Page 88 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 88
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 42
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
2. Bulduğunuz mazmunlar, beyitlerin anlamına nasıl bir katkı sağlamıştır? Düşüncelerinizi yazınız.
3. Aşağıda verilen beyitlerdeki en belirgin edebî sanatları bulup açıklamalarıyla birlikte tablodaki boş-
luklara yazınız.
Edebî Sanatın
Beyit Edebî Sanat
Açıklaması
Zevki kederde mihneti râhatda görmüşüz
Âyînedir biri birine subh u şâmımız
Şeyh Galib
Hac yollarında meş’ale-i kârbân gibi
Erbâb-ı aşk içinde nümâyânsın ey gönül
Nedîm
Ey Fuzûlî kalmamış gavgâ-yi Mecnûn’dan eser
Gâlibâ efsâne-i Leylî getürmüş hâb ana
Fuzûli
Seni gelür işidüb bâğa yâsemen cânâ
Çıkup o şevk ile dîvâra reh-güzâra bakar
Şeyhülislâm Yahyâ
(Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Kelime Dağarcığı:
âyîne: Ayna. cânâ: Ey sevgili, ey can. dîvâr: Duvar. efsâne-i Leylî: Leyla efsanesi. erbâb-ı aşk: Aşk ehli, aşıklar.
gavgâ-yı Mecnûn: Mecnun’un kavgası. hâb: Uyku. hâk-i reh: Yol toprağı. halk-ı âlem: Bütün insanlar. meş’ale-i
kârbân: Kervan meşalesi. mihnet: Sıkıntı. nümâyan: Görünen, ortada, açık. pây-mâl: Çiğneme, ezilme, ayaklar
altında kalma. reh-güzâr: Geçit, güzergâh. subh: Sabah. şâm: Akşam.
85
Hazırlayan: Gökhan ÇEVİK