Page 134 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 134
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
TARİH 10
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi 55
2. ÜNİTE : BEYLİKTEN DEVLETE OSMANLI SİYASETİ (1302-1453)> 2.4. Balkan Fetihleri
Kavram : Ahiyân-ı Rum
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
Çalışmanın Adı ANADOLU YİĞİTLERİ 20 dk.
Çalışmanın Amacı Ahiyân-ı Rum ile ilgili çıkarımda bulunabilme.
1. Yönerge: Verilen görsellerden ve bilgilerden yararlanarak soruları yanıtlayınız.
1.
Çömlekçi Demirci Kunduracı
Ahiyân-ı Rum (Anadolu Ahileri) XIII. yy.dan itibaren Anadolu’da gelişip yaygınlaşan sanatta, ticarette
dayanışma ve yardımlaşmayı esas alan sosyoekonomik bir kurumdur. Ahilik teşkilatının ana amacı,
Anadolu’ya ve buradan Rumeli’ye akın akın gelen Türklerin ve diğer Müslüman unsurların kendi
sanat ve ticaretlerine yeni bir yaşama ve çalışma kültürü oluşturma çabalarının yanı sıra dünya gö-
rüşlerini hayata geçirme gayretleri olarak da ifade edilebilir. Bu dönemde, teşkilata ilk defa girenlere
yiğit veya çırak adı verilir, ahilik daha sonra kazanılırdı.
Ahilik teşkilatına sadece tüccar, esnaf ve sanatkârlar değil, aynı zamanda bilim adamları ve hatta
hükümdarlar da üye olabilirlerdi.
Arapça “ahi” kelimesinin karşılığı “kardeş” anlamına gelmektedir.
Türkçede eli açık, konuksever ve yiğit anlamına gelen “akı” sözcüğünün karşılığı olduğu ifade edilir.
a) Ahilik kelimesinin anlamlarından ve görsellerden yola çıkarak Ahiyân-ı Rum’u anlatan tanımlayınız.
b) Toplumun değişik meslek ve mevkilerinde bulunan kişilerin de ahilik teşkilatına üye olabilmele-
rini Anadolu’nun toplumsal gelişimi açısından yorumlayınız.
101