Page 38 - Biyoloji 10 - Kavram Öğretimi
P. 38
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 17
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı BİYOLOJİ 10
1. ÜNİTE : HÜCRE BÖLÜNMELERİ > 10.1.1. Mitoz ve Eşeysiz Üreme
Kavram : Tomurcuklanma
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Çıkarım Yapma Becerisi
Çalışmanın Adı TOMURCUKLANMA 20 dk.
Çalışmanın Amacı Tomurcuklanmanın nasıl gerçekleştiğini ve hangi canlılarda görüldüğünü öğrenebilme.
Yönerge: Aşağıdaki metin ve görselden yararlanarak soruları cevaplayınız.
Aşçıların hamur yaparken kullandıkları mayaların nasıl çoğaldığını düşündünüz mü?
Mayanın canlı ya da ölü olduğunu anlamak için bir miktar su içine biraz un, biraz şeker atılarak ma-
yayla karıştırılır. Bir süre sonra hamurun üzerinde küçük kabarcıklar belirmeye başlar. Zamanla hamur
kabarır, köpüklenerek hacmi artar. Bu karışımdan bir parçacık alınıp mikroskopla incelenecek olursa
bütün kütlenin hareket hâlinde olduğu görülür. Bu olay, maya çoğalmasından başka bir şey değildir. Tek
hücreli bir mantar türü olan mayanın üreme şekli olan tomurcuklanma olayı aşağıdaki kavram çarkında
anlatılmıştır.(Görsel 1)
Eşeysiz üreme
çeşididir.
Ana canlının vücudunda
Çok hücrelilerde hücre oluşan bir ya da daha
farklılaşması görülürken fazla çıkıntının yeni canlıyı
tek hücrelilerde görülmez. oluşturmasıdır.
TOMURCUKLANMAYLA
Sünger ve Hidra gibi çok ÜREME Bir hücreli mantar çeşidi olan
hücreli canlılarda görülür. bira mayasında görülür.
HİDRA
Oluşan yeni Oluşan yeni
bireyler bireyler
Görsel 1: Tomurcuklanma kavram haritası
Sorular:
1. Tomurcuklanmayla üremeyi anlatan kısa bir metin yazınız.
35