Page 49 - Felsefe 10
P. 49

Kavram Öğretimi 33
                                                                                       FELSEFE 10

            2. ÜNİTE     : FELSEFE İLE DÜŞÜNME > 2.1. Düşünme ve Akıl Yürütmenin Temel Kavramları > 2.1.1. Akıl Yürütme ve Argümantasyon
            Kavram       : Argüman, Argümantasyon
            Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
            Alan Becerileri  : Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi Becerisi

             Çalışmanın Adı                         DAYANAK NOKTASI                                 20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Argüman ve argümantasyon kavramlarının ne olduğunu kavrayabilme.
             Gerekli Malzemeler: Kalem, kâğıt, etkileşimli tahta.

            Yönerge:  Aşağıdaki açıklamayı okuyunuz ve soruları cevaplayınız.

            Argüman:  Bir iddiayı, bir görüşü desteklemek, doğrulamak veya güçlendirmek için öne sürülen öner-
                       meler dizisidir. Argümanlar, sonuç önermesi ve öncül önermelerden oluşur. Öncül önerme-
                       ler, sonuç önermesinin dayanaklarıdır. Öncüllerden sonuca varma işlemine ise argüman-
                       tasyon denir.
            ÖRNEK
            1. Öncül Önerme: Yıl sonu not ortalaması 50 puanın altında olan öğrenciler bir üst sınıfa geçemezler.

            2. Öncül Önerme:  Kenan bir üst sınıfa geçti.
            Sonuç Önermesi:  O hâlde Kenan’ın yıl sonu not ortalaması 50 puanın üstündedir.
            1.  Numaralandırılmış ifadelerin hangisinin öncül önerme, hangisinin sonuç önermesi olduğunu tespit
                ederek aşağıdaki boşluğa cümlelerin numaralarını yazınız.
             •  (1) Çiçeklerin sağlıklı yetişebilmeleri için düzenli olarak sulanması gerekir. (2) Çiçeklerimi düzen-
                li olarak suluyorum. (3) Demek ki çiçeklerim sağlıklı yetişecek.
             •  (4) Su dolu bir bardağın içindeki çubuğa belli bir açıdan bakıldığında çubuk bükülmüş görü-
                nür. (5) Kare şeklindeki bir kule, uzaktan bakıldığında yuvarlak gibi görünebilir olmalıdır. (6) Her
                birimiz zaman zaman görme duyumuzla ilgili sıkıntı yaşarız. (7) Bizi önceden aldatan bir şeye
                güvenmemiz doğru olmayacaktır. (8) Bu yüzden de duyularımızın tamamen güvenilir olduğunu
                kabul edemeyiz.
             •  (9) Çocuklar "doğru olan”ı yaptıklarına dair sahip oldukları yanlış fikir yüzünden hastalanabilirler.
                (10) Çünkü lezzetli olanı, yenmesi hoş olanı sağlık için yararlı olanla karıştırıyorlar.
             •  (11) Düşünce tarihçisi, incelediği metinde neler söylenmekte olduğunu açıklayabilmek için (12)
                sebeplerden çok kaynaklara bakar.
             •  (13) Bugün ya ders çalışacağım ya da arkadaşlarımla sinemaya gideceğim. (14) Ders çalışmaz-
                sam yarınki sınavdan düşük not alırım. (15) Sinemaya gitmezsem de arkadaşlarımla vakit geçi-
                remem. (16) Sonuç olarak ya düşük not alacağım ya da arkadaşlarımla vakit geçiremeyeceğim.

                Öncül önermeler:

                 Sonuç önermeleri:


            2.  Yukarıda yapmış olduğunuz argüman analizinde,
                a)  Öncül önermeleri bulmanızı sağlayacak ipucu niteliğinde sözcükler var mıydı? Varsa hangileri-
                    dir?


                b)  Sonuç önermelerini bulmanızı sağlayacak ipucu niteliğinde sözcükler var mıydı? Varsa hangile-
                    ridir?





                                                                                                    45
            Hazırlayan: Gözde ATASAYAR YAZILGAN
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54