Page 124 - Biyoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 124

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 60
 59  BİYOLOJİ 11    Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı  Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  BİYOLOJİ 11
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
 Kavram Öğretimi
            2. ÜNİTE     : KOMÜNİTE VE POPÜLASYON EKOLOJİSİ > 11.2.1.1. Komünite Ekolojisi > 11.2.1.2. Komünitede tür içi ve türler
 Sorular :                arasındaki rekabet
            Kavram       : Av-avcı
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
 1.  Aşağıdaki tabloda sol sütunda özellikler, sağ sütunda ise kavramlar verilmiştir. Bu özellikleri kav-  Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi
 ramlar ile eşleştiriniz.
             Çalışmanın Adı                       AV DA LAZIM AVCI DA                               20 dk.
 A  B        Çalışmanın Amacı  Av-avcı ilişkisini açıklayabilme.

 Tür çeşitliliği bakımından zengin farklı
 Ekoton     Yönerge: Aşağıdaki metin ve görsellerden yararlanarak soruları cevaplayınız.
 komünitelerin kesişim bölgesidir.
            Çevre bilimi diye bilinen ekoloji, aynı zamanda doğadaki hayvan ve bitki toplulukları arasındaki denge
 Bir populasyonun doğal olarak yaşadı-  durumuyla da ilgilenir. Özellikle av ile avcı gruplarının dengesi incelendiğinde oldukça basit bir ilişki
 Gösterge Tür
 ğı yaşam alanıdır.  ortaya çıkmaktadır. Örneğin, Kanada vaşağı ile Amerika tavşanı arasında azalıp çoğalan fakat tümüyle
            yok olmayan dalgasal bir ilişki görülür. Çünkü av olan grubun yok olması durumunda avcı olan canlılar
            da yok olmaya doğru gider. Bu karşılıklı denge ilişkisi aşağıdaki grafikte görülmektedir.
 Bir komünitede çevresel faktörlere
 Habitat
 karşı en hassas türdür.
                         160
                         140
 Komünitenin devamlılığı ve kontrolü için                                 Amerikan tavşanı
 Kilit Taşı Tür
 oldukça önemli bir konuma sahip türdür.
                         120
                                                                          Kanada vaşağı
                         100
 2.  Aşağıda bir su ekosisteminde görülen besin zinciri gösterilmiştir. Bu komünitedeki kilit taşı türün
 su samuru olduğu bilindiğine göre su samurlarının ortamdan çekilmesi durumunda ne gibi deği-
                         80
 şimler olacağını açıklayınız.
                         60
                         40
 Deniz   Deniz   Su  Katil
 Yosunu  Kestanesi  Samuru  Balina  20

                          0                                                                    Yıllar
                            1845  1855   1865   1875   1885   1895   1905  1915   1925   1935


            Av,  avcının  çevresinin  bir  parçasıdır  ve  avcı  onu  avlayamazsa  ölür.  Bu  nedenle  avı  yakalamak  için
            bazı özellikleri gelişir: hız, gizlilik, kamuflaj (ava yaklaşırken saklanmak için), iyi bir koku alma, görme
            veya işitme duyusu (avı bulmak için), avın zehrine karşı bağışıklık, zehir (avı öldürmek için) doğru ağız
            parçaları veya sindirim sistemi, vb. Aynı şekilde avcı, avın çevresinin bir parçasıdır ve av, avcı tarafından
            yenilirse ölür, bu nedenle avlanmamak için bazı özellikleri gelişir: hız, kamuflaj (avcıdan saklanmak için),
            iyi bir koku alma, görme veya işitme duyusu (avcıyı tespit etmek için), dikenler, zehir (yaklaşıldığında
            veya ısırıldığında püskürtmek için), vb.
 3.  Aşağıda verilen paragrafta yer alan boşluklara uygun kavramları yazınız.    En hızlı aslanlar avlarını yakalayabilirler, böylece hayatta kalır ve çoğalırlar.  Zamanla aslan nüfusunun
            artışında daha etkin olan hızlı aslanlar olur. En hızlı zebralar aslanlardan kaçabilir, böylece hayatta kalır
    ............................................(I) bir  ekosistemde  sınırları  belirli  olan  bir  yaşam  alanında  farklı  tür-
            ve çoğalırlar. Zamanla zebra nüfusunun artışında hızlı zebralar daha etkin olurlar.
 lerin etkileşimleri ile meydana gelen biyolojik birimlerdir. Bu birimleri  oluşturan farklı türlerin zen-
 ginliği  komunitenin  ............................................(II)  meydana  getirir.  Komünite  içerisinde  yaşa-
 yan............................................(III),  diğer  türlere  göre  çevresel  değişimlere  karşı  toleransı  daha   Sorular :
 düşük ve duyarlılıkları yüksek olur. ............................................(IV) ise komunitede en yüksek biyo-
 kütleye sahip ve en çok göze çarpan türlerdir. Karasal bir ekosistemin komüniteleri ile bir su ekosis-  1.  Yukarıdaki grafik incelendiğinde Amerika tavşanının Kanada vaşağından genellikle daha fazla
 teminin komüniteleri ............................................(V) denilen bölgelerde kesişirler ve bu bölgeler tür   olduğu görülmektedir. Bu durumun sebebini açıklayınız.
 çeşitliliği bakımından zenginlik gösterirler.









 120                                                                                               121
 Hazırlayan: Coşkun BİRGÜL
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129