Page 29 - Felsefe 11 | 2.Ünite
P. 29

MS 2. Yüzyıl-MS 15.
 2. ÜNİTE                                                                       Yüzyıl Felsefesi





            8.  Augustinus, “İtiraflar” adlı eserine göre Tanrının hakkaniyeti dürüst olmayan kişilere hoş gelmez.
                Kötüler aşağı seviyelere daha çok uyum sağlayarak iyi insana olan benzerliklerini yitirirler. Tanrı’ya
                benzemeye çalışanlar ise üstün yaratılanlar ile daha çok uyum içine girerler.
                Metinden hareketle insan iyiliği ve kötülüğü nasıl edinir? Belirtiniz.
                ....................................................................................................................................................
                ....................................................................................................................................................
                ....................................................................................................................................................
                ....................................................................................................................................................

            9.  Gazâlî’nin “el-münkız mine’d-dalâl(hakikate giden yol)” adlı eserine göre insan, hakikatin bilgisine
                ulaşmak için akıl ve deneyi geride bırakmalıdır.
                Gazâlî’nin bilginin kaynağına yönelik eleştirisinin temel dayanağı nedir?
                ....................................................................................................................................................
                ....................................................................................................................................................
                ....................................................................................................................................................
                ....................................................................................................................................................

            10.  Patristik felsefe ile skolastik felsefe arasındaki temel farklar nelerdir?
                ....................................................................................................................................................
                ....................................................................................................................................................
                ....................................................................................................................................................
                ....................................................................................................................................................


            11.  Tasavvuf düşünürleri, insan ile ilgili konuları ele alırken İslam’ın tavsiye ettiği insan mode-
                lini yorumladıkları görülür. Düşünürlerin insan konusundaki görüşlerinde benzer yönler var
                mıdır? Açıklayınız.
                ....................................................................................................................................................
                ....................................................................................................................................................
                ....................................................................................................................................................
                ....................................................................................................................................................

           D      Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.



            12.  Clemens’in “Anlamak için inanıyorum.”      13.  Hacivat ve Karagöz, gölge oyununda
                yargısını A. Thomas “İnanayım diye bili-        oldukça tanınan karakterlerdir. Perdenin
                yorum.” yargısına dönüştürmüştür. Bu            arkasında zorunlu bir el tarafından hare-
                dönüşümün akıl ile inanç ilişkisi açı-          ket ettirilmeye ihtiyaçları vardır. Onların
                sından farkı aşağıdakilerin hangisinde          varlık nedenleri izleyenleri  düşündürme,
                verilmiştir?                                    güldürme ve şaşırtmaktır. Perdenin arkasına
                                                                geçemez ve kendilerine ruh veren varlığı
                  A) Aklın inançtan önce gelmesi
                                                                bilemezler. Oyunu bitiren elden sonra ne
                  B) İnancın akıldan önce gelmesi
                                                                Hacivat ve Karagöz’ün perdeye yansıyan
                  C) Akıl ve inancın birbiriyle açıklanması
                                                                gölgeleri ne de perde kalır.
                  D) Akıl ile inancın alanlarının farklı
                                                                Gölge oyunundaki perdenin ön ve arka-
                     olması
                                                                sında yer alan varlıkların varoluşlarında
                  E) İnancın aklın sınırlarını geçmesi
                                                                bahsedilen farklılık, aşağıdaki seçe-
                                                                neklerde verilen görüşlerden hangisini
                                                                açıklar?
                                                                  A) İbn Sînâ, “Sudûr görüşü”
                                                                  B) El Kindî, “Yaratıcı–âlem görüşü”
                                                                  C) Augustinus, “Ruhun ölümsüzlüğü
                                                                     görüşü”
                                                                  D) Tertullian, ”Akıl-inanç görüşü”
                                                                  E) İbn Haldun, “Toplum ve devlet görüşü”





                                                                                                               67
   24   25   26   27   28   29   30