Page 4 - Fizik 10 | 3. Ünite
P. 4

3. ÜNİTE: DALGALAR


                                               “T�treş�m hareket�” etk�nl�ğ�nde cetvel�n yaptığı hareket g�b� c�s�mle-
                                               r�n sab�t b�r eksene göre tekrarlanan hareketler�ne  t�treş�m hareket�
                                               den�r. Küçük ve hızlı salınıma  t�treş�m den�r.

                                               T�treş�m hareket� potans�yel enerj�n�n k�net�k enerj�ye, k�net�k enerj�n�n
                                               potans�yel enerj�ye dönüşmes�yle oluşur.

                                               T�treş�m hareket�, sonucunda esnek b�r ortama aktarılan enerj�n�n b�r
                                               noktadan başka b�r noktaya �let�l�rken ortamda oluşturduğu şek�l değ�-
                                               ş�kl�ğ�ne  dalga, bu dalganın esnek ortamda yayılmasına �se  dalga
                                               hareket� den�r. Dalga hareket� sırasında esnek ortam moleküller� �ler-
                                               lemez, sadece t�treş�r. Görsel 3.4’tek� g�b� su yüzey�ne dokunulduğun-
                                               da oluşan şek�l değ�ş�kl�ğ� ortam boyunca �let�l�rken su moleküller� b�r
                    Görsel 3.4: Su yüzey�ne
                    dokundurulan parmağın      noktadan başka b�r noktaya öteleme hareket� yapmaz.
                       oluşturduğu dalga
                                               Dalga hareket�n� ve dalga hareket�n�n temel kavramlarını açıklamak �ç�n
                                               “Dalga hareket�” etk�nl�ğ�n� yapınız.

                 2. ETKİNLİK
                 Etk�nl�ğ�n Adı           Dalga hareket�
                                          Dalga hareket�, per�yot, frekans, hız ve genl�k kavramlarının açıklanma-
                 Etk�nl�ğ�n Amacı
              ETKİNLİK  Kullanılan Malzemeler  Tablet veya etk�leş�ml� tahta
                                          sını sağlamak






                 Etk�nl�ğ�n Hazırlanışı
                 1.  Adım: Karekoddan yararlanarak s�mülasyona ulaşınız.

                 2.  Adım: S�mülasyonda “Ampl�tude”y� (Genl�k) 1,25 cm “Frequency”ı (Frekans) 3.00 Hz e get�rerek
                          kaynağı çalıştırınız. Ardışık �k� yeş�l boncuk arasındak� uzaklığı s�mülasyondak� cetvel
                          yardımıyla ölçünüz. Aynı �şlem� farklı ardışık �k� yeş�l boncuk �ç�n de yaparak ölçtüğünüz
                          değerler� defter�n�ze yazınız.
                 3.  Adım: S�mülasyondak� t�treş�m kaynağının tam b�r t�treş�m� �ç�n geçen sürey� s�mülasyondak�
                          kronometre �le ölçünüz. Sonucu defter�n�ze yazınız.

                 4.  Adım: T�treş�m kaynağının bell� b�r süre �ç�nde yaptığı t�treş�mler� sayınız. Kaynağın b�r san�yede
                          yaptığı t�treş�m sayısını bulunuz. Sonucu defter�n�ze yazınız.

                 5.  Adım: İlk dalganın mengeneye ulaşma süres�n� ve t�treş�m kaynağı �le mengene arasındak� uzaklı-
                          ğı ölçerek dalgaların b�r san�yede aldığı yolu bulunuz.
                 6.  Adım: T�treş�m kaynağının denge konumuna olan uzaklığını yavaş yavaş artırarak oluşturulan
                          dalgalardak� değ�ş�m� gözlemley�n�z.

                 Etk�nl�ğ�n Sonuçlandırılması
                 1.  T�treş�m kaynağının denge konumuna olan uzaklığını artırdığınızda, �lk oluşturduğunuz dalgaların
                     denge konumuna olan yüksekl�ğ�yle son oluşturduğunuz dalgaların denge konumuna olan yüksek-
                     l�ğ�n� karşılaştırınız.

                 2.  Etk�nl�ğ�n 3 ve 4. adımlarında bulduğunuz sonuçları �nceley�n�z. Bu sonuçlar arasındak� matema-
                     t�ksel model� oluşturunuz.



          116     10. SINIF FİZİK
   1   2   3   4   5   6   7   8   9