Page 30 - Felsefe 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 30
Kavram Öğretimi 14
FELSEFE 11
1. ÜNİTE : MÖ 6. YÜZYIL-MS 2. YÜZYIL FELSEFESİ > 1.2. MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl Felsefesinin Ayırıcı Nitelikleri > Platon ve
Aritoteles’in Varlık, Bilgi ve Değer Anlayışları
Kavram : Erdem
Genel Beceriler : İş Birliği Becerisi
Alan Becerileri : Felsefi Okuryazarlık Becerisi, Sorgulama Becerisi
Çalışmanın Adı ZADİG’İN ERDEMİ 20 dk.
Çalışmanın Amacı “Erdem” kavramının felsefi niteliğini fark edebilme.
1. Yönerge: Aşağıdaki hikâyede Voltaire’ in (Volteyr) “Zadig (Zadig)” adlı eserinin kahramanı olan Zadig’
in karakter özellikleri verilmiştir. Hikâyeden hareketle verilen soruları cevaplayınız
ZADİG
(…) Zadig yakışıklı, zengin ve aklı başında bir gençtir. Hayatta her şeyi başarabilecek yetenek ve güce sa-
hiptir. Tüm bu olumlu özelliklerinden dolayı kimseyi incitmez, hor görmez, ihtiraslarına hâkim olur; boş
sözlerden, her türlü dedikodudan uzak durmaya çalışır. Kadınlara karşı son derece saygılıdır. İnsanlarla
ilişkilerinde karşılık beklemez, ihtiyacı olanların yardımına hemen koşar. Bu kadar iyiliksever olmasının
nedeni okuduğu Zerdüşt’ün şu sözünü benimsemiş olmasıdır: “Karnını doyururken köpeklerin de karnını
doyur, seni ısırsalar bile.” Bu sözün etkisinde kalmış olan genç adam, nankörlere bile iyilik etmeye çalışır.
Bu üstün özelliklerine ek olarak Zadig hikmet sahibi biridir. Sürekli bilge insanların yanında olmuştur.
Doğal sebepler ve metafizik hakkında da kendi döneminde önemli derecede ilim sahibidir. (…)
(Doç. Dr. Halil Aytekin’in Voltaire’in Eseri Zadig’te Adalet ve Mutluluk Arayışı makalesinden düzenlenmiştir.)
1. Yukarıdaki metinde geçen erdemli davranış örneklerini bularak aşağıdaki tabloya yazınız.
1. Örnek 2. Örnek 3. Örnek
4. Örnek 5. Örnek 6. Örnek
2. Siz Zadig’in sahip olduğu özelliklerden en çok hangisi ya da hangilerinden etkilendiniz? Nedenini
açıklayınız.
2. Yönerge: Aşağıdaki metni okuyarak altta yer alan adımları sırasıyla gerçekleştiriniz.
Thales’e (Tales) göre yaşamın sırrı, başkalarında gördüğün kötü şeyleri yapmamaktır. Herakleitos’a (He-
rakliytos) göre erdem kişinin kendi dünya düzenini bulmasıdır. Hakikati söylemesi, kendini sorguya çek-
mesi, eylemlerini hakikate dayandırmasıdır. Sokrates (Sokrates) erdemi ahlaki mükemmellik olarak ta-
nımlar ve erdemin bilgi ile aynı şey olduğunu savunur. Platon’a (Platon) göre ise “İyi” doğru bir yaşamın
kesin ölçüsü, biricik ereğidir. Bu da iyi ideasına ulaşmakla sağlanabilir.
(Nejdet Durak'ın Platon ve Fârâbi Felsefesinde Erdem Kavramı tezinden düzenlenmiştir.)
• İş birlikli çalışma için ekibinizi oluşturunuz.
1
• Daha önce gözlemlediğiniz ve erdemli bulmadığınız bir davranışı (örneğin yalan
söylemek) ekibinizle paylaşınız. Bu davranışın nedenleri hakkında tartışarak bir
2 "nedenler" listesi oluşturunuz.
• Bulduğunuz nedenleri, metindeki filozofların erdem anlayışları çerçevesinde yo-
3 rumlayınız.
• Elde ettiğiniz sonuçları sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
4
27
Hazırlayan: Gülşah YAZICI