Page 263 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 263

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         92      TARİH 10                                               Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
         4. ÜNİTE     : BEYLİKTEN DEVLETE OSMANLI MEDENİYETİ > 4.2. Osmanlı Devleti’nde Askerî Sınıf
         Kavram       : İcazetname
         Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
         Alan Becerileri  : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi

          Çalışmanın Adı  KİLCİZADE MUHAMMED ALİ EFENDİ’NİN İCAZETNAMESİ VE TERCÜMESİ            20 dk.

          Çalışmanın Amacı   Kilcizade Muhammed Ali Efendi’nin icazetnamesinin tercümesinden yararlanarak icazetname içeriğini analiz edebilme.
          Yönerge : Görsellerden ve metinden hareketle soruları cevaplayınız.

                KİLCİZADE MUHAMMED ALİ EFENDİ’NİN İCAZETNAMESİ VE TERCÜMESİ


         Bu icazetname kitapçığı Safranbolulu Kilcizade Muhammed Ali Efendi’ye aittir.  Araştırmacı yazar
         Safranbolu’da göreve başladığı sırada kitaplığını düzenlerken nasıl ve kim tarafından verildiğini hatırla-
         yamadığı bu eserin bilim dünyasına kazandırılmasının yararlı olacağı düşüncesiyle tercüme etmeye ve
         yayınlamaya karar vermiştir.
                                               İcazetnamenin Tercümesi:
                                               (İcazetnamenin baş kısmı)

                                               Bismillâhi’r-rahmâni’r-rahîm;
                                               İlmin gür ağacını, âlimlerin kalplerine yerleştiren ve o âlim-
                                               lerin  ilmini, Yüce  İslam’ın  nurlu  hükümleri  kılan Allah’a
                                               hamd olsun. Salât ve selam, âlimleri kendine varis kılıp di-
                                               ğer  peygamberlere  benzeten  Peygamberimiz  (sav)’e,  onu
                                               sevip yolundan giden ashabına, onlara tabi olanlara ve biz-
                                               leri onların yoluna sevk eden âlimlere olsun. Bundan sonra,
                                               Kadir olan Rabbinin affına fakir, yüce kişilerin ayaklarının
                                               tozu olan kul, es-Seyyid Muhammed ez-Zühdî el-Hac Mus-
                                               tafa Safranbolu’lu - Yüce Allah onu ebedi lütfuyla nimetlen-
                                               dirsin – der ki; Muhakkak ki ilim insanların, canlarını ne-
                                               feslerini uğruna tükettiği, tahsil etmek için karaları, kıtaları
                                               aştıkları en yüce şeydir.
         Görsel 1: İcazetname örneğinin ilk sayfası
                                               (İcazetnamenin son kısmı)


                                               “Allah’tan başka ilah yoktur; Muhammed (s.a.v) Onun el-
                                               çisidir” kelimesinin son sözümüz olmasını Allah’tan niyaz
                                               eder, onu söylemeye bizleri muvaffak kılmasını dileriz. Bü-
                                               tün noksanlıklardan uzak olan yüce Rabbin onların söyle-
                                               diklerinden  beridir.  Salat  ve  selam  bütün  Peygamberlerin
                                               üzerine olsun. Hamd, âlemlerin Rabbi Allah’adır. (Mühür)
                                               İcazetnamelerin metinleri eğitim, kültür ve sanat tarihinde
                                               zengin bir birikim ve anlam ifade etmektedir. Her icazet-
                                               name ait olduğu bilim alanına ve önemine vurgu yaptıktan
                                               sonra geçmişten günümüze kadar o alanla ilgili yetişen bi-
                                               lim insanlarının isimlerini ve hizmetlerini kronolojik olarak
                                               aktarmaktadır. Önce bu icazetnameyi veren âlimin veya ku-
                                               rumun adı, unvanı, şöhreti, ilmi mertebesi hatırlatılmakta,
                                               dua ve hayırla anılmaktadır. Belgeyi almaya hak kazanan-
          Görsel 2: İcazetnamenin mührünün bulunduğu son   lara da önemli tavsiyeler yapılmakta hatta kendilerine hayat
          sayfa.                               dolu bir yol haritası çizilmektedir.


          170
   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268