Page 66 - Felsefe 10 | 3.Ünite
P. 66
3. ÜNİTE
19. Ahlak kurallarına neden ihtiyaç duyulur? Açıklayınız.
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
20 ve 21. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız.
“Kendini bilgili sanmak kuruntusundan başka hiçbir şey, gerçek bilgiye daha büyük bir en-
gel olamaz. Bundan dolayı ahlak bağlantılarında kendini tanımlamadan daha zorunlu hiçbir
şey yoktur. Çünkü Sokrates’e göre bilgi, insanı doğru eyleme; bilgisizlik de insanı eğri, yanlış
eyleme götürdüğünden kendini tanıyan insan, kendine yarayanı yapacak; kendini tanımayan-
sa kendi zararına olanı yapacaktır. Bilgi, böylece bütün ahlaksal eylemlerin kaynağıdır; bütün
yanlış eylemlerin kaynağı ise bilgisizliktir.”
Mustafa Günay, Metinlerle Felsefeye Giriş
20. Metinde ele alınan konu, ahlak felsefesinin hangi problemine karşılık gelir?
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
21. Sokrates’e göre bilgi ve erdem arasında nasıl bir ilişki vardır?
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
22. “Ahlak” ve “Etik” kavramları arasındaki farklardan üç tanesini yazınız.
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
“Devesiyle çölü aşmaya çalışan bir bedevî, yolda dudakları susuzluktan kurumuş yürüyen birine
rastlamış. O da bedevîyi görünce ondan su istemiş. Bedevî de devesinden inmiş ve ona su vermiş.
Kana kana suyunu içip susuzluğunu giderdikten sonra birden bedevîyi itmiş ve deveye atladığı
gibi kaçmaya başlamış. Bu duruma hayret eden bedevî, arkasından şöyle seslenmiş: ‘Hey yolcu!
Tamam deveyi al git ama senden bir ricam var. Sakın bu olayı başkasına anlatma!’ Bu isteği tuhaf
bulan hırsız biraz duraklamış ve nedenini sormuş. Bedevînin verdiği cevap ilginçmiş. Şöyle söyle-
miş: ‘Eğer bunu başkasına anlatırsan, bu her yerde duyulur ve insanlar bir daha çölde susuz kalmış
birini gördüklerinde ona yardım etmezler.’ der.”
İstanbul Müftülüğü, Temel Dinî Bilgiler
23.
Bu parça ahlak felsefesinin hangi problemiyle ilgilidir? Açıklayınız.
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
24. İnsan, “Ben kimim?” sorusuna bilim ve din açısından nasıl cevaplar verebilir?
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
134