Page 256 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 256
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
TARİH 10
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi 88
4. ÜNİTE : : BEYLİKTEN DEVLETE OSMANLI MEDENİYETİ>4.2. Osmanlı Devleti’nde Askerî Sınıf
Kavram : Müderris
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
Çalışmanın Adı HOCALARIN HOCASI 20 dk.
Çalışmanın Amacı Müderrislik makamının önemini kavrayabilme.
Yönerge: Verilen bilgilerden yararlanarak soruları yanıtlayınız.
1.
“Öğrenmek, öğrenmek zorunda olunan bilgi” anlamındaki ders
kökünden türeyen tedris “öğretmek, ders vermek” demektir. Ders
okutulan yere de medrese adı verilir.
a) Tanımlardan hareketle ders kelimesinin kökünden türeyen müderris teriminin anlamı ile ilgili
çıkarımınız ne olabilir?
Ezber ve Tekrar Kavrama Müzakere Defter tutma
Hafızayı geliştirmek Kavrama, ezber ve Medreselerde müzakere Medrese eğitim siste-
medreselerde değişmez tekrar metotlarını metodu soru-cevap ile minde bir diğer metot
bir eğitim metoduydu. desteklemek amacı ile gerçekleştirilirdi. Müder- defter tutma metoduydu.
Bu metotta öncelikle kullanılmaktaydı. Metni ris, öğrencilere soru so- Müderrislerin söyledik-
Kur’an’ı ezberlemek, ezberleyen ve kavrayan rup cevap beklediği gibi leri not olarak tutulur ya
mümkün olduğunca kişiler arasında bir ayrım öğrenciler de müderrise da kitaplarından notlar
hadis öğrenmek gereki- yapılabiliyordu. soru sorabilirlerdi. Belirli tutturulurdu.
yordu. Medrese eğitim günlerde halka açık tar-
sistemi içinde tekrarın tışmalar yapılırdı.
çok önemi vardı.
b) Günümüz öğretim metotları açısından medreselerdeki uygulamaları nasıl değerlendirirsiniz?
163