Page 66 - Biyoloji 10 - Kavram Öğretimi
P. 66
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 31
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı BİYOLOJİ 10
2. ÜNİTE : KALITIMIN GENEL İLKELERİ > 10.2.1. Kalıtım ve Biyolojik Çeşitlilik
Kavram : Genotip ve Fenotip
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Gözlem Yapma Becerisi, Çıkarım Yapma Becerisi
Çalışmanın Adı GENOTİPTEN FENOTİPE 20 dk.
Çalışmanın Amacı Genotip ve fenotip kavramlarını açıklayabilme.
Yönerge: Aşağıda verilen metin ve görsellerden yararlanarak soruları cevaplayınız.
Öğretmen sınıfta öğrencilerine aşağıdaki şekilleri göstererek incelemelerini istemiştir. Bu şekilde kah-
verengi göz rengine sahip bireylerin evliliğinden doğan üç çocuğun da göz renklerinin farklı olduğunu
söylemiştir.
Ebeveynler Çocuk
Şekli inceleyen öğrencilerden Ahmet bu durumun
+ = mümkün olabileceğini, Yunus ise mümkün olma-
dığını iddia etmiş ve iddialarını kanıtlamak için
75% 18,75% 6,25% aşağıda verilen açıklamaları yapmışlardır.
Görsel 1: Genotipteki farklılıkların sonraki nesilde olası oranları
Ahmet: “Bu durum mümkündür. Görünüşte kahverengi gözlü olan bireylerin yeşil ve mavi gözlü çocuk-
ları olduğunu gördüm. Bu örnek, bir insan fenotipik olarak kahverengi gözlü olsa da genlerinde yeşil ve
mavi rengi oluşturan genleri de taşıyor olabileceğini gösterir.” demiştir.
Yunus : “Bu durum mümkün değildir. Bir insan genotipinde hangi genleri taşıyorsa fenotipinde de o renk
ortaya çıkar. Kahverengi gözlü anne ve babadan mavi gözlü çocuk olamaz.” demiştir.
Sorular:
1. Sizce Ahmet’in mi yoksa Yunus’un mu iddiası doğrudur? Bu konudaki fikrinizi aşağıda verilen
alana yazınız.
İddiam:
Kanıtım:
63