Page 148 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 148

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
          87     FİZİK 10                                               Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
         4. ÜNİTE     : OPTİK > 4.1. Aydınlanma
         Kavram       : Işık Akısı
         Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
         Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

          Çalışmanın Adı                       NOKTADAN SONSUZA                                  15 dk.
          Çalışmanın Amacı  Işık akısı kavramını tanımlayabilme.

          Yönerge: Aşağıdaki metinden yararlanarak soruları cevaplayınız.

          Başlangıç noktası, doğrultusu, yönü ve şiddeti olan büyüklükler; vektörel büyüklük olarak tanımlanır
          ve temsilî olarak ok işareti ile gösterilir. Bu, bilimsel argümanların somutlaştırılmasında önemli bir
                                                    →
                                                          →
          katkı sağlar. Tıpkı Dinamiğin Temel Prensibi’nin  F = m.a  biçiminde gösterilmesi gibi. Tüm bu anlatım-
          lardaki amaç, bilimin ortak dilini öğrenme, geliştirme ve anlamlandırmadır.
          Öncelikle bir levhayı dik biçimde delip geçen bir oku gözünüzde canlandırınız (Şekil 1). Levhanın her
          noktasından geçebilme özelliğine sahip olan okun sonsuza kadar ilerleyebildiğini varsayınız. Ardın-
          dan ok sayılarını birer birer artırınız. Böylelikle levha üzerinde ok ile temas etmemiş bir nokta kalma-
          yıncaya dek bu işlemi sürdürünüz. Her seferinde levha, bir öncekine göre daha fazla ok ile temas
          durumunda olacaktır.

















                                           Şekil 1: Bir yüzeyi delip geçen oklar
          Bu kez birden fazla ok kullanarak bu okları bir noktadan çıkar hâle getiriniz ve her tarafa doğru yö-
          nelmesini sağlayınız. Aşağıda Şekil 2 ve Şekil 3’te belirli bir aralıkta yayılan okların durumları görül-
          mektedir. Şekillerdeki okların birinci ve ikinci geçiş alanları farklı büyüklükte olsa da bu alanlardan
          aynı sayıda okun geçtiği görülmektedir. Ancak yayılma açısının genişlemesiyle bu alanlara daha fazla
          sayıda okun sığabileceği anlaşılmaktadır (Yayılma açısı olarak Şekil 2’yi 60⁰, Şekil 3’ü ise 30⁰ olarak
          düşünebiliriz.).

















             Şekil 2: Yayılma açısı 60˚ olan oklarla temsil edilen ışınlar  Şekil 3: Yayılma açısı 30˚ olan oklarla temsil edilen ışınlar

          Etkinliğin başında belirtildiği gibi bilim, benzetmelerden oldukça yararlanır. Tüm şekillerde okun akı-
          şı, temsilî biçimde görülmektedir. Akı kavramı basit bir ifadeyle, bir alandan geçen vektör biçiminde
          tanımlanabilir. Okların çıkış noktası, bir ışık kaynağı olarak düşünülüp oluşturulan oklar ise ışın ya
          da  (buradaki kullanımıyla) enerji biçiminde yorumlanabilir. Işık akısı da ışık kaynağından çıkan enerji
          miktarıyla ilgili bir kavram olarak görülür. Sonuçta ışık akısı, kaynak tarafından yayılan toplam görünür
          ışık miktarını temsil etmiştir.
          146
                                                                                                                            Hazırlayan: Yunus Emre LAZALOĞLU
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153