Page 9 - Coğrafya 10 | 3.Ünite
P. 9

10. Sınıf
                                        ULUSLARARASI ULAŞIM HATLARI
                                                                                                                  223


           OKUMA PARÇASI

            Kanal İstanbul Projesi
            Kanal İstanbul, İstanbul Boğazı'ndaki deniz trafiğini rahatlatmak amacıyla Karadeniz ile Marmara Denizi
          arasına yapılması planlanan bir kanal projesidir. Kanalın uzunluğu 40-45 km, genişliği yüzeyde 145-150 m,
          tabanda yaklaşık 125 m, suyun derinliği ise 25 m olacaktır. Kanalın Marmara Denizi ile birleştiği noktada
          yeni bir kent de kurulacaktır.
            Üç  tarafı  denizlerle  çevrili  olan  Türkiye,                                    Karadeniz
          jeopolitik ve jeostratejik konumu nedeniyle               Kanal İstanbul güzergâhı
          deniz ulaşımında dünyanın en önemli alan-
          larından  birinde  bulunmaktadır.  Yılda  or-
          talama 50 000 gemi boğazlarımızdan geçiş                                         İstanbul Boğazı
          yapmakta ve bunların %20'si tehlikeli mad-
          de taşımaktadır. Bu açıdan İstanbul Boğazı,
          ulusal ve uluslararası deniz trafiğindeki yo-
          ğunluk nedeniyle büyük risklerle karşı karşı-                        İstanbul
          yadır. Kanal İstanbul Projesi'nin genel amacı
          Boğaz  trafiğini  rahatlatarak  karşılaşılabile-  Marmara Denizi
          cek riskleri azaltmaktır.
            Bu  projeyle  tarih,  kültür  ve  ticaret  anla-
          mında dünyanın önde gelen şehirlerinden olan İstanbul'da ticaret ve turizm faaliyetleri artacak; ulaşımın
          kilit noktası olan şehir bu anlamda ayrı bir öneme sahip olacaktır.
                                                                                            (Akkaya, M. A., 2015)





            Demir  yolları,  kara  ve  deniz  yollarından  son-
          ra  Sanayi  Devrimi  sayesinde  buhar  gücüne  dayalı
          makinelerin çalıştırılması ile temelleri atılan ulaşım
          sistemidir (Görsel 3.5). Buhar gücüyle çalışan loko-
          motifler, yük taşıma aracı olarak ilk kez İngiltere’de
          kullanılmıştır.  Manchester-Liverpool  arasında  1830
          yılında yapılan demir yolu, esas itibarıyla yük taşı-
          mak için tasarlanmış olup bunun yanında yolcu taşı-
          yan ilk hat olmuştur.


                                                             Görsel  3.5:  Jacobite  (Cakabayt)  Buharlı  Treni  ve  Glenfinnan
                                                             (Gılenfinin) Demir Yolu Viyadüğü (İskoçya)

                                                                 Demir  yolları;  kara  yollarına  göre  daha  düşük
                                                             maliyetli,  hızlı  ve  güvenli  bir  ulaşım  sistemi  olması
                                                             ve deniz yolu ile kıyılara getirilen malların iç kesim-
                                                             lere kadar ulaştırılabilmesi bakımından büyük önem
                                                             arz etmektedir. 20. yüzyılın başında hem yük hem de
                                                             yolcu  taşımacılığında  en  önemli  bir  ulaşım  sistemi
                                                             olan demir yolu, bu yüzyılın ortalarında diğer ulaşım
                                                             sistemleri  ile  rekabet  edemeyerek  geriledi.  Günü-
                                                             müzde  ise  özellikle  gelişmiş  ülkelerde  saatteki  hızı
                                                             300 km’yi bulan hızlı tren hatlarının yapılmasıyla de-
                                                             mir yollarının yolcu taşımacılığındaki önemi yeniden
                                                             artmış ve bu ulaşım sistemi kara yolları ile rekabet
          Görsel 3.6: Yüksek hızlı tren (Türkiye)            eder duruma gelmiştir (Görsel 3.6).

                                                                                                                223
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14