Page 44 - Fen Lisesi Fizik 12 | 3. Ünite
P. 44
3.
ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Tek yarıkla yapılan bir kırınım deneyinde 2λ
Bir elektromanyetik dalganın elektrik alan 10.
9.
bileşeninin büyüklüğü 6.10 N/C olduğu anda dalga boylu ışık kullanıldığında perdedeki P nok-
–7
manyetik alan bileşeninin büyüklüğü kaç tasında 3. karanlık saçak oluşuyor. Aynı deney λ
Tesla olur? (c = 3.10 m/s alınız.) dalga boylu ışık ile çift yarıkta tekrarlandığında
8
P noktasında 4. aydınlık saçak oluşuyor.
Tek yarıkta yarık genişliği w, çift yarıkta yarıklar
arası mesafe d olduğuna göre w/d oranı kaçtır?
B) 11, 12 ve 13. Soruları aşağıdaki metne göre cevaplayınız.
Zeynep kırtasiyeden aldığı biri mavi diğeri kırmızı ışık yayan iki adet lazerle deney yapmak istiyor. Kalem
kutusundan çıkardığı 2 adet 0,5 mm kalem ucunu bir eliyle yatay ve paralel tutarken diğer eliyle kırmızı
renkli lazer ışığını kalem uçlarının ortasına doğrultuyor. Işığın karşısında yer alan belirli uzunluktaki per-
dede ışık sayısının birden fazla olduğunu görüyor. Ortadaki ışığın çok parlak olduğunu ve bu ışığın sağında
solunda giderek zayıflayan simetrik ışıklar bulunduğunu fark ediyor. Elindeki mavi ışığı kalem uçlarına tu-
tunca yine aynı şekilde ortadaki ışığın çok parlak olduğunu ve sağında solunda giderek zayıflayan simetrik
ışıklar bulunduğunu fark ediyor. Kırmızı ve mavi ışıkların sayısında bir değişiklik olduğunu anlıyor. Hiçbir
değişiklik yapmadan deneyi tekrarladığında perdede oluşan mavi ışık sayısının kırmızı ışık sayısına göre
daha fazla olduğunu görüyor.
170
11. Mavi çizgi sayısının kırmızı çizgi sayısından fazla olmasının sebebi nedir?
12. Mavi çizgi sayısı fazla olduğuna göre mavi ışığın dizilim genişliği ile kırmızı ışığın dizilim genişliği
farklı mıdır? Farklıysa bunun sebebi nedir?
13. Zeynep perdeye doğru yaklaşıp deneyi tekrarlasaydı ışıkların parlaklıkları ve sayısında nasıl bir
değişim gözlemlenirdi?