Page 134 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 134

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                         TARİH 10
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 55
            2. ÜNİTE     : BEYLİKTEN DEVLETE OSMANLI SİYASETİ (1302-1453)> 2.4. Balkan Fetihleri
            Kavram       : Ahiyân-ı Rum
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi

             Çalışmanın Adı                        ANADOLU YİĞİTLERİ                                20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Ahiyân-ı Rum ile ilgili çıkarımda bulunabilme.


            1. Yönerge: Verilen görsellerden ve bilgilerden yararlanarak soruları yanıtlayınız.

            1.





















            Çömlekçi                       Demirci                        Kunduracı
              Ahiyân-ı Rum (Anadolu Ahileri) XIII. yy.dan itibaren Anadolu’da gelişip yaygınlaşan sanatta, ticarette
              dayanışma ve yardımlaşmayı esas alan sosyoekonomik bir kurumdur. Ahilik teşkilatının ana amacı,
              Anadolu’ya ve buradan Rumeli’ye akın akın gelen Türklerin ve diğer Müslüman unsurların kendi
              sanat ve ticaretlerine yeni bir yaşama ve çalışma kültürü oluşturma çabalarının yanı sıra dünya gö-
              rüşlerini hayata geçirme gayretleri olarak da ifade edilebilir. Bu dönemde, teşkilata ilk defa girenlere
              yiğit veya çırak adı verilir, ahilik daha sonra kazanılırdı.
              Ahilik teşkilatına sadece tüccar, esnaf ve sanatkârlar değil, aynı zamanda bilim adamları ve hatta
              hükümdarlar da üye olabilirlerdi.


            Arapça “ahi” kelimesinin karşılığı “kardeş” anlamına gelmektedir.
            Türkçede eli açık, konuksever ve yiğit anlamına gelen “akı” sözcüğünün karşılığı olduğu ifade edilir.
                a) Ahilik kelimesinin anlamlarından ve görsellerden yola çıkarak Ahiyân-ı Rum’u anlatan tanımlayınız.










                b) Toplumun değişik meslek ve mevkilerinde bulunan kişilerin de ahilik teşkilatına üye olabilmele-
                   rini Anadolu’nun toplumsal gelişimi açısından yorumlayınız.










                                                                                                   101
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139