Page 89 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 89

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         43      TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                              Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          3. ÜNİTE    : ŞİİR > Divan Edebiyatı > Akımlar
          Kavram      : Türkiibasit, Sebkihindî, Hikemî Tarz, Mahallîleşme
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Okuma Becerisi

          Çalışmanın Adı                          FARKLI RENKLER                                 20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Divan edebiyatı akımlarını ayırt edebilme.


          Yönerge: Aşağıdaki bilgi haritasını ve kavram karikatürünü inceleyip metinleri okuyunuz. Verilenlerden
                   hareketle soruları cevaplayınız.

                                       DİVAN EDEBİYATINDA AKIMLAR



           • Sade Türkçe                         • İçeriğe, düşünceye özellikle
           • Dilde yerlilik                        hikmete önem verme
           • Arapça ve Farsça                    • Uyarma, mesaj verme, yol
            kelimelerden kaçınma                   gösterme
           • Atasözleri, halk mecazları,         • Didaktik üslup
            deyimler                             • Kısa, özlü anlatım





                  Türkiibasit          Sebkihindî          Hikemî Tarz        Mahallîleşme





                               • Hint Tarzı                            • Dilde, özellikle içerikte
                               • Yeni mazmunlar, zengin                  yerlileşme
                                 hayaller                              • İstanbul Türkçesinin incelik
                               • Derin, soyut, kapalı anlatım            ve yalınlığı
                               • Arapça, Farsça kelimeler,             • İstanbul halkının yaşayışı,
                                 süslü, sanatlı ifadeler                 zevkleri, günlük olaylar
                               • İç dünya, ıstıraplar, tasavvuf        • Soyuttan somuta yöneliş


           1.                                           2.
           Geçersen semtimizden yolun uğrarsa Beşiktâş’a   Bir şu’lesi var ki şem-i cânın
           Efendim gel mürüvvet kıl senindir bende vü hâne Fânȗsuna sığmaz âsmânın

           3.                                           4.
           Yakış gel a güzel bana ki düşdi bu gönül sana   Yâr ol dostlaruna bâr olma
           Beni iletme bir yana bana seni gerek seni    Sû-i hulk ile dil-âzâr olma

           Kelime Dağarcığı:
           âsmân (asuman): Gök. bâr: Yük. bende: Kul, köle. dil-âzar: Gönül inciten. fânûs: Genellikle silindir biçiminde olan
           mum, gaz lambası vb. aydınlatma araçlarının çevresini kapatarak rüzgârdan koruyan cam. sû-i hulk: Kötü tabiat. şem: Mum.
           şu’le: Alev, yalım.









          86
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94