Page 180 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 180

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         106     FİZİK 10                                               Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
         4. ÜNİTE     : OPTİK > 4.6. Kırılma
         Kavram       : Görünür Uzaklık
         Genel Beceriler  : Problem Çözme Becerisi
         Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

          Çalışmanın Adı                    BALIĞIN GÖRÜNÜR UZAKLIĞI                             15 dk.
          Çalışmanın Amacı  Görünür uzaklık kavramını açıklayabilme.

          Yönerge: Verilen metinden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.



          Emre okuldan eve dönerken fizik dersinde öğretme-
          nin derste işlediği “kırılma indisi” konusunu kafasında
          şekillendirmeye  çalışıyordu.  Bu  konuyu  tam  kavra-
          yamadığını  düşünmüş,  dersin  sonunda  öğretmenin
          yanına giderek durumu aktardığında öğretmeninden
                                                                      N
          şu öneriyi almıştı: “Kırılma indisini bir gözlem yapa-
          rak anlayabilirsin. Örneğin bir balık tutma sırasındaki
          gözlemlerinin sonucunu sınıfta öğrendiklerimizle öz-
          deş hâle getirebilirsin.”.
          Emre eve geldiğinde öğretmeninin bu önerisini ba-
          basına  ileterek  birlikte  cumartesi  günü  gölde  balık
          tutma kararı aldılar. Evden getirdikleri oltalarını alıp
          küçük bir kayıkla göle açıldılar. Emre babasının ken-
          disine gösterdiği biçimde oltayı hazırlayıp suya attı
                                                                     Görsel: Balığın görünür uzaklığı
          (bk. Görsel).
          Gölde kendisine yakın yüzen ilk balığı gördüğünde balığın ondan hiç kaçmadığını fark etti. Balık derin-
          deydi fakat daha sığda görünüyordu yani balığın görünür uzaklığı farklıydı. Şimdi sıra derste öğrendikle-
          rini hatırlamaya gelmişti. Bir cismin bulunduğu ortamın kırılma indisi ile gözün bulunduğu ortamın kırılma
          indisinin birbirinden farklı olduğu durumda, cismin olduğundan daha yakın veya daha uzak görülebile-
          ceği bilgisini hatırladı. Balık, kırılma indisi büyük bir ortamda olduğu için daha yakında görünüyordu. O
          hâlde balık da Emre’yi daha uzakta görüyor olmalıydı. “Büyük ihtimalle balık, beni olduğum yerden daha
          uzakta gördüğü için benden kaçmıyor.” diye düşündü.
          Bu ilk balık avlama denemesinde derste öğrendiği kırılma indisi ile ilgili aşağıdaki sonuçları çıkardı:

          •  Kırılma indisi küçük olan saydam bir ortamdan büyük olan saydam bir ortamdaki cisme normale yakın
            bir doğrultudan bakıldığında cisim bulunduğu yerden daha yakında görülür.

          •  Kırılma indisi büyük olan saydam bir ortamdan küçük olan saydam bir ortamdaki cisme normale yakın
            doğrultudan bakıldığında cisim bulunduğu yerden daha uzakta görülür.
          •  Öğretmeninin önerisini eyleme dönüştürerek kırılma indisini daha iyi kavradığını ve gözlemlerini öğ-
            retmene aktarmayı düşündü.



          Sorular

          1.  Görünür uzaklık kavramını kendi cümlelerinizle tanımlayınız.














          178
                                                                                                                           Hazırlayan: Seçil YILMAZ
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185