Page 88 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 88

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         43      TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                              Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          6. ÜNİTE    : ROMAN > Cumhuriyet Dönemi’nde Roman > 1950-1980 Arasında Roman
          Kavram      : Modernist Roman
          Genel Beceriler  : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
          Alan Becerileri  : Yazma Becerisi

          Çalışmanın Adı                 MODERNİST ROMANIN ÖZELLİKLERİ                                                             20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Modernist romanın genel özelliklerini metin üzerinde  tespit edebilme.


          Yönerge: Aşağıdaki bilgi kutucuklarını ve metni okuyunuz. Bunlardan hareketle soruları cevaplayınız.





                  1.  Modernist romanda       2.  Modernist romanlar     3.  Modernist romanlarda
                    yazar, gerçeğin dış
                                                nesnelerin, varlıkların,   şiire özgü söyleyişlerden
                    dünyada değil, insanın iç
                                                durumların, insanların     yararlanılır, çağrışımlara
                    dünyasında saklı
                                                göründükleri gibi          açık  sembollerle anlatım
                    olduğuna inanır. Bireyin iç
                                                olmadıkları                tarzı uygulanır.
                    dünyasına, ruhuna,          düşüncesine dayanır.
                    bilinçaltına eğilir ve
                    psikolojik olana yönelir.






                  4.  Modernizmi esas alan   5.  Modernist romanlarda    6.  Modernist romanlarda
                     romanlarda bireyin        iç çözümleme, iç            somut dünya gerçekliği
                     bunalımları, karmaşık     konuşma, bilinç akışı,      yerine soyut gerçeklik
                     ruh hâli, yabancılaşma    geriye dönüş gibi anlatım   önem kazanır.
                     ve toplumdan kaçış gibi   teknikleri kullanılır.
                     konular işlenir.






                                            BİR DÜĞÜN GECESİ
            (…)
            Kızımız Ayşen’le oğlumuz Ercan’ın -yoksa Ertan mıydı?- Anadolu Kulübü’nde yapılacak olan
            nikâh ve düğün töreninde sizleri de aralarında görmekten mutluluk duyarlar.
            Beklenen gün ve saatte buradayım. Şunca yıl sonra Aysel’le birlikteliğimizin temeline ilk ayrılığı
            koyarak.
            “İlle gitmek zorunda değilsin sen de.” diyordu Aysel bu sabah. Uzun süre susuldu sonra. Ben de,
            kafası olduğu gibi önündeki işte, o bitmez tükenmez araştırmaların da sanıyordum yine. “Ama
            gitmek istiyorsan, iyi ya Ömer, kendi bileceğin şey elbet.
            Tezel’in yardımına koşmam gerek. Alaylı, vurdumduymaz gülüşüne katılamayacak ya da Tezel’i
            anlamaya çalışamayacak kadar yorgunum. Bunun da adı, başkalarının an’lık dileklerini an’ında
            yerine getirmek olmalı.
            Tezel, koltuk altlarında tutukladığı ellerini tam özgür bırakıyordu, durdu. Bu yeryüzüyle onu uyu-
            ma zorlayacak tek kişi kaldıysa ortada, onun da şimdi burda, Ömer olduğunu düşünerek. İyi ki
            Aysel yok, diyerek eziyor ellerini koltuk altlarında. O elleri titrememeye çağırıyor.
            Öyleyse sus bakalım Aysel. Çekil. Tezel konuşuyor. “... Gördün mü? Kadın, boynuna dört ayrı
            kalınlıkta ve hiç kullanılmamış parlaklıkta dört sıra altın zincir takılmadan bir general oğlunun
            düğününe gidilemezmiş sanıyor!”


          86
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93