Page 5 - Coğrafya 12 | 2.Ünite
P. 5
Hizmet sektörünün ülkemizde olduğu gibi tüm gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde ön plana çıkmasında
gelişen teknolojiye paralel olarak insan ihtiyaçlarının artması ve bu ihtiyaçların farklılaşması gibi faktör-
ler etkili olmuştur. Türkiye, 80 milyonluk nüfusu ile çok önemli bir pazara hakimdir. Hizmet sektörü, bu
büyüklükte bir nüfusun ihtiyaçlarını karşılamak üzere bankacılıktan eğitime, sağlıktan inşaata, turizmden
konaklamaya kadar yüzlerce alanda faaliyet göstermektedir.
Hizmet sektörü günümüzde hayatın her alanına girmiş ve gayrisafi yurt içi hasılanın (GSYH) önemli bir
bölümünü oluşturmuştur. Tarım sektörünün 80 yılda GSYH’nin %50’si seviyesinden ortalama %8 düzeyi-
ne gerilemesi, Türkiye’de ekonomik dinamiklerin değiştiğini göstermiştir. Türkiye’de tarımda çalışanların
GSYH içindeki payı 1923’te %51 iken 2016’da %8’e gerilemiştir. Aynı dönemde hizmet sektöründe çalı-
şanların GSYH içindeki payı %37’den %70’e ulaşmıştır (Grafik 3.2).
Hizmet
Sanayi
Tarım %1
Tarım
1923
1950
1970
2000
2016
Grafik 3.2: Türkiye’de çalışanların GSYH içindeki payı, TÜİK, 2016
Hizmet sektörü, GSYH’deki artan payının yanı sıra istihdam olanakları açısından da ekonomik kalkınmaya
destek olmaktadır. Türkiye’de istihdam açısından en çok çalışanın yer aldığı sektör, hizmet sektörüdür.
İstihdam edilen her iki kişiden biri bu sektörde çalışmaktadır. Hizmet sektörünün GSYH’ye katkısı %70
seviyelerindedir. Dolayısıyla hizmet sektörü, gerek istihdam gerekse ekonomik katkı açısından ülke eko-
nomisinin temelini oluşturmaktadır.
Bu verilerin yanında hizmet sektörünün gelecekte
ülkemize olan en önemli katkısı, katma değer üre-
timinde olacaktır. Hizmet sektörü sayesinde sana-
yi sektörünün ortaya çıkardığı bir ürünün AR-GE
çalışmasının, reklamının yapılması ve pazarlama
faaliyetleri o ürünün daha değerli hâle gelmesini
sağlar. Bununla birlikte eğitim sektörünün ülke-
mize katacağı ekonomik değeri hesaplamak müm-
kün değildir. Bu alanda atılacak her adım, ülke-
mizin geleceğinin ve kendini yetiştirmiş nesillerin
garantisi olacaktır (Görsel 3.1). Bu nedenle hizmet
sektöründe eğitimin katma değeri büyüktür.
Görsel 3.1: Hizmet sektörü, ekonomik katkısının yanı sıra
eğitimle birlikte sosyokültürel gelişime de destek sağlar.
93