Page 11 - Felsefe 10 | Çalışma Defteri 8
P. 11

Çoktan Seçmeli






        6.  Felsefe öğretmeni derse giriş yapmak için öğrencilerine   8.  Lukretius, Epiküros’un gösterdiği entelektüel çabayı
           şunları söyler: Düşünülmeden ve sağlam bir temellendir-  bir şiirle destekler:
           meye dayanmadan gerçekleştirilen, doğru bilgiye veya      Bedenimizin gereksinimleri aslında o kadar az ki;
           doğru eyleme götürmeyen anlık düşünceler; söz gelimi
           bir kâr elde etmek için yapılan akıl yürütmeler, bir olaya      Bedenimizden acıyı uzak tutalım,
           karşı verilen ani tepkiler; dürtü ve güdülere dayalı çağrı-
           şımlar, üzerinde düşünülmemiş hayaller, basit kanaatler      Kendimize yeni zevkler bulalım yeter.
           veya ön yargılar felsefi düşünce tarzı sayılamaz.      Doğamız bundan başka bir şey istemez;

           Bu metinde öğretmenin “felsefi düşünce tarzı”nın       Evimizin önünde,
           anlaşılması için aşağıdaki yollardan hangisine baş-
           vurduğu söylenebilir?                                  Gecenin geç saatlerine kadar toplanmayan zengin sofrayı
                                                                  aydınlatan meşaleleriyle,
           A)  Bilim ve sanata yapmış olduğu katkılara vurgu yapmak
           B)  Tutarlılığını ve düşünce basamaklarını kontrol etmek      Altından genç adam heykelleri olmasa ne olur?
           C)  İnsan bilimleri ile benzer yanlarını göstermek      Salonumuz gümüşlerle, altınlarla ışıl ışıl parlamasa,
           D)  Ne olmadığı hakkında çıkarımlarda bulunmak
           E)  Tüm insanlığı ilgilendiren sorunlarla ilgilenip ilgilendi-     Ud müziğinin yankılanacağı oymalı tavanlarımız
              ğini gösterme                                       olmasa ne olur?

                                                                  Oysa doğa bize ne lüksler sunar.

        7.  Felsefe insan yaşamını ilgilendiren her konuyu ince-     İnsanlar dostlarıyla birlikte bir dere kenarında, çimenlerin
           leme ve soruşturma alanı olarak seçtiği gibi, bizatihi   üstünde,
           “insanı” da ele alıp inceler. Esasında din, bilim ve fel-
           sefe alanlarının her biri insan gerçeğini birbirinden      Koca bir ağacın gölgesi altında oturup,
           bağımsız olarak ele alıp incelemektedir. Bu açıdan ba-     Neredeyse hiç para harcamadan hoş vakit geçirip
           kıldığında insanın bir teolojik yanı, bir felsefi yanı ve   rahatlayabilirler.
           bir de doğabilimsel antropolojisi vardır. Teolojik yanı,
           onu Tanrı’nın kulu, inanç ve ibadetler varlığı olarak ele      Hele de güneş parlıyorsa ve
           alırken; felsefi yanı “insanı insan yapan şeyin aklı oldu-     Yılın o mevsiminde yeşil çimenlerin üzerinde çiçekler
           ğu” gerçeğinden hareket ederek açıklar. Doğabilimsel   açmışsa, ne güzel.
           antropoloji ise insanla hayvan arasında bir varlık farkı
           değil, sadece bir derece farkı bulur. Söz konusu alanlar      Bu şiirden hareketle Lucretius’un Epiküros’a aşağı-
           insan gerçeğine parçacı bir perspektifle bakarlar ve bu   daki hangi konuda destek verdiği söylenebilir?
           nedenle de insan gerçekliğini kaçırırlar.

           Bu parçada aşağıdakilerden hangisi eleştirilmektedir?   A)  Evrende varoluşun izlerini arama gayesine
                                                                  B)  Yeni tecrübeler edinmenin gereksiz olduğu dü-
                                                                     şüncesine
           A)  İnsanın bütünselliğinin göz ardı edilmesi          C)  Kendisine maddi hazlar bulma girişimine
           B)  İnsanın akılsal yönünün ihmal edilmesi             D)  Şatafatsız sade bir yaşantıyı savunma çabasına
           C)  İnsan ve yaşamı arasında bir ayrım yapılmaması     E)  Herkes tarafından istenen rasyonel bilgi arayışına
           D)  Din, bilim ve felsefenin konuyu ele alış şekli olarak
              farklılık göstermesi
           E)  İnsan gerçeğine yeterince farklı perspektiflerden
              bakılmaması





                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM     11 FELSEFE-10
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16