Page 136 - Matematik 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 136

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
          68     MATEMATİK 10                                           Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          3. ÜNİTE    : GEOMETRİ > Uzay Geometrisi > Katı Cisimler
          Kavram      : Hacim
          Genel Beceriler  : Bilgiokuryazarlığı Becerisi
          Alan Becerileri  : Muhakeme Becerisi

          Çalışmanın Adı                       BİR KAVANOZ HİKÂYESİ                              20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Hacim kavramını açıklayabilme.


          1. Yönerge:  Aşağıdaki metindeki bilgilerden yararlanarak boşlukları doldurunuz.

          Profesör, kürsünün üstüne büyükçe bir kavanoz koyar. Kavanozu tenis topla-
          rı ile doldurur ve öğrencilere kavanozun dolup dolmadığını sorar. Öğrenciler,
          hep bir ağızdan kavanozun dolduğunu söylerler.
          Bu sefer profesör içi çakıl taşı dolu olan bir torba çıkarır ve torbanın içindeki
          tüm çakıl taşlarını kavanoza döker. Öğrencilerine tekrar sorar: “Kavanoz dol-
          du mu çocuklar?” Öğrenciler yine “Evet, doldu.” diye yanıtlarlar.
          Profesör bu defa içi kum dolu bir torba çıkarır ve torbanın içindeki tüm kumu
          kavanozun içine boşaltır. Bir defa daha sorar öğrencilerine: “Kavanoz doldu
          mu çocuklar?” Öğrenciler bir kez daha yanıtlar: “Evet, doldu.”
          Bu sefer profesör bir öğrencisinden iki fincan kahve almasını rica eder. Kah-
          veleri getiren öğrencisinden aldığı fincanları kavanozun içine boşaltır. Sınıfa
          dönüp son kez sorar: “Kavanoz doldu mu arkadaşlar?” Öğrenciler biraz şaş-
          kın dördüncü defa “Evet, doldu” diye cevap vermek zorunda kalırlar.

          Bunun üzerine profesör; içi tenis topu, çakıl taşı, kum ve kahve dolu kavanozu iki eli ile kaldırarak sınıfa
          gösterir ve şöyle der: “Bu kavanoz sizin hayatınızı simgeler. Bu tenis topları hayatınızdaki önemli şey-
          lerdir: Aileniz, çocuklarınız, sağlığınız arkadaşlarınız ve sizin için gerçekten önemli olan şeyler. Diğer
          şeyleri kaybetseniz de bu önemli şeyler kalır ve hayatınızı doldurur. Çakıl taşları ise daha az önemli olan
          başka şeyleri temsil eder. İşiniz, eviniz, arabanız vs. Kum ise geriye kalan ufak ayrıntılardır.
          Şayet kavanoza önce kum doldursaydınız çakıl taşlarına ve özellikle de tenis toplarına yeterli yer kal-
          mayacaktı. Aynı şey hayatımız için de geçerlidir. Vaktinizi ve enerjinizi ufak tefek şeylere harcar, israf
          ederseniz önemli şeyler için vakit kalmayacaktır. Dikkatinizi mutluluğunuz için değer taşıyan öncelikle-
          rinize çevirin. İlk etapta tenis toplarını kavanoza yerleştirin. Önceliklerinizi sıralamayı iyi bilin, gerisi hep
          kumdur. Ama hayatınız ne kadar dolu olursa olsun, her zaman dostlarınız ve sevdiklerinizle birer fincan
          kahve içecek kadar yeriniz vardır. Son iki fincan ise dostlarınızla keyifle içeceğiniz kahvedir!
                 (http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/06/06/352317/dosyalar/2015_03/10083822_brkavanozhkyes.pdf internet
                                                                           adresindeki yazıdan uyarlanmıştır.)
          Bu hikâyenin yaşamsal önceliklerimizin yanında bize fark ettirdiği bir durum daha bulunmaktadır: Pro-
          fesör, kavanoza tenis toplarını koyduğunda tenis topları kavanozun içinde bir yer işgal etmiştir. Ama bu
          yer, kavanozun içinin tamamını doldurmadığından kavanozda hâlâ boş yer bulunmaktadır. Daha sonra
          kavanoza çakıl taşlarını koyarak kalan boşlukta bir yer işgal etmesini sağlamaktadır. Kavanozun içi yine
          tamamen dolmadığından içine konulan kum, kalan yeri kaplamaktadır. En sonunda kahveyle birlikte
          hepsi kavanozu tamamen kaplamaktadır.

          Bütün cisimler, kavanozun içinde olduğu gibi girdiği ortamda bir yer kaplar. Hikâyede kavanozun içine
          konulan tenis topları da büyüklükleri oranında yer kaplamıştır. Kapladığı bu yere, tenis topunun hacmi
          denir. Aynı şekilde kum taneleri de çakıl taşları da bir sıvı olan kahve de kavanozun içinde bir yer işgal
          etmiştir. Bunların hepsi, uzayda kapladıkları yer kadar bir hacme sahiptir.
          Buna göre yukarıda veilen bilgilerden hareketle "hacim" kavramını tanımlayınız.

          Hacim:







          134
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141