Page 88 - Fen Lisesi Fizik 10 | 4.Ünite
P. 88

4. ÜNİTE

                                                 Görme Engelli Bireylerin Yaşadıkları  Sorunlar
                           NOT ALANI                Bu ünitede cisimleri kendi renk ve şekilleriyle görebilmek için ışı-
                                                 ğa ihtiyaç olduğu öğrenildi. Peki, toplumdaki her birey cisimlerden
                                                 gelen ışığı tam anlamıyla algılayabiliyor mu? Maalesef, cevap hayır
                                                 olacaktır. Bazı insanlar doğuştan bazıları ise değişik hastalık veya
                                                 kazalardan  dolayı  görme  yeteneğinin  bir  kısmını  ya  da  tamamını
                                                 kaybederek görme engelli durumuna düşüyor. Görme engelli kişiler
                                                 görme gücünün sağlayacağı algılardan yoksun kaldıkları için çev-
                                                 relerinden dokunma, işitme, koklama gibi duyumları izleme yoluyla
                                                 hayatlarını sürdürmektedirler. Görme duyusundaki kayba göre farklı
                                                 ölçülerde görme engelli bireyler çevrelerindeki nesneleri ya hiç göre-
                                                 mezler ya da kısmen bulanık veya uzaklık, derinlik ölçüsü kaybolmuş
                                                 şekilde görürler. Renk körlüğü olanlar ise kırmızı, mavi, yeşil ve sarı
                                                 renklerden en az birini ayırt edemezler. Bu nedenle özellikle trafik
                                                 ışıklarını ve renkli görsellerdeki şekilleri birbirinden ayırt edemezler.
                                                    Görme engelli bireylerin günlük hayatta karşılaştıkları en önemli
                                                 sorun şüphesiz yazılı eserleri okuyamamaktır. Bu durumdaki kişilerin
                                                 eğitimlerini sürdürebilmeleri için farklı duyu organlarına hitap eden
                                                 materyallere ihtiyaç vardır. Bu amaçla okullarda Görsel 4.185’teki
                                                 gibi kabartma harflerle yazılmış kitaplar ve sesli eğitim doküman-
                                                 ları kullanılır. Sınavlarda ise adil ve tarafsız davranacak bir yardımcı
                                                 aracılığıyla sorulara verilecek cevaplar kayda geçirilir. Bu bireylerin
                                                 kavramsal gelişimlerinde ve bilişsel yeteneklerinde gecikme gözle-
                                                 nebilir. Bunun yanında görme engelli bireyler  soyut düşünmeyi ge-
                                                 rektiren becerilerde daha başarısız olabilirler. Okul ortamına uyum
                                                 sağlamaları için gerekli düzenlemeler yapılmakta. Bunlardan biri eği-
                                                 timde fırsat eşitliğini sağlamak amacıyla görme engelli öğrencilere
                                                 de merkezi sınavlarda ek süre verilmesidir.
























                                                               Görsel 4.185 Görme engelliler için okuma kitabı

                                                    Görme engelli bireylerin sokakta karşılaştıkları en önemli sorun
                                                 ise kaldırımların bu kişilerin yürümelerine uygun olarak düzenlenme-
                                                 miş olmasıdır. Kaldırımdaki bir çukur, uygun yere dikilmemiş ağaçlar,
                                                 kaldırıma park edilmiş araçlar bu kişiler için büyük sorun teşkil eder.
                                                 Yaya  geçitleri,  otobüs  durakları  ve  trafik  lambalarının  bulunduğu
                                                 yerlerde sesli uyarı sistemlerinin olmaması da bu sorunun diğer bir
                                                 boyutudur.






                 274
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93