Page 144 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 144
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
85 FİZİK 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
4. ÜNİTE : OPTİK > 4.1. Aydınlanma
Kavram : Işık Şiddeti
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Çıkarım Yapma Becerisi
Çalışmanın Adı GÖREBİLDİN Mİ? 15 dk.
Çalışmanın Amacı Işık şiddeti kavramını günlük yaşantıdan örnekler vererek tanımlayabilme.
Yönerge: Verilen metinden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplandırınız.
Göz; ışık yardımıyla görmeyi sağlayan duyu organıdır. Işık ışınları, kaynağından çıkıp doğrusal yolla
yayılır ve etkinlik sahası içindekilerin her biriyle etkileşimde bulunur. İster doğal ister doğal olmayan
olsun; tüm ışık kaynakları, nesnelerin biçim, renk ve daha birçok özelliğinin algılanmasında yardımcı
olur.
Kaynak kullanımında yüksek algılama amaçlanır ve tercihler önemli hâle gelir. Örneğin evlerde kul-
lanılan ışık kaynaklarının seçiminde düşük enerjili olmayanlar tercih edilebilmektedir. Kitap okurken
5 W'lık bir ampul yerine 30 W'lık bir ampul kullanmak, okumayı çok daha kolaylaştırmaktadır. Bunun
yanında kitap okurken lambaya (Görsel 1) yakın bulunmak, okumanın daha sağlıklı olmasını sağla-
maktadır (Ampuller, güç girişi ve ışık çıkışına göre derecelendirilir.). Keza stadyumlarda, gece yapılan
oyun karşılaşmalarında görünürlüğün artırılabilmesi için projektörler daha güçlü ışık veren lambalar-
dan seçilmektedir (Görsel 2) .
Görsel 1: Abajur lamba Görsel 2: Stadyum projektörü
Tüm bu deneyimler, ışığın yoğunluğunun hem bir kaynaktan yayılan ışık enerjisi miktarına hem de ışık
kaynağından olan uzaklığa bağlı olduğunu göstermektedir.
Çevremizdeki nesneleri daha iyi görebilmek, o nesne üzerine yoğun ışık ışınlarının düşmesi ile ilgilidir. Kı-
sacası 30 W’lık bir ampulü 5 W’lık ampule tercih edilir kılan, içerdiği yoğun enerjidir. Işık, belirli süre içinde
ne kadar yoğun bir enerji ile yayılıyorsa çevresindeki görünürlük de o kadar artacaktır. Başka bir deyişle
ışık şiddeti, farklı nitelikteki lambaları karşılaştırmak için önemli bir ölçüttür.
142
Hazırlayan: Yunus Emre LAZALOĞLU