Page 71 - Mantık 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 71
MANTIK 11
Matematik
Çalışma No.: 36
• (p Ʌ q) → r
1. • (p V q)
ÇIKIŞ PUANLAR TOPLAM
• ~ q
1. Çıkış 25p + 35p + 0p 60 puan • ∴ , p
1. Sembollere ihtiyaç duyulmasının en önemli nedeni işlem
2. Çıkış 25p + 35p + 40p 100 puan
kolaylığı sağlamasıdır.
3. Çıkış 25p + 0p + 40p 65 puan 2. Günlük hayat içerisinde kullanılan sembolleştirmelerle
mantıktaki sembolleştirmeler arasında temel farklar bulunsa
4. Çıkış 25p + 0p + 0p 25 puan
da amaç benzerdir. Her iki sembolleştirme de ifadenin sade
ve kolay olması ile ilgilidir.
5. Çıkış 0p + 35p + 40p 75 puan
6. Çıkış 0p + 35p + 0p 35 puan Çalışma No.: 40
7. Çıkış 0p + 0p + 40p 40 puan 1. Futbol yorumu en az, doktorun yorumu yüksek oranda, man-
tık yorumu ise kesin olmak üzere sıralanabilir.
8. Çıkış 0p + 0p + 0p 0 puan
2. Mantık alanındaki yorumlamalar olasılık durumudur. Ancak
diğer yorumlamalar yorumlayıcının algısı, bakış açısı gibi
etkiler içerir.
Etkinlik No.: 37
1. Yönerge Çalışma No.: 41
1. Semantik Çok Anlamlılık 1. Videoda geçen mantık devreleri sembolik mantığın doğruluk
a) HASTA — Doktor hastayım. Üzerimde kırgınlık var önermeler mantığına dayanır. Bu mantıkta doğru ve yanlış
yorgun hissediyorum. Yaşlandım uzağı da göremiyorum. değerleri, mantık devrelerinde 1 ve 0 değerleriyle sembolize
Bu yüzden sana geldim. edilir.
b) DOKTOR — Önce tüm tetkiklerinizi yapmam gerekli. 2. Videoda geçen ve kapısı, tümel evetleme kuralarına önerme
Neyiniz var? Bana anlatırsanız size daha çok yardımcı eklemine veya kapısı tikel evetleme önerme eklemine
olabilirim. denk gelir. Tümel evetleme kuralında (Ʌ) tüm değerler D
HASTA — Aslında bir şeyim kalmadı. Her şeyimi kaybet- olduğunda önermenin sonucu doğru olur. Tikel evetleme (V)
tim. Bir tek çocuklarım kaldı. kuralında ise en az bir değer D olduğunda önermenin sonucu
c) DOKTOR — Başından belliydi zaten. doğru olur.
HASTA — Yaa... Başımı görür görmez mi? Yoksa derdimi
söylediğimden beri mi?
Çalışma No.: 42
Sentaktik Çok Anlamlılık
HASTA — En büyük şikâyetim bizim çocuklar! Kırgınım! 1. Tutarlı
Geleceklerinden şüpheliyim. 2. Tutarlı ve geçerli
DOKTOR — O şikâyetten bahsetmiyorum beyefendi. Kim
gelecek, kime kırgınsınız? Rahatsızlığınız ne? 3. Eş değer
Pragmatik Çok Anlamlılık
HASTA — Bak sen. Nereden bildin! Bakıyorum da çok Çalışma No.: 43
akıllısın! Yahu zaten ben sana söyledim.
1. TÜMEL EVETLEME TİKEL EVETLEME
(p Ʌ q) (p V q)
Etkinlik No.: 11
Çalışma No.: 38
p
q
2. Yönerge p q
1. Ayşe, yalnız kaldığında annesini çağırdı. KOŞUL KARŞILIKLI KOŞUL
1. Anlam: Ayşe yalnızdı, annesini çağırdı. (p → q) (p ↔ q)
2. Anlam : Annesi yalnızdı, Ayşe annesini çağırdı.
Sen benim kim olduğumu biliyor musun?
1. Anlam: Ben kendimi bilmiyorum, sen biliyor musun? ~p q p ~p
2. Anlam: Beni tanısan bu şekilde davranmazsın. q ~q
Etkinlik No.: 11
Çalışma No.: 39
TÜMEL EVETLEMENİN TİKEL EVETLEMENİN
2. Yönerge
DEĞİLİ DEĞİLİ
Matematik ~ (p Ʌ q) ~ (p V q)
• A= {a, b, c,……v, y, z} ~p
• ~p ~q ~q
68