Page 27 - Felsefe 11 | 2.Ünite
P. 27

MS 2. Yüzyıl-MS 15.
 2. ÜNİTE                                                                       Yüzyıl Felsefesi



                       Tartışalım



 2.4. MS 2. YÜZYIL-MS 15. YÜZYIL FELSEFESİNİN DÜŞÜNCE
 VE ARGÜMANLARINI DEĞERLENDİRME
            HACI BEKTÂŞ VELÎ
               Hak Subhânehû ve Teâlâ, adamı dört türlü nesneden yarattı, dört bölüğe ayırdı.
            Dört bölüğün de dört türlü ibadetleri, dört türlü arzuları ve dört türlü hâlleri vardır.
            Birinci bölük âbidlerdir. Bunlar din kavmidir ve asılları yeldendir. Yel (hava), hem şifa
            verici hem kuvvettir. Bu sebeple bunlarda gece gündüz Hakk’ın ibadetinden ayrılmaz-
            lar. Yel esmeyince ekinler samanından ayrılmaz, bütün âlem kokudan helak olurdu.
            Öyle ki dünyada ne varsa helal, haram, temiz ve pis hepsi din ile malum olur. Çünkü
            din kapısı ulu kapıdır. İkinci bölük zahitlerdir. Bunların aslı ateştendir ve bunlar ta-
            rikat taifesidir. Bu sebeple gece gündüz yanmaları, kendilerini yakmaları lazımdır.
            Her kim bu dünyada kendisini yakarsa yarın ahirette türlü azaplardan kurtulacaktır.   Görsel 2.9
            Şunu iyi bilin ki bir kez yanan başka yanmaz. Üçüncü bölük, ariflerdir. Bunların aslı   Hacı Bektâş Velî
            sudandır ve bunlar marifet taifesidir. Su, hem kendisi temizdir hem de temizleyici-
            dir. Bu sebeple hem temiz olmalı hem de temizleyici. Dördüncü taife muhiplerdir. Bunlar hakikat taifesidir
            ve bunların aslı topraktandır. Toprak teslimiyet ve rızayı temsil eder. Bu yüzden muhipte teslimiyet ve rıza
            içerisinde olmalıdır.
                                                                                    Hacı Bektâş Velî, Makâlât


               Tartışma Notları
               ..............................................................................................................................................................
               ..............................................................................................................................................................
               ..............................................................................................................................................................







                       Yazalım



               MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl felsefesinin en önemli problemlerinden biri olan inanç ile akıl arası ilişkiyi “Anlamak
            için inanıyorum” sözünden hareketle özgün felsefi bir deneme yazınız. Daha sonra aşağıdaki Tablo 2.5’i doldurup
            çalışmanızı sınıfta paylaşarak değerlendiriniz.
           Tablo 2.5: Özgün Metin Yazımı Sonrası İstenenler

             Başlık
                                         ..............................................................................................................................

             Problemin Felsefedeki Yeri
                                         ..............................................................................................................................
             Probleme
                                         ..............................................................................................................................
             Yönelik Fikirler
                                         ..............................................................................................................................

                                         ..............................................................................................................................
                                         ..............................................................................................................................

                                         ..............................................................................................................................
                                         ..............................................................................................................................

             Kaynakça
                                         ..............................................................................................................................






                                                                                                               65
   22   23   24   25   26   27   28   29   30