Page 29 - Felsefe 11 | 2.Ünite
P. 29
MS 2. Yüzyıl-MS 15.
2. ÜNİTE Yüzyıl Felsefesi
8. Augustinus, “İtiraflar” adlı eserine göre Tanrının hakkaniyeti dürüst olmayan kişilere hoş gelmez.
Kötüler aşağı seviyelere daha çok uyum sağlayarak iyi insana olan benzerliklerini yitirirler. Tanrı’ya
benzemeye çalışanlar ise üstün yaratılanlar ile daha çok uyum içine girerler.
Metinden hareketle insan iyiliği ve kötülüğü nasıl edinir? Belirtiniz.
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
9. Gazâlî’nin “el-münkız mine’d-dalâl(hakikate giden yol)” adlı eserine göre insan, hakikatin bilgisine
ulaşmak için akıl ve deneyi geride bırakmalıdır.
Gazâlî’nin bilginin kaynağına yönelik eleştirisinin temel dayanağı nedir?
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
10. Patristik felsefe ile skolastik felsefe arasındaki temel farklar nelerdir?
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
11. Tasavvuf düşünürleri, insan ile ilgili konuları ele alırken İslam’ın tavsiye ettiği insan mode-
lini yorumladıkları görülür. Düşünürlerin insan konusundaki görüşlerinde benzer yönler var
mıdır? Açıklayınız.
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
D Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.
12. Clemens’in “Anlamak için inanıyorum.” 13. Hacivat ve Karagöz, gölge oyununda
yargısını A. Thomas “İnanayım diye bili- oldukça tanınan karakterlerdir. Perdenin
yorum.” yargısına dönüştürmüştür. Bu arkasında zorunlu bir el tarafından hare-
dönüşümün akıl ile inanç ilişkisi açı- ket ettirilmeye ihtiyaçları vardır. Onların
sından farkı aşağıdakilerin hangisinde varlık nedenleri izleyenleri düşündürme,
verilmiştir? güldürme ve şaşırtmaktır. Perdenin arkasına
geçemez ve kendilerine ruh veren varlığı
A) Aklın inançtan önce gelmesi
bilemezler. Oyunu bitiren elden sonra ne
B) İnancın akıldan önce gelmesi
Hacivat ve Karagöz’ün perdeye yansıyan
C) Akıl ve inancın birbiriyle açıklanması
gölgeleri ne de perde kalır.
D) Akıl ile inancın alanlarının farklı
Gölge oyunundaki perdenin ön ve arka-
olması
sında yer alan varlıkların varoluşlarında
E) İnancın aklın sınırlarını geçmesi
bahsedilen farklılık, aşağıdaki seçe-
neklerde verilen görüşlerden hangisini
açıklar?
A) İbn Sînâ, “Sudûr görüşü”
B) El Kindî, “Yaratıcı–âlem görüşü”
C) Augustinus, “Ruhun ölümsüzlüğü
görüşü”
D) Tertullian, ”Akıl-inanç görüşü”
E) İbn Haldun, “Toplum ve devlet görüşü”
67