Page 29 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 29

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         16      PSİKOLOJİ 11                                           Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi Çalışması
          2. ÜNİTE    : Psikolojinin Temel Süreçleri
          Kavram      : Duygular
          Genel Beceriler  : İletişim Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
          Alan Becerileri  : Psikoloji Okuryazarlığı Becerisi, Duygusal Farkındalık Becerisi

          Çalışmanın Adı                         RESİMLİ DUYGULAR                                20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Duyguları ifade edebilme.


          1. Yönerge: Aşağıda verilen araştırmalardan elde edilen bilgi ve verileri inceleyerek soruları cevaplayınız.


                              DİJİTAL ÇAĞIN HİYEROGLİFLERİ: EMOJİLER
           İletişim teknolojilerinde yaşanan değişimle, sınırların ortadan kalkarak zaman mekân engellerinin
           dahi aşıldığı yeni bir medya evreninde yaşamaktayız. İletişimin dijitalize olmasıyla insani duygula-
           rın yansıması da bu dijital ortamda kendine yer bulmuştur. İnsanın kendini ifade ederken kelimeleri
           kifayetsiz bulduğunda bilinçli veya bilinçsiz olarak başvurduğu beden dili, internet ortamında yeni
           bir çehreye bürünmüştür. Duygu ve düşüncelerin ifade edilmesinde neredeyse tüm internet kullanı-
           cılarının başvurduğu emojiler, beden dilinin dijitalize olmuş hâliyle karşımıza çıkmaktadır. İnsanoğ-
           lunun kendini ifade etmede ilkçağlardan beri başvurduğu resim ve imgeler, dijital çağda yine en iyi
           ifade araçlarından biri olarak kabul görmektedir.
                                                         (Kucur ve Erdoğan (2016)’ın ilgili çalışmasından düzenlenmiştir.)


          1. Kişisel Emoji İlişkisi
                                              5              5               5
                                                                      4,4
          Bu  grafikte  öğrencilere  emojiye
                                                                  4
          ilişkin  olarak  ‘kullanıp  kullanma-  4           4               4
                                                  3,5  3,7
          dıkları’,  ‘olumlu  karşılayıp  karşı-                                      3,5
          lamadıkları’,  ‘eksikliğini  hissedip                                  2,8          erkek
                                              3              3               3
          hissetmedikleri’ sorulmuştur. Elde
          edilen yanıtlar Şekil 1-2-3’te gös-                                                 kız
          terilmektedir.                      2              2               2

                                              1              1               1
                                                  er    kd       er    kd        er   kd
                                                  Şekil 1         Şekil 2        Şekil 3
                                               Kullanım sıklığı  Olumlu karşılama  Eksiklik hissetme


          2. Emoji Yarar Algısı                5
                                                                 4,6
                                                       4,2    4,2          4,2
          Bu grafikte öğrencilere emoji kul-
                                               4
          lanımının  “duygu  ve  düşünceleri        3,8                            3,7               er: Erkek
                                                                        3,5
          ifade etmede yarar sağlayıp sağ-                                            3,4      erkek  kd:Kız
          lamadığı”,  “mesaja  eğlenceli  bir   3
                                                                                               kız
          hâl katıp katmadığı”, “yanlış anla-
          malara engel olup olmadığı”, “za-    2
          mandan  tasarruf  kazandırıp  ka-
          zandırmadığı”  sorulmuştur.  Elde
          edilen yanıtlar Şekil 4’te gösteril-  1
          mektedir.                               ifade gücü  eğlenceli  yanliş   zamandan
                                                                       anlamaya     tasarruf
                                                                        engel

                                                          Şekil 4: Emojinin faydalarına yönelik tutumlar


          26
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34