Page 32 - Coğrafya 10 | 2.Ünite
P. 32

BEŞERÎ SİSTEMLER



                                                                                                   UYGULAMA
                Toplumsal Cinsiyet Adaleti Kongresi

                İstanbul Ticaret Üniversitesi Kadın Araştırma Merkezi ve KADEM (Kadın ve Demokrasi Derneği)  iş bir-
             liğiyle düzenlenen Toplumsal Cinsiyet Adaleti Kongresi, Adalet Bakanı Bekir Bozdağ ve çeşitli alanlarda
             çalışan değerli akademisyenlerin katılımıyla 6 Mart 2015 tarihinde İstanbul Ticaret Üniversitesi Sütlüce
             Kampüsü’nde gerçekleştirilmiştir. Düzenlenen bu kongre ile toplumsal cinsiyet adaletinin kavramsal çer-
             çevesi geniş çapta ele alınmış ve günümüze kadar toplumsal cinsiyet alanında yapılmış olan çalışmalardaki
             eksikliklerin tespit edilmesi ve tamamlanması için alanında uzman kişilerle bir araya gelinerek fikir alışve-
             rişinde bulunulmuştur.
                Toplumsal Cinsiyet Adaleti Kongresi, eş zamanlı oturumlarla toplam on sekiz bildiri ile tamamlanmış-
             tır. Kongre kapsamında sunulan bildirilerle ülkemizde kadınların sosyal, siyasal ve ekonomik alanlardaki
             konumu ve statüsü konusuna, kadın çalışmaları alanında yeni bir kavram olan “toplumsal cinsiyet adaleti”
             kavramı çerçevesinde farklı bakış açıları getirilmesi hedeflenmiştir. Kongrede toplumsal cinsiyet adaletinin
             kavramsal çerçevesini ortaya koyan bildirilerle birlikte bu kavramın medya, kültür, dînî yaşam, eğitim- öğ-
             retim, siyaset ve çalışma hayatındaki yansımalarını inceleyen bildirilere de yer verilmiştir. “Toplumsal cin-
             siyet eşitliği” ile “toplumsal cinsiyet adaleti” kavramları, genellikle birbirlerinin yerine kullanılan kavramlar
             olarak karşımıza çıkmaktadır. Eşitlik kavramı ile ekonomide, siyasette ve kamu yönetiminde insanların cin-
             siyetinden dolayı herhangi bir ayrıma tabi tutulmaması gerektiği ifade edilirken, adalet kavramı ise kadın
             ve erkeğin farklı ihtiyaç ve güç yapısına sahip olduğu gerçeğine dayanarak onların toplumsal hayatın ka-
             zançlarını ve yükümlülüklerini adaletli bir biçimde paylaşmasını ifade etmektedir. Dolayısıyla bu iki kavram
             birbirlerini yanlışlayan değil, aksine birbirini tamamlayan kavramlardır. Düzenlediğimiz bu kongre ile biz,
             “toplumsal cinsiyet eşitliği” ile “toplumsal cinsiyet adaleti” kavramlarının aralarındaki farkı ortaya koymayı
             ve kadın sorunlarına toplumsal cinsiyet adaleti kavramı ile farklı bakış açıları getirmeyi hedefledik.
                                                                                                                                               (ww4.ticaret.edu.tr)
              •  Yukarıdaki parçada olduğu gibi bu tür kongrelerin yapılma amaçları nelerdir? Açıklayınız.




              •  Toplumsal cinsiyet adaleti ve eşitliğinin sağlanabilmesi adına neler yapılabilir? Düşüncelerinizi arkadaş-
                larınızla paylaşınız.








               Nüfusun sahip olduğu en önemli niteliklerinden biri eğitim durumudur. Türkiye'de 1950 yılında yapılan
            nüfus sayımı sonuçlarına göre nüfusun yaklaşık %31,8'lik kısmı okuryazardı. 2015 yılında ise ülkemizde oku-
            ma yazma bilenlerin oranı %94,6'ye yükselmiştir. Ancak kadın ve erkeklerde eşit bir dağılım göstermeyen bu
            oran, kadınlarda %91 iken erkeklerde %98,2 olarak tespit edilmiştir (Grafik 2.16).


                          %1,8    Erkek                  %9         Kadın                 %5,4    Toplam







                           %98,2                             %91                              %94,6





                                         Okuma Yazma Bilen      Okuma Yazma Bilmeyen


            Grafik 2.16: Türkiye'de kadın ve erkek nüfusun okuryazar oranları (TÜİK, 2015)

      188
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37