Page 67 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 67

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                          FİZİK 10
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 37
            2. ÜNİTE     : BASINÇ VE KALDIRMA KUVVETİ > 2.2. Kaldırma Kuvveti
            Kavram       : Archimedes İlkesi
            Genel Beceriler  : Problem Çözme Becerisi
            Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

             Çalışmanın Adı                        “EUREKA! EUREKA!”                                15 dk.
             Çalışmanın Amacı  Archimedes ilkesini bulunuş hikâyesinden yola çıkarak açıklayabilme.

            Yönerge: Aşağıda verilen metinden hareketle soruları cevaplayınız.

            Sicilya'daki Siraküza Kralı II. Hieron, kraliyeti
            kazandıktan sonra bir kuyumcuya taç yapma-
            sı  için  bir  külçe  altın  verdi.  Kuyumcu  saf  al-
            tından yaptığını söylediği tacı krala teslim etti.
            Fakat  kral,  kuyumcunun  kendisini  aldattığın-
            dan  şüpheleniyordu.  Kral,  kuyumcunun  altı-
            nın bir kısmını sakladığını, kalan kısmına ise
            daha ucuz olan gümüş karıştırdığını düşünü-
            yordu. Ancak kralın şüphelerini kanıtlamanın
            hiçbir yolu yoktu. Bu yüzden Archimedes’ten
            (Arşimet) taca zarar vermeden tacın saf altın-
            dan yapılıp yapılmadığını öğrenmesini istedi.
            Archimedes krala düşünmek için birkaç güne
            ihtiyacı olduğunu söyledi. Bir gün bu sorunu
            çözmenin yollarını ararken su dolu bir küvette
            banyo  yapmaya  karar  verdi.  Küvete  ayağını
            soktuğunda  suyun  yükseldiğini,  küvete  otu-
            runca ise küvetten çok fazla suyun taştığını gözlemledi. Archimedes sorunu çözmüştü. "Eureka! Eureka!
            (Buldum! Buldum!)" diye heyecanla bağırarak küvetten fırladı. "Küvete ayağımı soktuğumda suyun se-
            viyesi yükselirken tüm vücudumla girdiğimde küvetten çok fazla su taşıyor. Vücudumun hacmi ile taşan
            suyun hacmi arasında bir ilişki olmalı. Çünkü o kadar büyük olmasaydım zemine daha az su taşacaktı."
            diye düşündü. Archimedes tacın saf altından yapılıp yapılmadığını kanıtlamak için bunu uygulayabilir
            miydi? Önce eşit kütleli bir altın ve bir gümüş parçası aldı. Altını ağzına kadar suyla dolu bir kâseye attı
            ve dökülen suyun hacmini ölçtü. Sonra aynı şeyi gümüş parçasıyla da yaptı. Altının gümüşten daha
            yoğun olduğunu biliyordu. Gümüş hacmi daha büyük olduğu için daha fazla suyu taşırmıştı. Kuyumcu
            gerçekten saf altından bir taç yapmışsa tacın taşırdığı suyun hacminin aynı kütledeki altının hacmiyle
            eşit büyüklükte olması gerektiğini düşündü. Archimedes tacın hacmini bulmak için tacı ağzına kadar
            suyla dolu bir kovaya daldırdı ve dökülen suyun hacmini ölçtü. Sonra taç ile aynı kütlede bir külçe saf
            altını ağzına kadar suyla dolu bir kovaya daldırdı ve dökülen suyun hacmini karşılaştırdı. Sayılar fark-
            lıydı. Taç, altından daha fazla su taşırdı. Bu durum tacın yoğunluğunun saf altından daha az olduğunu
            gösteriyordu. Demek ki gerçekten kral, kuyumcu tarafından aldatılmıştı.
            Archimedes bu olaydan sonra yeri değiştirilen sıvının ağırlığının sıvı tarafından cisme uygulanan kal-
            dırma kuvvetine eşit olduğunun farkına varmıştır. Bu buluş günümüzde Archimedes ilkesi olarak bilin-
            mektedir.

            Sorular


            1.  Verilen metni göz önünde bulundurarak Archimedes ilkesini kendi cümlelerinizle tanımlayınız.













                                                                                                    65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72