Page 16 - Coğrafya 9 | 3.Ünite
P. 16
coğrafi UYGULAMA
Aşağıdaki tabloda bazı ülkelerin 2016 yılına ait çeşitli istatistiki değerler verilmiştir.
Ülke Nüfus Kişi Başına Ortalama Okuma-Yazma Orman
(Milyon) Düşen Millî Gelir Yaşam Süresi Oranı (%) Alanının
(ABD doları) (Yıl) Yüz Ölçümüne
Oranı (%)
Afganistan 32,5 623 60 38,2 2,1
Azerbaycan 9,6 5.439 71 99,8 13,8
Brezilya 207,8 8.528 74 92,6 59
Bulgaristan 7,2 6.847 75 98,4 35,2
Kanada 35,8 43.206 82 99,1 38,2
Çad 14,1 716 52 40,2 3,9
Şili 17,9 13.416 81 97,3 23,9
Çin 1357 8.109 76 96,4 22,2
Çekya 10,5 17.562 78 99,3 34,5
Danimarka 5,7 53.149 81 99,2 14,5
Finlandiya 5,5 42.148 81 100 73,1
Fransa 66,8 36.304 82 99 31
Mısır 91,5 3.452 71 75,2 0,1
Gabon 1,7 7.961 64 83,2 89,3
Gana 27,4 1.356 61 76,6 41
Endonezya 257,5 3.346 69 93,9 50,2
İran 79,1 5.038 75 86,8 6,6
Japonya 126,9 34.629 84 99,9 68,5
Kazakistan 17,5 10.312 72 99,8 1,2
Suudi Arabistan 31,5 20.711 74 94,7 0,5
Tablodan faydalanarak;
1. Ülkeleri bulundukları kıtalara göre bölgelere ayırarak dünya siyasi haritası üzerinde gösteriniz.
2. Ülkeleri kişi başına düşen millî gelire göre düşük, orta ve yüksek gelirli ülkeler olarak bölgelere ayırınız. Dünya dilsiz
haritası üzerinde farklı renklere boyayınız.
3. Ortalama yaşam süresinin düşük ve yüksek olduğu ülkelere göre bölgeler oluşturunuz.
4. Okuma-yazma oranının düşük ve yüksek olduğu ülkelere göre bölgeler oluşturarak oluşturduğunuz bölgeleri millî gelirin
düşük, orta ve yüksek olduğu bölgelerle karşılaştırınız.
5. Ülkeleri orman oranına göre bölgelere ayırarak oluşturduğunuz bölgeleri dünya iklim bölgeleri haritasıyla karşılaştırınız.
6. Oluşturduğunuz bölgeler hangi bölge türüne girmektedir? Açıklayınız.
190 KÜRESEL ORTAM: ÜLKELER VE BÖLGELER