Page 310 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 310

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                         TARİH 10
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 101
            5. ÜNİTE     : DÜNYA GÜCÜ OSMANLI (1453-1595)> 5.3. İslam Dünyası Liderliği
            Kavram       : Hilafet
            Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi

             Çalışmanın Adı                           HİLAFET-İ ULYA                                20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Osmanlı Devleti’nin  hilafet kurumuna bakışını değerlendirebilme.

            Yönerge: Aşağıdaki soruları metinden hareketle  cevaplayınız.



              Sözlükte “birinin yerine geçmek, bir kimseden sonra gelip onun yerini almak, yerini doldurmak,
              vekâlet veya temsil etmek” gibi anlamlara gelen hilafet kelimesi, terim olarak İslam devletlerinde
              Hz. Peygamber’den sonraki devlet başkanlığı kurumunu ifade eder. Halife de “bir kimsenin yerine
              geçen, onu temsil eden kimse” demektir ve devlet başkanı için kullanılır.

              Hz. Ebu Bekir’den itibaren devlet başkanları için halife tabirinin kullanılmaya başlandığı bilinmekle
              beraber İslam kültür ve medeniyetindeki hilafet kurumu uzun bir tarihî gelişimin ve birbirinden fark-
              lı uygulamaların ürünüdür. Muaviye ile İslam tarihinde yeni bir dönem başlamıştır. Hilafetin saltana-
              ta dönüşmesi olarak tanımlanan bu değişiklik ilk dört halifenin seçilme usullerinden tamamen farklı
              biçimde ortaya çıkmıştır. Dört halifenin seçiminde ilk Müslümanlardan ve Hz. Peygamber’in yakın
              arkadaşlarından biri olma ve istişare yoluyla seçilme prensipleri dikkate alınmışken Muaviye’nin
              siyasi ve askerî mücadele sonunda halifeliği ele geçirmesi hilafet sisteminin özünde büyük değişik-
              likler meydana getirmiştir. Emevilerden sonra kurulan İslam devletleri de hilafette saltanat sistemini
              korumuşlardır. Abbasiler Dönemi’nde parçalanan İslam dünyasında Endülüs Emevi ve Fâtımi hali-
              feleri de ortaya çıkmıştır.

              Osmanlı Devleti yeni tarihî koşullar altında hilafet kurumuna da yenilik getirmiştir. Bu yenilik tekrar
              bütün İslam âlemini kapsayan bir “hilafet-i ulya” fikridir. Başka bir deyişle İslam ülkelerinin Hris-
              tiyan saldırılarına karşı savunması, Mekke ve Medine’nin ve hac yollarının korunması gibi bütün
              Müslüman dünyasını ilgilendiren hususları Osmanlı hükümdarları kendi vazifeleri sayarak İslam
              âlemi üzerinde üstün bir otorite kurmak iddiasında olmuşlardır. Aslında bu yeni anlayış da onların
              bütün İslam âlemi üzerinde nüfuz ve hâkimiyetlerini hazırlayan bir politikadır ve gazilik gelene-
              ğinden doğmuştur. Böylece Yavuz Sultan Selim’den sonra Osmanlı Devleti açık bir şekilde gazi uç
              devleti geleneğini geliştirerek eski İslam hilâfetini yeni bir yorumla ihya etmiş oluyordu. Yeni hilafet
              anlayışının temel fikri gaza, İslam’ın himaye ve savunulması olup Osmanlı Devleti’nin filen sahip
              bulunduğu kudrete dayanıyordu.

                         (Halil İnalcık, Devleti Aliyye I, s. 146; Casim Avcı, “Hilâfet”, TDV İslam Ansiklopedisi, s.539-541’den düzenlenmiştir.)






            1.  ”Hilafet ile halife”  kavramları arasındaki farklılık nedir?

















                                                                                                   187
   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314   315