Page 7 - Coğrafya 10 | 3.Ünite
P. 7

10. Sınıf
                                        ULUSLARARASI ULAŞIM HATLARI
                                                                                                                  221

            Deniz  yolları,  kara  yollarından  sonra  gelişme
          gösteren ve daha çok yük taşımacılığında kullanılan
          ulaşım ağıdır. İlk ve Orta çağlarda daha dar alanlar-
          da kullanılan deniz yolları, coğrafi keşiflerle birlikte
          daha çok kıtalar arası ticarette kullanılmaya başlan-
          mıştır. Buharlı gemilerin icadı ile ağır tonajlı gemile-
          rin yapılması, bu yolların önemini daha da artırmıştır.
          Deniz  yolu,  günümüzde  ürünlerin  uzak  mesafelere
          taşınmasında kullanılan en yaygın ulaşım ağıdır. Do-
          layısıyla dünya ticaretinin büyük bir bölümü bu yolla
          gerçekleşmektedir.  Tek  seferde  fazla  miktarda  yü-
          kün taşınması, yol yapım ve bakım giderlerinin ol-
          maması  ve  güzergâhta  değişiklik  yapılabilmesi  gibi
          nedenlerle en düşük maliyetli ulaşım sistemi olarak   Görsel 3.4: Konteyner dolu yük gemisi
          dikkat çekmektedir (Görsel 3.4).
            Sekiz büyük hat olarak gruplanan dünyadaki deniz yollarının en önemlisi, Batı Avrupa ile Kuzey Amerika'yı
          birbirine bağlayan Kuzey Atlantik Yolu'dur (Harita 3.1). Bu durumun asıl nedeni, bu iki bölgenin dünyanın en
          önemli üretim ve tüketim merkezleri olmasıdır. Dünyadaki deniz yollarında gerçekleşen yük taşımacılığının
          önemli bir kısmı bu yolda gerçekleşmektedir. Ku zey Atlantik’ten sonraki en önemli yol ise Batı Avrupa’dan
          başlayıp Akdeniz, Süveyş Kanalı, Kızıldeniz ve Hint Okyanusu'nu geçerek Asya’nın doğusuna kadar uzanan
          güzergâhtır. Bu yol, Orta Doğu'daki petrolün dünyaya; Batı Avrupa'daki sanayi ürünlerinin de doğuya aktarıl-
          masında önem arz etmektedir. Ayrıca bu deniz yolunun en önemli noktasını Süveyş Kanalı oluşturmaktadır.
          Ümit Burnu Yolu, deniz yollarında önemli bir güzergâh olmasına rağmen Süveyş Kanalı'nın açılmasından
          sonra önemini kısmen yitirmiştir. Panama Kanalı'nın açılmasına bağlı olarak Pasifik Aşırı Yolu ile Karayip-
          ler-Meksika Körfezi Yolu gibi güzergâhların önemi artmış, Pasifik-Güney Amerika Yolu'nun dolayısıyla Ma-
          cellan Boğazı'nın önemi de kısmen azalmıştır.








                                                  1
                                                                2
                                                                                                     6
                                         8
                                       7
                        6
                                                   4
                           5



                                                               3









                     Başlıca Deniz Yolu Güzergâhları
                      1  Kuzey Atlantik Yolu    5  Pasifik, G. Amerika, K. Amerika ve Avrupa Yolu  Yoğun güzergâhlar
                      2  Batı Avrupa, Akdeniz ve Hint Okyanusu Yolu  6  Pasifik Aşırı Yolu  Diğer güzergâhlar
                      3  Ümit Burnu Yolu        7  Karayipler-Meksika Körfezi Yolu  0   2000  4000
                      4  Atlantik, G. Amerika ve Doğu Kıyısı Yolu  8  Meksika Körfezi, Karayipler ve Amerika'nın   km
                                                  Doğu Kıyıları Yolu
                     Harita 3.1: Deniz yolları ulaşım sisteminde önemli güzergâh ve bağlantılar (Tümertekin E., Özgüç N. 2013)

                                                                                                                221
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12