bir niyetle yazsa da metin, yazarın niyetinin dışında
                yük katkı sağlar. Çünkü yazar ve yaşadığı dönemle ilgili bilgi   farklı bir yoruma yol açabilir.


                                                                                                   517
   513   514   515   516   517   518   519   520   521   522   523