Page 150 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 150

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         88      FİZİK 10                                               Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          4. ÜNİTE    : OPTİK > 4.1. Aydınlanma
          Kavram      : Işık Akısı
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

          Çalışmanın Adı                           IŞIĞIN MİKTARI                                20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Işık akısını tanımlayabilme.

          Yönerge: Aşağıdaki metinden yararlanarak soruları cevaplayınız.
          Bir gözlemci “Çoğu nicelik, miktarı ile belirlenir. Belirli hacme sahiptir. Elle tutulabilir, bir kaba konulabilir,
          biriktirilebilir. Peki, ışığın miktarı var mıdır? Nasıl ifade edilir? Işık elle tutulabilen, belirli bir hacmi olan,
          kaba konulabilen bir nicelik midir?” sorularına cevap aramaktadır. Yaptığı deney, araştırma ve inceleme
          sonucunda  gözlemcinin elde ettiği bilgiler aşağıda belirtilmiştir:
          Evlerde kullanılan ampuller, floresan lambalar, elektrikler kesilince odanın aydınlanması için yakılan bir
          mum (Görsel 1), geceleri karanlık sokakları aydınlatan sokak lambaları (Görsel 2) etraflarına ışık verir.























               Görsel 1: Yanan mum alevi   Görsel 2: Sokağı aydınlatan lambalar  Görsel 3: Yanan ampul

          Ancak görsellerde de görüldüğü gibi bazı kaynaklar çok, bazı kaynaklar ise daha az ışık yayar. Bu durum-
          da ışığın bir miktarı olmalıdır. Bulunduğu ortamı aydınlatan bir ampul (Görsel 3), çevresine ışık enerjisi
          yaymaktadır.

          Bu ampulün karanlık ve kapalı bir odada, birim zamanda çevresine verdiği ışık miktarının incelenmesi için
          bir deney düzenlenmiş ve yapılan deneyin sonuçları aşağıdadır:


           Deney Sonuçları
           •  Kullanılan ampulün elektriksel gücü arttıkça ampulün yaydığı toplam ışık miktarının arttığı, ortamın
              daha fazla aydınlandığı gözlemleniyor.
           •  Elektriksel güç arttığında kaynak olarak kullanılan ampulün ışık şiddetinin ve ampulden her yöne
              doğrusal yolla yayılan ışık ışınlarının sayısının arttığı tespit ediliyor.
           •  Aynı elektriksel güce sahip iki ampul; biri küçük, diğeri daha büyük hacimdeki iki ayrı odada yakı-
              larak ampullerin çevrelerine verdiği ışık miktarı inceleniyor. Ampullerin, kapalı bir kutu şeklindeki
              her iki odada eşit miktarda enerji yaydığı gözlemleniyor. Odaların boyutlarının ampulün yaydığı ışık
              miktarını etkilemediği görülüyor.
           •  Aynı ortam, ampul yerine bir mum ile aydınlatılırsa mumun çevresine daha az ışık yaydığı gözlem-
              leniyor.
           •  Deney, kapalı bir odada yanan bir ampul yerine, açık bir ortamda yine aynı ampul ve bu ampulün
              karşısındaki dik bir duvarda oluşturduğu toplam ışık miktarı için tekrarlanıyor. Bu durumda duvarın
              boyutları arttığında duvarda oluşan ışık miktarının da arttığı görülüyor.

          148
                                                                                                                           Hazırlayan: Dilek DEMİR
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155