Page 25 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 25
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
14 PSİKOLOJİ 11 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi Çalışması
2. ÜNİTE : Psikolojinin Temel Süreçleri
Kavram : Güdülenme (Motivasyon)
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Psikoloji Okuryazarlığı Becerisi, Öz Farkındalık Becerisi
Çalışmanın Adı İÇSEL VE DIŞSAL GÜDÜLENME 20 dk.
Çalışmanın Amacı Okul başarısına yönelik güdülenme türünü ve alt boyutlarını analiz edebilme.
Gerekli Malzemeler: Sınıfta motivasyon yönelimleri ölçeği.
Öğretmene Not: Ek 1’de yer alan “Sınıfta Motivasyon Yönelimleri Ölçeği” ni çoğaltınız
ve öğrencilere dağıtınız. Öğrencilerden ölçeği doldurmalarını isteyiniz.
Ölçeğin uygulanmasının ardından Ek 2’de yer alan puanlama yönerge-
sine göre her öğrencinin kendi doldurduğu ölçeği değerlendirip sahip
olduğu güdülenme türünü ve bu güdülenme türüne bağlı alt boyutları
analiz etmesini sağlayınız.
1. Yönerge: Aşağıdaki bilgi notunu okuyunuz.
Bilgi Notu: Güdülenmenin içsel ve dışsal olarak iki türü olduğu kabul edilmektedir. Yapılan
araştırmalar başarı ve içsel güdülenme arasında güçlü ilişkiler olduğunu ortaya
koymaktadır.
Geller (2016)’in ilgili çalışmasından düzenlenmiştir.
Dışsal Güdülenme İçsel Güdülenme
Bir davranışı sergilerken ödül kazanma Bireyin bir davranışı doyum elde ettiği için
veya cezadan kaçınma durumlarının güdü- yapmasıdır. Ödül ya da baskılardan öte ya-
lenme kaynağı olmasıdır. pılan faaliyetin ilgi çekici ve eğlenceli olması
Alt boyutlar; önemlidir.
Kolay iş Alt boyutlar;
Sevilen öğretmen Meydan okuma
Öğretmen bağımlılığı Merak
Bağımsız ustalık
2. Yönerge: “Sınıfta Motivasyon Yönelimleri Ölçeği” ni doldurunuz, puanlama yönergesi doğrultusunda
kendinizi değerlendirdikten sonra aşağıdaki soruyu cevaplayınız.
Soru
1. İçsel güdülenmeyi artırmak için neler yapılabilir? Gündelik hayattan örnekler veriniz.
22