Page 93 - Fizik 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 93

54      FİZİK 11


          2. ÜNİTE    : ELEKTRİK VE MANYETİZMA > 2.4. Manyetizma ve Elektromanyetik İndükleme
          Kavram      : İndüksiyon Akımı
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

          Çalışmanın Adı                   ÜRETEÇSİZ AKIM MÜMKÜN MÜ?                             20 dk.
          Çalışmanın Amacı  İndüksiyon akımı kavramını açıklayabilme.


          Yönerge: Aşağıdaki metinden yararlanarak soruları cevaplayınız.

          Neslihan öğretmen şu soruyu sorarak derse başladı: “Üreteci olmayan kapalı bir devrede akım oluştu-
          rabilir miyiz?” Öğrencilerinden çeşitli cevaplar alan Neslihan öğretmen, “Biliyor musunuz? 1831 yılında
          Michael Faraday (Maykıl Faraday) ve Joseph Henry (Cosef Henri) tarafından gerçekleştirilen deneylere
          kadar kapalı bir devrede üreteç kullanılmadan akım elde etmenin mümkün olacağı düşünülmüyordu.
          Üreteç olmadan, mıknatıs veya manyetik alan kullanılarak elektrik akımı elde edilen bu akım şeklini çok
          iyi bilmeseniz de elektrikli diş fırçası kullanırken indüksiyon akımı ile zaten tanışmışsınızdır. Biz de bu
          akımı daha iyi tanımak için Faraday ve Henry tarafından yapılan deneye benzer bir deney yapalım.”
          dedi.
          Öğretmen  deneye  başlamadan
          önce  deneyde  kullanacağı  DC
          ampermetre,  300,  600  ve  1200        Mıknatıs
          sarımlı bobin, mıknatıs ve bağlan-
          tı kablosundan oluşan malzeme-
          leri hazırladı. Daha sonra bağlantı
                                                                                   Bobin
          kablolarını kullanarak ampermet-    Mıknatısın hareket yönü
          reyi 300 sarımlı bobine seri olarak
          (bk.  Görsel)  bağladı.  Öğrenciler,
          mıknatıs  bobinin  etrafında  hare-                                          İndüksiyon akımı
          ketsizken akımın oluşmadığını ve
          ampermetre  göstergesinin  hare-
          ket etmediğini gözlemlediler.
          Öğretmen, mıknatısı bobinin için-
          de önce yavaş, daha sonra hızlı                                           A
          hareket  ettirerek  öğrencilerden
                                                                                  Ampermetre
          ampermetreyi  gözlemlemelerini
          istedi.  Öğrenciler  mıknatısın  ha-                 Görsel: Deney düzeneği
          reket hızı arttıkça daha fazla akım
          oluştuğunu gördüler. Daha sonra öğrenciler ampermetreyi 600 ve 1200 sarımlı bobine bağlayarak mık-
          natısı bobin içinde hareket ettirdiler. Bobindeki sarım sayısı arttıkça akım şiddetinin de arttığını gördüler.
          Deneyi farklı manyetik alan şiddetine sahip mıknatısları kullanarak tekrarlayan öğrenciler, mıknatısların
          bobin içinde hareket ettirildiği durumda mıknatısın büyüklüğünün arttıkça akım şiddetinin de arttığını
          gözlemlediler.
          Deney tamamlandıktan sonra Neslihan öğretmen, “Dersin başında elektrikli diş fırçası örneğini vermiş-
          tik. Bu konuyu biraz daha ayrıntılandıralım. Elektrikli diş fırçalarında indüksiyon akımı kullanılır. Bunun
          nedeni, diş fırçasının suyla temasının klasik şarj ünitelerini potansiyel olarak tehlikeli kılmasıdır. Ayrıca
          geleneksel elektrik bağlantıları suyla temas ettiğinde zarar görür. Bu yüzden birçok diş fırçası indüktif
          kuplaj yöntemiyle şarj edilir. Bir telden geçen akım, telin etrafında dairesel bir manyetik alan oluşturur.
          Eğer bu tel bir bobine dolanırsa oluşan manyetik alan güçlenip büyür. Oluşturulan manyetik alanın içine
          ikinci bir bobin yerleştirilirse bu alan ikinci bobinde bir elektrik akımı oluşmasını sağlar. Prizden gelen
          akım, şarj ünitesinin içindeki bobinden akar. Diş fırçasını şarj ünitesine yerleştirdiğinizde manyetik alan,
          diğer bobin üzerinde bir akım indükler. İndüklenen bu akım, bataryaları şarj eder.” açıklamasını yaparak
          dersi sonlandırdı.







          90
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98