Page 58 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 58
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
28 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
4. ÜNİTE : MAKALE > Bilgilendirici (Öğretici) Metinler > Gazete Çevresinde Gelişen Metinler
Kavram : Bilimsel Makale
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Yazma Becerisi
Çalışmanın Adı BİLİM VE MAKALE 20 dk.
Çalışmanın Amacı Bilimsel makalenin genel özeliklerini belirleyebilme.
TEKNOLOJİK BAĞIMLIKLAR VE SOSYAL BAĞLILIK
Bilgisayar, internet ve akıllı telefonlar günlük yaşamın önemli
bir parçası haline gelmiştir. Nitekim 2016 yılı itibariyle dün-
ya nüfusunun %46’sı internet, %31’i aktif sosyal medya ve
%51’i akıllı telefon kullanıcısıdır. Bu durum Türkiye’de de
benzerlik göstermektedir. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)
bilgilerine göre Türkiye nüfusunun %61’i internet kullan-
makta ve internet kullanım amaçları arasında sosyal medya
ilk sırada yer almaktadır. Türkiye’de hanelerin %96’sında cep
telefonu bulunmaktadır. Ayrıca Türkiye nüfusunun %53’ü
aktif olarak sosyal medya kullanmaktadır. Son olarak dijital
oyunlar ergenler arasında sıklıkla oynanmaktadır. Bu veriler
ve araştırma sonuçları internet, sosyal medya, akıllı telefon ve dijital oyunların yoğun bir şekilde
kullanıldığını göstermektedir. Teknolojinin bu yoğun kullanımı, beraberinde problemli veya pato-
lojik tüketimi getirmektedir. Bu bağlamda “teknoloji bir bağımlılık olabilir mi?” sorusu literatürde
sıklıkla tartışılan konulardan birisidir. Son yıllarda “internet bağımlılığı, sosyal medya bağımlılığı,
dijital oyun bağımlılığı ve akıllı telefon bağımlılığı gibi teknolojik bağımlılıkların efsane mi yoksa
gerçekten davranışsal bağımlılık mı?” sorusuna cevap veren araştırmalar gerçekleştirilmiştir. Araş-
tırmalarda internet bağımlılığı, sosyal medya bağımlılığı, dijital oyun bağımlılığı ve akıllı telefon
bağımlılığına sahip bireylerin diğer davranışsal bağımlılıklar veya kimyasal bağımlılıkları olan bi-
reylere benzer semptomlar gösterdiği vurgulanmaktadır.
(…)
Teknolojik bağımlılıklar bireyin kişilerarası iletişim becerilerini ve sosyalleşme eğilimini olumsuz
etkilemektedir. Teknolojik bağımlılıklara sahip birey, günlük yaşamının önemli bir bölümünü sanal
ortamlarda geçirmektedir. Bu durum gerçek sosyal ortamlarda kullanılan özelliklerin zayıflamasına
neden olmaktadır. Dolayısıyla gerçek sosyal ortamların gerektirdiği beceriler ve eğilimlerde bozul-
malar meydana gelmektedir. Nitekim sanal ortamlar gerçek sosyal iletişimin ipuçlarından yoksundur
ve gerçek sosyal ortamların ruhunu yansıtmamaktadır.
(…)
Bu bağlamda teknolojik bağımlılıkların sosyal bağlılığa etkisi, iletişim becerileri ve sosyalleşmeye
yatkınlık ile açıklanabilir. Dolayısıyla teknolojik bağımlılıklara sahip bireylerin iletişim becerileri ve
sosyalleşmeye yatkınlığının azaldığı, bunun sonucunda da sosyal bağlılığın zayıfladığı söylenebilir.
Mustafa Savcı, Ferda Aysan, Teknolojik Bağımlılıklar ve Sosyal Bağlılık: İnternet Bağımlılığı, Sosyal Medya Bağımlılığı,
Dijital Oyun Bağımlılığı ve Akıllı Telefon Bağımlılığının Sosyal Bağlılığı Yordayıcı Etkisi
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
56