Page 58 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 58

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         28      TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                              Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          4. ÜNİTE    : MAKALE > Bilgilendirici (Öğretici) Metinler > Gazete Çevresinde Gelişen Metinler
          Kavram      : Bilimsel Makale
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Yazma Becerisi

          Çalışmanın Adı                          BİLİM VE MAKALE                                20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Bilimsel makalenin genel özeliklerini belirleyebilme.



                           TEKNOLOJİK BAĞIMLIKLAR VE SOSYAL BAĞLILIK

           Bilgisayar, internet ve akıllı telefonlar günlük yaşamın önemli
           bir parçası haline gelmiştir. Nitekim 2016 yılı itibariyle dün-
           ya nüfusunun %46’sı internet, %31’i aktif sosyal medya ve
           %51’i akıllı telefon kullanıcısıdır. Bu durum Türkiye’de de
           benzerlik göstermektedir. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)
           bilgilerine  göre  Türkiye  nüfusunun  %61’i  internet  kullan-
           makta ve internet kullanım amaçları arasında sosyal medya
           ilk sırada yer almaktadır. Türkiye’de hanelerin %96’sında cep
           telefonu  bulunmaktadır.  Ayrıca  Türkiye  nüfusunun  %53’ü
           aktif olarak sosyal medya kullanmaktadır. Son olarak dijital
           oyunlar ergenler arasında sıklıkla oynanmaktadır. Bu veriler
           ve araştırma sonuçları internet, sosyal medya, akıllı telefon ve dijital oyunların yoğun bir şekilde
           kullanıldığını göstermektedir. Teknolojinin bu yoğun kullanımı, beraberinde problemli veya pato-
           lojik tüketimi getirmektedir. Bu bağlamda “teknoloji bir bağımlılık olabilir mi?” sorusu literatürde
           sıklıkla tartışılan konulardan birisidir. Son yıllarda “internet bağımlılığı, sosyal medya bağımlılığı,
           dijital oyun bağımlılığı ve akıllı telefon bağımlılığı gibi teknolojik bağımlılıkların efsane mi yoksa
           gerçekten davranışsal bağımlılık mı?” sorusuna cevap veren araştırmalar gerçekleştirilmiştir. Araş-
           tırmalarda internet bağımlılığı, sosyal medya bağımlılığı, dijital oyun bağımlılığı ve akıllı telefon
           bağımlılığına sahip bireylerin diğer davranışsal bağımlılıklar veya kimyasal bağımlılıkları olan bi-
           reylere benzer semptomlar gösterdiği vurgulanmaktadır.
           (…)
           Teknolojik bağımlılıklar bireyin kişilerarası iletişim becerilerini ve sosyalleşme eğilimini olumsuz
           etkilemektedir. Teknolojik bağımlılıklara sahip birey, günlük yaşamının önemli bir bölümünü sanal
           ortamlarda geçirmektedir. Bu durum gerçek sosyal ortamlarda kullanılan özelliklerin zayıflamasına
           neden olmaktadır. Dolayısıyla gerçek sosyal ortamların gerektirdiği beceriler ve eğilimlerde bozul-
           malar meydana gelmektedir. Nitekim sanal ortamlar gerçek sosyal iletişimin ipuçlarından yoksundur
           ve gerçek sosyal ortamların ruhunu yansıtmamaktadır.
           (…)
           Bu bağlamda teknolojik bağımlılıkların sosyal bağlılığa etkisi, iletişim becerileri ve sosyalleşmeye
           yatkınlık ile açıklanabilir. Dolayısıyla teknolojik bağımlılıklara sahip bireylerin iletişim becerileri ve
           sosyalleşmeye yatkınlığının azaldığı, bunun sonucunda da sosyal bağlılığın zayıfladığı söylenebilir.


                      Mustafa Savcı, Ferda Aysan, Teknolojik Bağımlılıklar ve Sosyal Bağlılık: İnternet Bağımlılığı, Sosyal Medya Bağımlılığı,
                                          Dijital Oyun Bağımlılığı ve Akıllı Telefon Bağımlılığının Sosyal Bağlılığı Yordayıcı Etkisi
                                                                        (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)











          56
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63