Page 71 - Mantık 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 71

MANTIK 11


                                                        Matematik
          Çalışma No.: 36
                                                        •  (p Ʌ q) → r
          1.                                            •  (p V q)
               ÇIKIŞ     PUANLAR         TOPLAM
                                                        •   ~ q
              1. Çıkış  25p + 35p + 0p    60 puan       •   ∴ ,  p
                                                        1.  Sembollere ihtiyaç duyulmasının en önemli nedeni işlem
              2. Çıkış  25p + 35p + 40p  100 puan
                                                           kolaylığı sağlamasıdır.
              3. Çıkış  25p + 0p + 40p    65 puan       2.  Günlük hayat içerisinde kullanılan sembolleştirmelerle
                                                           mantıktaki sembolleştirmeler arasında temel farklar bulunsa
              4. Çıkış  25p + 0p + 0p     25 puan
                                                           da amaç benzerdir. Her iki sembolleştirme de ifadenin sade
                                                           ve kolay olması ile ilgilidir.
              5. Çıkış  0p + 35p +  40p   75 puan
              6. Çıkış  0p + 35p + 0p     35 puan       Çalışma No.: 40
              7. Çıkış  0p + 0p +  40p    40 puan       1.  Futbol yorumu en az, doktorun yorumu yüksek oranda, man-
                                                           tık yorumu ise kesin olmak üzere sıralanabilir.
              8. Çıkış  0p + 0p  + 0p     0 puan
                                                        2.  Mantık alanındaki yorumlamalar olasılık durumudur. Ancak
                                                           diğer yorumlamalar yorumlayıcının algısı, bakış açısı gibi
                                                           etkiler içerir.
          Etkinlik No.: 37
         1. Yönerge                                     Çalışma No.: 41
         1.  Semantik Çok Anlamlılık                    1.  Videoda geçen mantık devreleri sembolik mantığın doğruluk
             a) HASTA — Doktor hastayım. Üzerimde kırgınlık var   önermeler mantığına dayanır. Bu mantıkta doğru ve yanlış
              yorgun hissediyorum. Yaşlandım uzağı da göremiyorum.   değerleri, mantık devrelerinde 1 ve 0 değerleriyle sembolize
              Bu yüzden sana geldim.                       edilir.
             b) DOKTOR — Önce tüm tetkiklerinizi yapmam gerekli.   2.  Videoda geçen ve kapısı, tümel evetleme kuralarına önerme
              Neyiniz var? Bana anlatırsanız size daha çok yardımcı   eklemine veya kapısı tikel evetleme önerme eklemine
              olabilirim.                                  denk gelir. Tümel evetleme kuralında (Ʌ) tüm değerler D
                 HASTA — Aslında bir şeyim kalmadı. Her şeyimi kaybet-  olduğunda önermenin sonucu doğru olur. Tikel evetleme (V)
              tim. Bir tek çocuklarım kaldı.               kuralında ise en az bir değer D olduğunda önermenin sonucu
             c) DOKTOR — Başından belliydi zaten.          doğru olur.
              HASTA — Yaa... Başımı görür görmez mi? Yoksa derdimi
              söylediğimden beri mi?
                                                        Çalışma No.: 42
              Sentaktik Çok Anlamlılık
               HASTA — En büyük şikâyetim bizim çocuklar! Kırgınım!   1.  Tutarlı
              Geleceklerinden şüpheliyim.               2.  Tutarlı ve geçerli
              DOKTOR — O şikâyetten bahsetmiyorum beyefendi. Kim
              gelecek, kime kırgınsınız? Rahatsızlığınız ne?  3.  Eş değer
              Pragmatik Çok Anlamlılık
              HASTA — Bak sen. Nereden bildin! Bakıyorum da çok   Çalışma No.: 43
              akıllısın! Yahu zaten ben sana söyledim.
                                                        1.  TÜMEL EVETLEME      TİKEL EVETLEME
                                                               (p Ʌ q)              (p V q)
          Etkinlik No.: 11
          Çalışma No.: 38
                                                                  p
                                                                  q
          2. Yönerge                                                             p        q
          1.  Ayşe, yalnız kaldığında annesini çağırdı.     KOŞUL                KARŞILIKLI KOŞUL
             1. Anlam: Ayşe yalnızdı, annesini çağırdı.    (p → q)                   (p ↔ q)
             2. Anlam : Annesi yalnızdı, Ayşe annesini çağırdı.
             Sen benim kim olduğumu biliyor musun?
             1. Anlam: Ben kendimi bilmiyorum, sen biliyor musun?  ~p  q          p       ~p
             2. Anlam: Beni tanısan bu şekilde davranmazsın.                      q       ~q

          Etkinlik No.: 11
          Çalışma No.: 39
                                                          TÜMEL EVETLEMENİN   TİKEL EVETLEMENİN
          2. Yönerge
                                                          DEĞİLİ              DEĞİLİ
          Matematik                                            ~ (p Ʌ q)           ~ (p V q)
          •  A= {a, b, c,……v, y, z}                                                   ~p
          •                                                   ~p      ~q              ~q


          68
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76