Page 30 - Felsefe 11 | 2.Ünite
P. 30

2. ÜNİTE





               14.  İnsanın irade özgürlüğü probleminin tek    17.  Epikürosçuluğun mutluluk için dünye-
                   başına insanın ya da tamamen Tanrı’nın          vi hazlardan uzak durulması gerektiği
                   iradesine bağlanarak açıklanamayacağını         düşüncesi, inanç unsurlarını içine alan
                   savunan İslam felsefesine ait görüş aşağı-      bir hayatın temeli olarak düşünülmüştür.
                   dakilerden hangisidir?                          Metinde verilen numaralandırılmış ifa-
                                                                   delerin hangisi bu düşünceyle benzerlik
                     A) Cebriye
                                                                   göstermektedir?
                     B) Mu’tezile
                     C) Eş’ariyye                                  A)I      B)II      C)III      D)IV      E)V
                     D) Maturidi
                     E) İşrakilik                                 18 ve 19. soruları aşağıda verilen metinden
               15.
                                                               hareketle cevaplayınız.
                   I. İhtira ve inayet
                                                                  Kuzey: İnanca dayanan ve temeli olan düşünce-
                   II. Sudûr
                                                               lerin insanda farklı bir cazibesi vardır. İnancın belli
                   III. Hudûs
                                                               düzeyde aklın imkânlarını ve deneyimin gözlem
                   IV. Ontolojik
                                                               gücünü kullanması, bunların şüphe süzgecinden
                   V. Kozmolojik
                                                               geçirilmesi onu vazgeçilmez hâle getirir.
                   Yukarıda Yaradan’ın varlığına ilişkin          Beyza: İnancı oluşturmak ve Tanrı’yı anlamak
                   olarak verilen delillerden hangisi ya da    için varlıkları gözlemleme ve düşünme yoluna gi-
                   hangileri İslam felsefesine aittir?         rildiğinde insanın sanat, fizik ve doğaya yönelmesi
                                                               gerekir. Bu yolla Tanrı ve âlem arasındaki uyumu,
                     A) Yalnız I
                                                               doğadaki nedenselliği anlamak için gösterdiği çaba-
                     B) I-II
                     C) I-II-III                               nın insana dönüşü olacak mıdır?
                     D) I-II-III-IV                               Zeynep: Tanrı yalnızca kendisini ve yarattıkları-
                     E) I-II-III-IV-V                          nın bilinmesini istemez. İnsanın ruhsal ve dünyevi
                                                               bakımdan doyuma ulaşmasını da ister. İnanç ve
                  16  ve  17.  soruları  aşağıda  verilen  metinden  Tanrı ile ilgili düşünceler, açık zihin ve mistik bir
               hareketle cevaplayınız.                         kavrayış yoluyla oluşur. Bu düşüncelerin bilgisi,
                                                               doğru kaynaklardan elde edilmelidir. Bu bilgiler,
                  I. Fârâbî’nin “El –Medinetü’l Fâzıla” adlı eserine  dinî tecrübe sırasında bireysel seçimlere dönüşür.
               göre  insan;  akılsal  tabiatı  gereği  dikkatli  ve  analiz
               ederek düşünür. II. Düşündüklerini birbirine bağla-  18.  Aşağıda verilen konuşmacılardan han-
               yarak sonuca gider. Sonuçlar, insanda kaçınma ya da   gisinin fikri, inancın akılla anlaşılacağı
               yönelim oluşturur. III. İnsanda duyuların ve hayal et-  konusunda kaygı taşımaktadır?
               menin sonucu oluşan iradi eylemler; derin düşünme-    A) Kuzey
               yi, arzu ve bilgiyi bir arada taşımalıdır. IV. Böylece in-  B) Beyza
               san eylemleri, mutluluk getiren ve iyi eylemler hâlini   C) Zeynep
               alır. Erdemli insan, kendini mutsuz eden eylemden     D) Kuzey ile Beyza
               kaçınıp  akli seçimlere yönelmelidir. V. İnsanın varlı-  E) Zeynep ile Kuzey
               ğından güç toplayacağı bir maddeye gereksiniminin
               olmadığı mertebenin adı mutluluktur.            19.  Metinden hareketle Fârâbî’nin insanın
                                                                   mutluluk ve erdemini bağladığı eylem
                                                                   aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?
               16.  Metinden hareketle Fârâbî’nin insanın
                   mutluluk ve erdemini bağladığı eylem              A) Akıl-inanç
                   aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?            B) Tanrı-âlem
                                                                     C) Yaratıcının varlığı
                     A) Düşünme
                                                                     D) İrade özgürlüğü
                     B) Akli seçim
                                                                     E) Ruhun ölümsüzlüğü
                     C) İradi eylem
                     D) İdrak etme
                     E) Duyum veya hayal etme

                    DEĞERLENDİRME
                    Cevaplarınızı cevap anahtarıyla karşılaştırınız. Yanlış cevap verdiğiniz ya da cevap verirken tereddüt
                 ettiğiniz sorularla ilgili konuları veya faaliyetleri üniteye dönerek tekrarlayınız. Cevaplarınızın tümü doğ-
                 ruysa bir sonraki öğrenme faaliyetine geçiniz.





        68
   25   26   27   28   29   30