Page 32 - Coğrafya 10 | 2.Ünite
P. 32
BEŞERÎ SİSTEMLER
UYGULAMA
Toplumsal Cinsiyet Adaleti Kongresi
İstanbul Ticaret Üniversitesi Kadın Araştırma Merkezi ve KADEM (Kadın ve Demokrasi Derneği) iş bir-
liğiyle düzenlenen Toplumsal Cinsiyet Adaleti Kongresi, Adalet Bakanı Bekir Bozdağ ve çeşitli alanlarda
çalışan değerli akademisyenlerin katılımıyla 6 Mart 2015 tarihinde İstanbul Ticaret Üniversitesi Sütlüce
Kampüsü’nde gerçekleştirilmiştir. Düzenlenen bu kongre ile toplumsal cinsiyet adaletinin kavramsal çer-
çevesi geniş çapta ele alınmış ve günümüze kadar toplumsal cinsiyet alanında yapılmış olan çalışmalardaki
eksikliklerin tespit edilmesi ve tamamlanması için alanında uzman kişilerle bir araya gelinerek fikir alışve-
rişinde bulunulmuştur.
Toplumsal Cinsiyet Adaleti Kongresi, eş zamanlı oturumlarla toplam on sekiz bildiri ile tamamlanmış-
tır. Kongre kapsamında sunulan bildirilerle ülkemizde kadınların sosyal, siyasal ve ekonomik alanlardaki
konumu ve statüsü konusuna, kadın çalışmaları alanında yeni bir kavram olan “toplumsal cinsiyet adaleti”
kavramı çerçevesinde farklı bakış açıları getirilmesi hedeflenmiştir. Kongrede toplumsal cinsiyet adaletinin
kavramsal çerçevesini ortaya koyan bildirilerle birlikte bu kavramın medya, kültür, dînî yaşam, eğitim- öğ-
retim, siyaset ve çalışma hayatındaki yansımalarını inceleyen bildirilere de yer verilmiştir. “Toplumsal cin-
siyet eşitliği” ile “toplumsal cinsiyet adaleti” kavramları, genellikle birbirlerinin yerine kullanılan kavramlar
olarak karşımıza çıkmaktadır. Eşitlik kavramı ile ekonomide, siyasette ve kamu yönetiminde insanların cin-
siyetinden dolayı herhangi bir ayrıma tabi tutulmaması gerektiği ifade edilirken, adalet kavramı ise kadın
ve erkeğin farklı ihtiyaç ve güç yapısına sahip olduğu gerçeğine dayanarak onların toplumsal hayatın ka-
zançlarını ve yükümlülüklerini adaletli bir biçimde paylaşmasını ifade etmektedir. Dolayısıyla bu iki kavram
birbirlerini yanlışlayan değil, aksine birbirini tamamlayan kavramlardır. Düzenlediğimiz bu kongre ile biz,
“toplumsal cinsiyet eşitliği” ile “toplumsal cinsiyet adaleti” kavramlarının aralarındaki farkı ortaya koymayı
ve kadın sorunlarına toplumsal cinsiyet adaleti kavramı ile farklı bakış açıları getirmeyi hedefledik.
(ww4.ticaret.edu.tr)
• Yukarıdaki parçada olduğu gibi bu tür kongrelerin yapılma amaçları nelerdir? Açıklayınız.
• Toplumsal cinsiyet adaleti ve eşitliğinin sağlanabilmesi adına neler yapılabilir? Düşüncelerinizi arkadaş-
larınızla paylaşınız.
Nüfusun sahip olduğu en önemli niteliklerinden biri eğitim durumudur. Türkiye'de 1950 yılında yapılan
nüfus sayımı sonuçlarına göre nüfusun yaklaşık %31,8'lik kısmı okuryazardı. 2015 yılında ise ülkemizde oku-
ma yazma bilenlerin oranı %94,6'ye yükselmiştir. Ancak kadın ve erkeklerde eşit bir dağılım göstermeyen bu
oran, kadınlarda %91 iken erkeklerde %98,2 olarak tespit edilmiştir (Grafik 2.16).
%1,8 Erkek %9 Kadın %5,4 Toplam
%98,2 %91 %94,6
Okuma Yazma Bilen Okuma Yazma Bilmeyen
Grafik 2.16: Türkiye'de kadın ve erkek nüfusun okuryazar oranları (TÜİK, 2015)
188