Page 257 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 257
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
88 TARİH 10 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
Molla Gürani tefsir, hadis, fıkıh ve usulde zamanının büyük âlimlerinden birisiydi. Döneminin büyük
hocalarından icazet aldıktan sonra padişahın huzurunda ilmî münazaralara katılması ile döneminin
âlimlerini kıskandıracak derecede önemli bir şahsiyet olmuştur. Dinî ilimlerde birçok talebe yetiştir-
miş; vaktinin çoğunu eğitime, fetva işlerine ve ibadete ayırmıştır. Padişahlara çok yakın olmasına
rağmen ilmi, dünya malına ve makamına tercih etmiştir. Fatih’in vezirlik teklifini reddetmesi ilmi ön
planda tuttuğunun göstergesidir. Gürani, müderrislik görevi bittikten sonra da birçok kişinin yetiş-
mesine öncülük etmiştir. Kaynaklarda ilmî münazaralarda gayet güzel ve akıcı konuşmalar yapan,
Kur’an’ı çok okuyan, Osmanlı âlimleri arasında üstün ahlaklı, ilim konusunda tavizsiz ve ilme çok
önem veren bir âlim olarak tanınmıştır.
http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/molla-gurani-semseddin-ahmed
2. Ünlü Osmanlı müderrisi Molla Gürani’nin özelliklerinden de yola çıkarak müderrislerin temel vasıf-
ları neler olabilir? Açıklayınız.
I. Medreselerde her ilim dalında uz- II. Kanuni Vakfiyesinde müderrisle- III. Müderrisler akademik hayata en
man bir müderris bulunmakla birlikte rin, akli ve naklî ilimleri (tefsir, hadis, alt seviyedeki medreselerden baş-
bir müderrisin değişik dallarda ders fıkıh gibi nakil yoluyla elde edilen ve lamakta, geçilmesi gereken medre-
vermesi de mümkündü. Öte yandan değişmeyen dinî ilimler) bilmesi şart seleri basamak basamak geçtikten
bir ilimde üstat olan bir müderrisin koşulmuştur. sonra yüksek medreselere ulaş-
bir başka alandaki hocanın talebesi maktaydılar.
olduğunu gösteren örnekler vardır.
3. Yukarıda verilen üç uygulamanın müderrislere katkıları konusunda neler söyleyebilirsiniz?
164
Hazırlayan: Işıl ŞAHİN