Page 51 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 51

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                          FİZİK 10
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 28
            2. ÜNİTE     : BASINÇ VE KALDIRMA KUVVETİ > 2.1. Basınç
            Kavram       : Basınç
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

             Çalışmanın Adı                   BASINÇ MI YOKSA KUVVET Mİ?                            10 dk.
             Çalışmanın Amacı  Basınç kavramını açıklayabilme.

            Yönerge: Verilen metinden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.

            Günlük hayatımızda karşımıza çıkan ve teknolojide sıklıkla kullanılan kavramlardan biri de basınçtır.
            Araçların lastiklerinin basınç ayarının istenilen düzeyde olması sürüş konforu sağlarken araç bakım
            servislerinde araçları yukarı çıkaran lift sistemlerinde sıvı basıncından faydalanılır. Ayrıca açık hava ba-
            sıncını ölçen barometredeki basıncın düşmesi ve ardından hızla yükselmesi bir fırtına habercisi olabilir.
            Genellikle kuvvet kavramı ile karıştırılabilen basınç, kuvvet etkisi olmadan gerçekleşmez, basıncın ol-
            ması için bir kuvvete ihtiyaç vardır. Aşağıda basıncın yüzey alanı ile ilişkisini gösteren örnekleri içeren
            farklı iki durum görülmektedir.



             1.  Durum:  Üzerinde  aynı  G  ağırlıklı  cisimler  bulunan
             çivili tahtalar, özdeş K ve L balonlarına (bk. Şekil) konul-
             duklarında K balonu patlarken L balonunun patlamadığı
             gözlemleniyor.





                                                                 Şekil: K ve L balonlarına etki eden çivili tahtalar




            2.  Durum:  Bir  öğrenci,  vidayı  parmaklarıyla  tutup  (bk.
            Görsel) hafifçe bastırdığında vidanın ucunun vidanın ba-
            şına göre parmağını daha fazla acıttığını söylüyor.




                                                                     Görsel: İki parmak arasında tutulan vida
            Sorular

            1.  Aynı ağırlığın etki etmesine rağmen L balonu patlamazken K balonunun patlamasının nedeni nedir?







            2.  Görselde vidanın ucunun, öğrencinin parmağını daha fazla acıtmasını fiziksel olarak nasıl açıklarsınız?







            3.  Basınç kavramını kendi cümlelerinizle tanımlayınız.








                                                                                                    49
            Hazırlayan: Ali İhsan ERDEM
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56