Page 65 - Fizik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 65

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                          FİZİK 10
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 36
            2. ÜNİTE     : BASINÇ VE KALDIRMA KUVVETİ > 2.2. Kaldırma Kuvveti
            Kavram       : Kaldırma Kuvveti
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

             Çalışmanın Adı                        TEKNEDEKİ KUVVET                                20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Kaldırma kuvveti kavramını açıklayabilme.

            Yönerge: Aşağıdaki metinden yararlanarak soruları cevaplayınız.

            Serkan, evlerinin önündeki teknelerine her binişte denize açılan havuzun duvarlarından su taştığını fark
            ediyor. Havuzun denize açılan bölümündeki kapakları kapatsa da tekneye farklı zamanlarda binen her
            arkadaşında aynı durum yaşanıyor. Serkan önce bunun nedenini havuzdaki suyun taşma seviyesinde
            oluşuyla açıklıyor. Daha sonra tekneye birden fazla arkadaşını davet ettiğinde her binen arkadaşının
            ardından farklı miktarlarda suyun taşmaya devam ettiğini görüyor ve bunun nedenini tespit edebilmek
            için bir düzenek hazırlıyor.
            Aşağıdaki temsilî görselde Serkan’ın hazırladığı düzenek; su dolu bir havuzda yüzen tekne, teknenin
            taşırdığı suyu eş zamanlı olarak kantara aktaran bir musluk ve taşan suyun ağırlığını ölçen bir kantar
            gösterilmiştir.


































            Serkan düzeneği taşma seviyesindeki suyu bir musluk yardımıyla kantar üzerindeki boş kaba aktaracak
            şekilde tasarlıyor. Bu sayede taşan suyun kütlesini ölçmeyi hedefliyor. Havuzun tamamen dolu olduğu
            bir gün denize açılan kapakları kapatıyor. Taşma seviyesine kadar su ile dolu olan havuzda dengede
            bulunan tekneye bir arkadaşını bindiriyor ve kantarda biriken suyun ağırlık değerini not alıyor. Aynı işle-
            mi her arkadaşı için tekrarlıyor. Çıkan sonuçların her insan için farklı olduğunu görüyor. Bunun nedenini
            araştırmaya karar veriyor.

            Araştırması esnasında Arşimet’e dair şu bilgiyle karşılaşıyor: “Arşimet, kendi adıyla tanınan ‘Sıvıların
            Dengesi Kanunu'nu bulmuştur. Suya batırılan bir cismin taşırdığı suyun ağırlığı kadar kendi ağırlığından
            kaybettiğini fark ederek, hamamdan ‘eureka’ (buldum, buldum) diye haykırarak dışarı fırlaması, onunla
            ilgili en çok bilinen hikâyedir.”

            Bu bilgi üzerine tekneye binen her arkadaşının taşırdığı su miktarının farklı oluşunun nedenini fark etti-
            ğinde şu sonucu ortaya koyuyor: "Tekneye binen her insanın ağırlığı farklı olduğu için farklı miktarlarda
            su taşıyor. Tekneye binen arkadaşlarımın ağırlıkları ile taşırdıkları su ağırlıklarını karşılaştırdığımda ta-
            mamen örtüşen bir tablo ortaya çıkıyor. Sıvı içinde yüzerek dengede olan bir cisim, ağırlığı kadar suyun
            yerinin değişmesine sebep oluyor. Arkadaşlarımdan birinin tekneden havuzdaki suya yavaşça geçip
                                                                                                    63
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70