Page 258 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 258
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
TARİH 10
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi 89
4. ÜNİTE : BEYLİKTEN DEVLETE OSMANLI MEDENİYETİ > 4.2. Osmanlı Devleti’nde Askerî Sınıf
Kavram : Kadı
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Tarihsel Kavrama Becerisi
Çalışmanın Adı HÂKİMİYET SEMBOLÜ MEMURİYET 20 dk.
Çalışmanın Amacı Kadıların görevlerini ayırt ederek kadılık kurumunun önemini kavrayabilme.
Yönerge: Verilen bilgilerden yararlanarak soruları yanıtlayınız.
1.
Ben Mahmut İhsan Efendi, Çorum Sancağı, Osmancık Kazası Kadısı. Künyemde ver-
diğim bilgiler ışığında görev tanımıma ve mesleğimin toplumsal düzen açısından öne-
mine yönelik çıkarımlarınız nelerdir?
Mesleğimin Kökeni İslam Orta Çağı’na dayanır.
Hizmet Sınıfım Mülki idare ve yargı.
Yetki Bölgem Bir kaza veyahut sancak merkezi.
Atanmam İçin Gerekli Yeterli derecede hukuki bilgiye ve yetene-
Nitelikler ğe sahip, reşit, doğruyu yanlıştan ayırabi-
len, iman sahibi, adil, tarafsız, soyu sopu
belli ve erkek olmak.
Görev Sürem 1-2 sene.
Eğitimim Medrese mezunu.
Protokoldeki Yerim İlmiye sınıfı.
Tayinim Padişah beratı ile tayin.
Denetlenmem Görevimdeki suistimal veya kanunsuzca
verdiğim hükümler halkın şikâyetine se-
bep olur ya da yönetimin dikkatini çekerse
teftiş edilirim. Böyle durumlarda merkezî
hükûmet beylerbeyi veya sancak beyi rüt-
besinde birini müfettiş olarak gönderir.
Maaşım Merkezî hazineden maaş almam, baktı-
ğım davalardan belirli bir yüzde veya tari-
feye göre ücret alırım.
Kadılık Mesleğinin Özellikleri Toplumsal Düzen Açısından Önemi
165