Page 86 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 86

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         42      TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                              Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi
          6. ÜNİTE    : ROMAN > Cumhuriyet Dönemi’nde Roman > 1950-1980 Arasında Roman
          Kavram      : Modernist Roman
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Yazma Becerisi

          Çalışmanın Adı                         MODERN ÇİZGİLER                                 20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Modernist anlayışla yazılmış romanları geleneksel romanlardan ayırt edebilme.

          Yönerge: Aşağıdaki bilgi grafiğinden (infografikten) yararlanarak soruyu cevaplayınız.




                          Geleneksel Roman                Modernist Roman




            Anlatım, özetleme, diyalog gibi daha alışılmış   Kişilerin iç dünyalarını yansıtabilmek amacıyla iç ko-
            anlatım teknikleri kullanılmıştır.            nuşma, bilinç akışı, iç çözümleme, geriye dönüş gibi
                                                          yeni anlatım tekniklerinden sık sık yararlanılmıştır.

                                                          Yalın anlatım terk edilmiş, çağrışımı yüksek
                                                          sözcüklerle şiirsel dil kurulmuş, alegoriden
            Yalın ve kolay anlaşılabilecek bir anlatım tercih   yararlanılmıştır. Kullanılan yeni anlatım
            edilmiştir.                                   teknikleriyle romanların anlatımı oldukça
                                                          karmaşık hâle getirilmiştir.


                                                          Geriye dönüş tekniği sinemadan alınarak romana
            “Dün-bugün-yarın” sıralamasına uygun kronolojik   uyarlanmış, böylece hem klasik zaman anlayışı
            zaman anlayışı hâkim kılınmıştır..            kırılmış hem de okuyucuya kahramanlar hakkında
                                                          daha derin bilgi sahibi olma imkânı verilmiştir.



                                                          Olaylar arasındaki sebep-sonuç ilişkisine sıkı sıkıya
            Olaylar sebep-sonuç ilişkileriyle bağlanmıştır.
                                                          bağlı kalma düşüncesi değiştirilmiştir.


            Romanlar etkili bir girişle başlatılmış ve belli bir   Romanların belli bir başının olması veya belirli bir
            sonla da bitirilmiştir.                       sonla bitmesi alışkanlığı terk edilmiştir.



            Romanlar tamamlanmışlık hissi verdiğinden     Romanlarda bitmemişlik hissi hâkim kılınmış ve
            okuyucu anlatılanlara katılım noktasında daha   okuyucuya her okuma eyleminde romanı zihninde
            pasif bırakılmıştır.                          yeniden kurgulama imkânı verilmiştir.


                                                          Geleneksel romanın tersine romanda daha çok bi-
            Romanlarda bireyin iç dünyası yerine daha çok   reyin iç dünyası, bunalımları, yalnızlığı, çevresine
            mekânlar, kişiler ve olaylar anlatılmıştır.   yabancılaşması ele alınmıştır.




            Roman boyunca genellikle tek anlatıcı ve tek bakış   Romanlar çoklu anlatıcı ve çoklu bakış açısıyla
            açısına yer verilmiştir.                      yazılmıştır.




            Mekân, zaman ve olay belirgindir.             Mekân, zaman ve olay belirsizdir.



          84
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91