Page 97 - Fizik 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 97

56      FİZİK 11


          2. ÜNİTE    : ELEKTRİK VE MANYETİZMA > 2.5. Alternatif Akım
          Kavram      : Alternatif Akım
          Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi

          Çalışmanın Adı                  ALTERNATİF AKIM ALTERNATİF Mİ?                         20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Alternatif akım kavramını tanımlayabilme.

          Yönerge: Aşağıdaki metinden yararlanarak soruları cevaplayınız.

          Alternatif sözcüğü, Hint-Avrupa dil ailesindeki “altero”nun Latinceye çevrilmiş hâli olan “alternus”tan türe-
          miştir. Fransızcadan Türkçeye geçen ve “sırayla değişen” anlamına gelen alternatif sözcüğü dilimize yer-
          leşmiş ve herhangi bir tespit yapılırken yanı sıra farklı bakış açılarıyla seçilebilecek farklı yol ve seçenekler
          anlamında kullanılmıştır. Doğru akım, 17. yüzyılın başında İtalyan fizikçi Alessandro Volta (Alessandro
          Volta) tarafından üretilmiş tir. Bu akım, elektronların nehirdeki suyun akışı gibi  bir uçtan diğer uca doğru
          hareket etmesi olarak açıklanabilir.
          Ardından fizikçi, kendi adını taşıyan voltaik pil ile bilim dünyasına giriş yapmıştır. Diğer bilim insanları da
          akımın sürekli olması için çeşitli katkılarda bulunmuş ancak bunlar da yeterli olmamıştır.  Kentler deki nüfus
          artışı ve beraberinde gelen sanayi devrimi, bilim dünyasındaki yeni gelişmelere kapı aralamıştır. Doğru
          akımın üretimi sayesinde elektrikle tanışan insanlar, bilim insanlarının bu yöndeki çalışmalarını ilgiyle takip
          etmiştir. Tam bu noktada Nicola Tesla (Nikola Tesla), farklı düşünceleriyle ortaya çıkmış ve doğru akımın
          temsilcisi Thomas Edison’a (Tamıs Edisın) meydan okumuştur. Tesla’nın düşüncesi, doğru akımdan daha
          üstün özellikleri olan bir akım oluşturmak, bir nevi ona alternatif geliştirmektir. Edison ve Tesla yıllarca ken-
          di çalışmalarının üstünlüğü konusunda çeşitli fikirler ortaya atmış ve zıt görüşlere karşı yeni buluşlarla bilim
          dünyasına katkıda bulunmuşlardır. Fikir çatışmalarının ne kadar yararlı ve gelişimi desteklediğini, onların
          aşağıdaki ifadelerinden de anlamak mümkündür:





                                        “Doğru akım sayesinde birçok eve elektrik girmiş ve insanlar gece-
                                        nin karanlığını aydınlığa çevirmiştir. Uzak mesafe iletimi gerekme-
                                        yen birçok araç bu akımla daha iyi çalışmaktadır. Geliştirilmesi ile
                                        gelecekte evlerde bununla çalışan birçok alet yapılabilir.
                                        Ayrıca düşük akım, canlılar için herhangi bir hayati tehlike içermez.
                                        Ancak doğru akıma alternatif olduğu söylenen bu akım, bir fili bile
                                        canından edebilir.”




                Görsel 1: Thomas Edison



                                        “Sizi çarpan şey, elektriğin gerilimidir; zarar verecek olan ise akımın
                                        şiddetidir. Burada elektronların akış yönü periyodik olarak sürekli de-
                                        ğişir. Başka bir deyişle alternatif akımda, potansiyel fark kaynağının
                                        terminalleri sürekli işaret değiştirir. Bu nedenle alternatif akımda yük
                                        taşıyıcıla rın net bir hareketi yoktur; sadece ileri geri titreşir. Bu titre-
                                        şim yete rince yavaş olsaydı cihazlarda ve lambalarda titreme gibi
                                        etkiler  fark  edilebilirdi.  Bu  sorunu  ortadan  kaldırmak  için  alternatif
                                        akımda hızla yön değiştirme gerçekleştirilmiştir. Evlerde yüksek ge-
                                        rilimle çalışa cak araçlar için bu akım mecburidir. Aynı zamanda iste-
                                        nildiğinde bu, doğru akıma da çevrilebilir.”


                 Görsel 2: Nicola Tesla



          94
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102