Page 123 - Biyoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 123

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                                                                                                                                     Kavram Öğretimi 60
         59      BİYOLOJİ 11                                            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı  Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                          BİYOLOJİ 11
                                                                                                                           Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
                                                                                                                           2. ÜNİTE    : KOMÜNİTE VE POPÜLASYON EKOLOJİSİ > 11.2.1.1. Komünite Ekolojisi > 11.2.1.2. Komünitede tür içi ve türler
          Sorular :                                                                                                                     arasındaki rekabet
                                                                                                                           Kavram      : Av-avcı
                                                                                                                           Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          1.  Aşağıdaki tabloda sol sütunda özellikler, sağ sütunda ise kavramlar verilmiştir. Bu özellikleri kav-         Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi
              ramlar ile eşleştiriniz.
                                                                                                                            Çalışmanın Adı                       AV DA LAZIM AVCI DA                               20 dk.
                               A                                               B                                            Çalışmanın Amacı  Av-avcı ilişkisini açıklayabilme.

               Tür çeşitliliği bakımından zengin farklı
                                                                             Ekoton                                        Yönerge: Aşağıdaki metin ve görsellerden yararlanarak soruları cevaplayınız.
               komünitelerin kesişim bölgesidir.
                                                                                                                           Çevre bilimi diye bilinen ekoloji, aynı zamanda doğadaki hayvan ve bitki toplulukları arasındaki denge
               Bir populasyonun doğal olarak yaşadı-                                                                       durumuyla da ilgilenir. Özellikle av ile avcı gruplarının dengesi incelendiğinde oldukça basit bir ilişki
                                                                          Gösterge Tür
               ğı yaşam alanıdır.                                                                                          ortaya çıkmaktadır. Örneğin, Kanada vaşağı ile Amerika tavşanı arasında azalıp çoğalan fakat tümüyle
                                                                                                                           yok olmayan dalgasal bir ilişki görülür. Çünkü av olan grubun yok olması durumunda avcı olan canlılar
                                                                                                                           da yok olmaya doğru gider. Bu karşılıklı denge ilişkisi aşağıdaki grafikte görülmektedir.
               Bir komünitede çevresel faktörlere
                                                                             Habitat
               karşı en hassas türdür.
                                                                                                                                       160
                                                                                                                                       140
               Komünitenin devamlılığı ve kontrolü için                                                                                                                                 Amerikan tavşanı
                                                                          Kilit Taşı Tür
               oldukça önemli bir konuma sahip türdür.
                                                                                                                                       120
                                                                                                                                                                                         Kanada vaşağı
                                                                                                                                       100
         2.  Aşağıda bir su ekosisteminde görülen besin zinciri gösterilmiştir. Bu komünitedeki kilit taşı türün
             su samuru olduğu bilindiğine göre su samurlarının ortamdan çekilmesi durumunda ne gibi deği-
                                                                                                                                        80
             şimler olacağını açıklayınız.
                                                                                                                                        60
                                                                                                                                        40
                  Deniz                Deniz                 Su                  Katil
                 Yosunu              Kestanesi            Samuru                Balina                                                  20

                                                                                                                                        0                                                                    Yıllar
                                                                                                                                           1845  1855   1865   1875  1885   1895   1905   1915   1925   1935


                                                                                                                           Av,  avcının  çevresinin  bir  parçasıdır  ve  avcı  onu  avlayamazsa  ölür.  Bu  nedenle  avı  yakalamak  için
                                                                                                                           bazı özellikleri gelişir: hız, gizlilik, kamuflaj (ava yaklaşırken saklanmak için), iyi bir koku alma, görme
                                                                                                                           veya işitme duyusu (avı bulmak için), avın zehrine karşı bağışıklık, zehir (avı öldürmek için) doğru ağız
                                                                                                                           parçaları veya sindirim sistemi, vb. Aynı şekilde avcı, avın çevresinin bir parçasıdır ve av, avcı tarafından
                                                                                                                           yenilirse ölür, bu nedenle avlanmamak için bazı özellikleri gelişir: hız, kamuflaj (avcıdan saklanmak için),
                                                                                                                           iyi bir koku alma, görme veya işitme duyusu (avcıyı tespit etmek için), dikenler, zehir (yaklaşıldığında
                                                                                                                           veya ısırıldığında püskürtmek için), vb.
          3.  Aşağıda verilen paragrafta yer alan boşluklara uygun kavramları yazınız.                                     En hızlı aslanlar avlarını yakalayabilirler, böylece hayatta kalır ve çoğalırlar.  Zamanla aslan nüfusunun
                                                                                                                           artışında daha etkin olan hızlı aslanlar olur. En hızlı zebralar aslanlardan kaçabilir, böylece hayatta kalır
              ............................................(I) bir  ekosistemde  sınırları  belirli  olan  bir  yaşam  alanında  farklı  tür-
                                                                                                                           ve çoğalırlar. Zamanla zebra nüfusunun artışında hızlı zebralar daha etkin olurlar.
              lerin etkileşimleri ile meydana gelen biyolojik birimlerdir. Bu birimleri  oluşturan farklı türlerin zen-
              ginliği  komunitenin  ............................................(II)  meydana  getirir.  Komünite  içerisinde  yaşa-
              yan............................................(III),  diğer  türlere  göre  çevresel  değişimlere  karşı  toleransı  daha   Sorular :
              düşük ve duyarlılıkları yüksek olur. ............................................(IV) ise komunitede en yüksek biyo-
              kütleye sahip ve en çok göze çarpan türlerdir. Karasal bir ekosistemin komüniteleri ile bir su ekosis-       1.  Yukarıdaki grafik incelendiğinde Amerika tavşanının Kanada vaşağından genellikle daha fazla
              teminin komüniteleri ............................................(V) denilen bölgelerde kesişirler ve bu bölgeler tür   olduğu görülmektedir. Bu durumun sebebini açıklayınız.
              çeşitliliği bakımından zenginlik gösterirler.









          120                                                                                                                                                                                                    121
                                                                                    Hazırlayan: Coşkun BİRGÜL
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128