Page 257 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 257

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         88      TARİH 10                                               Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi



































           Molla Gürani tefsir, hadis, fıkıh ve usulde zamanının büyük âlimlerinden birisiydi. Döneminin büyük
           hocalarından icazet aldıktan sonra padişahın huzurunda ilmî münazaralara katılması ile döneminin
           âlimlerini kıskandıracak derecede önemli bir şahsiyet olmuştur. Dinî ilimlerde birçok talebe yetiştir-
           miş; vaktinin çoğunu eğitime, fetva işlerine ve ibadete ayırmıştır. Padişahlara çok yakın olmasına
           rağmen ilmi, dünya malına ve makamına tercih etmiştir. Fatih’in vezirlik teklifini reddetmesi ilmi ön
           planda tuttuğunun göstergesidir. Gürani, müderrislik görevi bittikten sonra da birçok kişinin yetiş-
           mesine öncülük etmiştir. Kaynaklarda ilmî münazaralarda gayet güzel ve akıcı konuşmalar yapan,
           Kur’an’ı çok okuyan, Osmanlı âlimleri arasında üstün ahlaklı, ilim konusunda tavizsiz ve ilme çok
           önem veren bir âlim olarak tanınmıştır.
                                                      http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/molla-gurani-semseddin-ahmed



          2.  Ünlü Osmanlı müderrisi Molla Gürani’nin özelliklerinden de yola çıkarak müderrislerin temel vasıf-
              ları neler olabilir? Açıklayınız.







          I. Medreselerde her ilim dalında uz- II.  Kanuni  Vakfiyesinde  müderrisle- III. Müderrisler akademik hayata en
          man bir müderris bulunmakla birlikte  rin, akli ve naklî ilimleri (tefsir, hadis,  alt  seviyedeki  medreselerden  baş-
          bir müderrisin değişik dallarda ders  fıkıh gibi nakil yoluyla elde edilen ve  lamakta, geçilmesi gereken medre-
          vermesi de mümkündü. Öte yandan  değişmeyen dinî ilimler) bilmesi şart  seleri  basamak  basamak  geçtikten
          bir  ilimde  üstat  olan  bir  müderrisin  koşulmuştur.      sonra  yüksek  medreselere  ulaş-
          bir başka alandaki hocanın talebesi                          maktaydılar.
          olduğunu gösteren örnekler vardır.

          3.  Yukarıda verilen üç uygulamanın müderrislere katkıları konusunda neler söyleyebilirsiniz?









          164
                                                                                       Hazırlayan: Işıl ŞAHİN
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262