Page 30 - Felsefe 11 | 2.Ünite
P. 30
2. ÜNİTE
14. İnsanın irade özgürlüğü probleminin tek 17. Epikürosçuluğun mutluluk için dünye-
başına insanın ya da tamamen Tanrı’nın vi hazlardan uzak durulması gerektiği
iradesine bağlanarak açıklanamayacağını düşüncesi, inanç unsurlarını içine alan
savunan İslam felsefesine ait görüş aşağı- bir hayatın temeli olarak düşünülmüştür.
dakilerden hangisidir? Metinde verilen numaralandırılmış ifa-
delerin hangisi bu düşünceyle benzerlik
A) Cebriye
göstermektedir?
B) Mu’tezile
C) Eş’ariyye A)I B)II C)III D)IV E)V
D) Maturidi
E) İşrakilik 18 ve 19. soruları aşağıda verilen metinden
15.
hareketle cevaplayınız.
I. İhtira ve inayet
Kuzey: İnanca dayanan ve temeli olan düşünce-
II. Sudûr
lerin insanda farklı bir cazibesi vardır. İnancın belli
III. Hudûs
düzeyde aklın imkânlarını ve deneyimin gözlem
IV. Ontolojik
gücünü kullanması, bunların şüphe süzgecinden
V. Kozmolojik
geçirilmesi onu vazgeçilmez hâle getirir.
Yukarıda Yaradan’ın varlığına ilişkin Beyza: İnancı oluşturmak ve Tanrı’yı anlamak
olarak verilen delillerden hangisi ya da için varlıkları gözlemleme ve düşünme yoluna gi-
hangileri İslam felsefesine aittir? rildiğinde insanın sanat, fizik ve doğaya yönelmesi
gerekir. Bu yolla Tanrı ve âlem arasındaki uyumu,
A) Yalnız I
doğadaki nedenselliği anlamak için gösterdiği çaba-
B) I-II
C) I-II-III nın insana dönüşü olacak mıdır?
D) I-II-III-IV Zeynep: Tanrı yalnızca kendisini ve yarattıkları-
E) I-II-III-IV-V nın bilinmesini istemez. İnsanın ruhsal ve dünyevi
bakımdan doyuma ulaşmasını da ister. İnanç ve
16 ve 17. soruları aşağıda verilen metinden Tanrı ile ilgili düşünceler, açık zihin ve mistik bir
hareketle cevaplayınız. kavrayış yoluyla oluşur. Bu düşüncelerin bilgisi,
doğru kaynaklardan elde edilmelidir. Bu bilgiler,
I. Fârâbî’nin “El –Medinetü’l Fâzıla” adlı eserine dinî tecrübe sırasında bireysel seçimlere dönüşür.
göre insan; akılsal tabiatı gereği dikkatli ve analiz
ederek düşünür. II. Düşündüklerini birbirine bağla- 18. Aşağıda verilen konuşmacılardan han-
yarak sonuca gider. Sonuçlar, insanda kaçınma ya da gisinin fikri, inancın akılla anlaşılacağı
yönelim oluşturur. III. İnsanda duyuların ve hayal et- konusunda kaygı taşımaktadır?
menin sonucu oluşan iradi eylemler; derin düşünme- A) Kuzey
yi, arzu ve bilgiyi bir arada taşımalıdır. IV. Böylece in- B) Beyza
san eylemleri, mutluluk getiren ve iyi eylemler hâlini C) Zeynep
alır. Erdemli insan, kendini mutsuz eden eylemden D) Kuzey ile Beyza
kaçınıp akli seçimlere yönelmelidir. V. İnsanın varlı- E) Zeynep ile Kuzey
ğından güç toplayacağı bir maddeye gereksiniminin
olmadığı mertebenin adı mutluluktur. 19. Metinden hareketle Fârâbî’nin insanın
mutluluk ve erdemini bağladığı eylem
aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?
16. Metinden hareketle Fârâbî’nin insanın
mutluluk ve erdemini bağladığı eylem A) Akıl-inanç
aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir? B) Tanrı-âlem
C) Yaratıcının varlığı
A) Düşünme
D) İrade özgürlüğü
B) Akli seçim
E) Ruhun ölümsüzlüğü
C) İradi eylem
D) İdrak etme
E) Duyum veya hayal etme
DEĞERLENDİRME
Cevaplarınızı cevap anahtarıyla karşılaştırınız. Yanlış cevap verdiğiniz ya da cevap verirken tereddüt
ettiğiniz sorularla ilgili konuları veya faaliyetleri üniteye dönerek tekrarlayınız. Cevaplarınızın tümü doğ-
ruysa bir sonraki öğrenme faaliyetine geçiniz.
68