Page 256 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 256

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                         TARİH 10
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 88
            4. ÜNİTE     : : BEYLİKTEN DEVLETE OSMANLI MEDENİYETİ>4.2. Osmanlı Devleti’nde Askerî Sınıf
            Kavram       : Müderris
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi

             Çalışmanın Adı                        HOCALARIN HOCASI                                 20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Müderrislik makamının önemini kavrayabilme.

            Yönerge: Verilen bilgilerden yararlanarak soruları yanıtlayınız.

            1.








                                                 “Öğrenmek, öğrenmek zorunda olunan bilgi” anlamındaki ders
                                                 kökünden türeyen tedris “öğretmek, ders vermek” demektir. Ders
                                                 okutulan yere de medrese adı verilir.











                 a)  Tanımlardan  hareketle  ders  kelimesinin  kökünden  türeyen  müderris  teriminin  anlamı  ile  ilgili
                 çıkarımınız ne olabilir?












                     Ezber ve Tekrar         Kavrama              Müzakere             Defter tutma
                  Hafızayı geliştirmek   Kavrama, ezber ve   Medreselerde müzakere  Medrese eğitim siste-
                  medreselerde değişmez   tekrar metotlarını   metodu soru-cevap ile   minde bir diğer metot
                  bir eğitim metoduydu.   desteklemek amacı ile   gerçekleştirilirdi. Müder-  defter tutma metoduydu.
                  Bu metotta öncelikle   kullanılmaktaydı. Metni   ris, öğrencilere soru so-  Müderrislerin söyledik-
                  Kur’an’ı ezberlemek,   ezberleyen ve kavrayan   rup cevap beklediği gibi   leri not olarak tutulur  ya
                  mümkün olduğunca     kişiler arasında bir ayrım  öğrenciler de müderrise   da  kitaplarından notlar
                  hadis öğrenmek gereki-  yapılabiliyordu.   soru sorabilirlerdi. Belirli   tutturulurdu.
                  yordu. Medrese eğitim                      günlerde halka açık tar-
                  sistemi içinde tekrarın                    tışmalar yapılırdı.
                  çok önemi vardı.

                 b) Günümüz öğretim metotları açısından medreselerdeki uygulamaları nasıl değerlendirirsiniz?












                                                                                                   163
   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261