Page 7 - Coğrafya 12 | 2.Ünite
P. 7
Ulaştırma ve İletişim ala-
depolama alanında nında çalışan
çalışan kişi sayısı kişi sayısı
27.205.000 1.185.000 248.000
Görsel 3.3: Türkiye’de ulaştırma sektöründe istihdam edi-
len kişi sayısı toplam istihdam içinde önemli bir paya sa-
hiptir. Bu durum ulaşım sektörünün Türkiye ekonomisine
önemli katkılar sunduğunun göstergesidir. TÜİK, 2016
Ticaret
8 3 1 2 Ticaret Sektörünün Ekonomiye Katkısı Turizm
Ticaret; üreticiden tüketiciye kadar uzanan taşıma, depolama,
tezgâhlama ve ambalajlama gibi bir çok işlemi kapsar. Daha
yaygın bir tanımla kazanç amacı taşıyan bütün faaliyetler, tica-
ret kelimesi ile ifade edilir.
Diğer
Ticaret sektörü, iç ticaret ve dış ticaret olmak üzere iki kısımda
ele alınır. İç ticaret; kâr amacıyla yapılan, sadece ham madde- Ulaşım
lerin ve mamul maddelerin satımıyla ilgili faaliyetleri kapsar.
Dış ticaret ise malların ve sermayenin ülke dışına aktarımı ile
ilgilidir. Dış ticaret, dış alım (ithalat) ve dış satım (ihracat) ol- Grafik 3.4: Türkiye’nin GSYH’sine ticaret,
mak üzere iki şekilde gerçekleşir. Türkiye’de gayrisafi yurtiçi ulaşım ve turizm sektörlerinin katkıları
hasıla (GSYH) hesaplamalarında ticaret, turizm ve ulaşım gibi TÜİK, 2017
hizmet sektörleri yaklaşık %32’lik oranıyla önemli paya sahip-
tir (Grafik 3.4).
Türkiye’de iç ve dış ticaret oldukça canlı bir yapıya sahiptir
(Görsel 3.4). Dış alım ve dış satımdaki bu canlılık ekonomik
büyümeyi olumlu yönde etkilemektedir. Türkiye, Dünya Ban-
kası 2017 yılı Nisan ayı Dünya Ekonomik Görünüm Raporu’n-
da, 2016 yılında, satın alma gücü paritesine (SGP) göre dünya-
nın 13. ve Avrupa’nın 5. büyük ekonomisidir. Avrupa Birliği ile
Türkiye arasındaki ticari ilişkilerde kolaylık sağlayan Gümrük
Birliği Anlaşması, Türkiye ticaretinde AB ülkelerinin büyük bir
yer kaplamasını sağlar. Türkiye’nin ticaret ortakları içinde AB
birinci; AB’nin ticaret ortaklarında ise Türkiye dördüncü sıra-
dadır. Görsel 3.4: Kapalıçarşı Türkiye’de ticaretin can-
lı olduğu mekânlardan biridir.
95