Page 29 - Psikoloji 11 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 29
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
16 PSİKOLOJİ 11 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi Çalışması
2. ÜNİTE : Psikolojinin Temel Süreçleri
Kavram : Duygular
Genel Beceriler : İletişim Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Psikoloji Okuryazarlığı Becerisi, Duygusal Farkındalık Becerisi
Çalışmanın Adı RESİMLİ DUYGULAR 20 dk.
Çalışmanın Amacı Duyguları ifade edebilme.
1. Yönerge: Aşağıda verilen araştırmalardan elde edilen bilgi ve verileri inceleyerek soruları cevaplayınız.
DİJİTAL ÇAĞIN HİYEROGLİFLERİ: EMOJİLER
İletişim teknolojilerinde yaşanan değişimle, sınırların ortadan kalkarak zaman mekân engellerinin
dahi aşıldığı yeni bir medya evreninde yaşamaktayız. İletişimin dijitalize olmasıyla insani duygula-
rın yansıması da bu dijital ortamda kendine yer bulmuştur. İnsanın kendini ifade ederken kelimeleri
kifayetsiz bulduğunda bilinçli veya bilinçsiz olarak başvurduğu beden dili, internet ortamında yeni
bir çehreye bürünmüştür. Duygu ve düşüncelerin ifade edilmesinde neredeyse tüm internet kullanı-
cılarının başvurduğu emojiler, beden dilinin dijitalize olmuş hâliyle karşımıza çıkmaktadır. İnsanoğ-
lunun kendini ifade etmede ilkçağlardan beri başvurduğu resim ve imgeler, dijital çağda yine en iyi
ifade araçlarından biri olarak kabul görmektedir.
(Kucur ve Erdoğan (2016)’ın ilgili çalışmasından düzenlenmiştir.)
1. Kişisel Emoji İlişkisi
5 5 5
4,4
Bu grafikte öğrencilere emojiye
4
ilişkin olarak ‘kullanıp kullanma- 4 4 4
3,5 3,7
dıkları’, ‘olumlu karşılayıp karşı- 3,5
lamadıkları’, ‘eksikliğini hissedip 2,8 erkek
3 3 3
hissetmedikleri’ sorulmuştur. Elde
edilen yanıtlar Şekil 1-2-3’te gös- kız
terilmektedir. 2 2 2
1 1 1
er kd er kd er kd
Şekil 1 Şekil 2 Şekil 3
Kullanım sıklığı Olumlu karşılama Eksiklik hissetme
2. Emoji Yarar Algısı 5
4,6
4,2 4,2 4,2
Bu grafikte öğrencilere emoji kul-
4
lanımının “duygu ve düşünceleri 3,8 3,7 er: Erkek
3,5
ifade etmede yarar sağlayıp sağ- 3,4 erkek kd:Kız
lamadığı”, “mesaja eğlenceli bir 3
kız
hâl katıp katmadığı”, “yanlış anla-
malara engel olup olmadığı”, “za- 2
mandan tasarruf kazandırıp ka-
zandırmadığı” sorulmuştur. Elde
edilen yanıtlar Şekil 4’te gösteril- 1
mektedir. ifade gücü eğlenceli yanliş zamandan
anlamaya tasarruf
engel
Şekil 4: Emojinin faydalarına yönelik tutumlar
26