Page 88 - Fen Lisesi Fizik 10 | 4.Ünite
P. 88
4. ÜNİTE
Görme Engelli Bireylerin Yaşadıkları Sorunlar
NOT ALANI Bu ünitede cisimleri kendi renk ve şekilleriyle görebilmek için ışı-
ğa ihtiyaç olduğu öğrenildi. Peki, toplumdaki her birey cisimlerden
gelen ışığı tam anlamıyla algılayabiliyor mu? Maalesef, cevap hayır
olacaktır. Bazı insanlar doğuştan bazıları ise değişik hastalık veya
kazalardan dolayı görme yeteneğinin bir kısmını ya da tamamını
kaybederek görme engelli durumuna düşüyor. Görme engelli kişiler
görme gücünün sağlayacağı algılardan yoksun kaldıkları için çev-
relerinden dokunma, işitme, koklama gibi duyumları izleme yoluyla
hayatlarını sürdürmektedirler. Görme duyusundaki kayba göre farklı
ölçülerde görme engelli bireyler çevrelerindeki nesneleri ya hiç göre-
mezler ya da kısmen bulanık veya uzaklık, derinlik ölçüsü kaybolmuş
şekilde görürler. Renk körlüğü olanlar ise kırmızı, mavi, yeşil ve sarı
renklerden en az birini ayırt edemezler. Bu nedenle özellikle trafik
ışıklarını ve renkli görsellerdeki şekilleri birbirinden ayırt edemezler.
Görme engelli bireylerin günlük hayatta karşılaştıkları en önemli
sorun şüphesiz yazılı eserleri okuyamamaktır. Bu durumdaki kişilerin
eğitimlerini sürdürebilmeleri için farklı duyu organlarına hitap eden
materyallere ihtiyaç vardır. Bu amaçla okullarda Görsel 4.185’teki
gibi kabartma harflerle yazılmış kitaplar ve sesli eğitim doküman-
ları kullanılır. Sınavlarda ise adil ve tarafsız davranacak bir yardımcı
aracılığıyla sorulara verilecek cevaplar kayda geçirilir. Bu bireylerin
kavramsal gelişimlerinde ve bilişsel yeteneklerinde gecikme gözle-
nebilir. Bunun yanında görme engelli bireyler soyut düşünmeyi ge-
rektiren becerilerde daha başarısız olabilirler. Okul ortamına uyum
sağlamaları için gerekli düzenlemeler yapılmakta. Bunlardan biri eği-
timde fırsat eşitliğini sağlamak amacıyla görme engelli öğrencilere
de merkezi sınavlarda ek süre verilmesidir.
Görsel 4.185 Görme engelliler için okuma kitabı
Görme engelli bireylerin sokakta karşılaştıkları en önemli sorun
ise kaldırımların bu kişilerin yürümelerine uygun olarak düzenlenme-
miş olmasıdır. Kaldırımdaki bir çukur, uygun yere dikilmemiş ağaçlar,
kaldırıma park edilmiş araçlar bu kişiler için büyük sorun teşkil eder.
Yaya geçitleri, otobüs durakları ve trafik lambalarının bulunduğu
yerlerde sesli uyarı sistemlerinin olmaması da bu sorunun diğer bir
boyutudur.
274